Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2007 #1 Skrevet 17. juni 2007 Har funnet ut hvordan jeg søker på det lokale bibliotekets database, men finnes det en nasjonal database for bibliotekene jeg kan kikke i? Mener det skal finnes, men klarer ikke huske hvor jeg kan lete den frem. Greit å vite om boken finnes på et av bibliotekene jeg i perioder reiser i nærheten av før jeg maser på bibliotekaren
Elanor Skrevet 17. juni 2007 #3 Skrevet 17. juni 2007 (endret) For å ta det første først: Bibliotekaren er der for å bli mast på! Det fins ingen nasjonal database med beholdningen til alle norske bibliotek, men vi burde absolutt hatt det! Jeg er ikke helt oppdatert på folkebibliotekfronten, så det kan godt hende jeg tråkker i salaten her, men så vidt jeg vet, fins altså følgende: I BIBSYS finner du bestanden til norske fag- og forskningsbibliotek som er medlem av BIBSYS. Dette inkluderer nasjonalbiblioteket og de fleste universitets- og høgskolebibliotekene. I Samkatalogen for bøker finner du bøkene til BIBSYS-bibliotekene + flere fagbibliotek, og noen fylkesbibliotek og folkebibliotek. Når det gjelder folkebibliotek er det noe som heter Samsøk, men dette ser ut til å bare gjelde noen få fylker. Ellers har de aller, aller fleste bibliotek online katalog som du kan søke i fra bibliotekets hjemmeside... Endret 17. juni 2007 av Elanor
Grooo Skrevet 20. juni 2007 #4 Skrevet 20. juni 2007 Nå vet jeg ikke hvor i landet du holder til... Men her finner du alle bibliotek i Østfold: http://finn.bokflyt.no/ Tror de fleste fylker nå har tilsvarende ordninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå