Gjest bente85 Skrevet 16. juni 2007 #1 Skrevet 16. juni 2007 Hva slags arbeidsoppgaver kan en som jobber i hjemmesykepleien ha? Og hva kan en omsorgsarbeider bistå hjemmesykepleieren med, i slags oppgaver?
Milly:) Skrevet 17. juni 2007 #2 Skrevet 17. juni 2007 Stell, levere og gi medisiner, hjelp til småting i huset, hjelp til matlaging, tilsyn.. passe på at alt er som det skal og evt bestille legetimer og medisiner. Være en person som brukeren kan snakke med og få hjelp og støtte fra, og ha kontakt med pårørende. En omsorgsarbeider kan i tillegg til dette fylle dosetter hvis han/hun har spesialtillatelse (dette varierer fra kommune til kommune), og får som fagperson sannsynligvis litt mer ansvar enn en ufaglært.
Gjest bente85 Skrevet 17. juni 2007 #3 Skrevet 17. juni 2007 Har hørt at omsorgsarbeidere kan ta medisin utdanning, eller hva det heter slik at de også kan dele ut medisiner. Hvor kan man evt ta slike kurs og hvor lenge holder det på?
Gjest bente85 Skrevet 17. juni 2007 #4 Skrevet 17. juni 2007 Det at en omsorgsarbeider tar medisinkurs, vil gi vedkommende mulighet til å gi pasientene medisinen som de trenger.
Milly:) Skrevet 17. juni 2007 #5 Skrevet 17. juni 2007 Medisinkurset arrangeres av den kommunen omsorgsarbeideren blir ansatt i, og går som regel over 1-2 dager. En ufaglært kan også dele ut medisiner hvis han/hun tar medisinkurs, men en omsorgsarbeider kan i noen tilfeller også fylle og kontrollere dosetter.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 17. juni 2007 #6 Skrevet 17. juni 2007 Hos oss kan bare sykepleiere og vernepleiere fylle i dosettene, men hjelpepleiere, oms.arbeidere og assistenter med medisinkurs kan gi medisin fra dosett.
Ce'Nedra Skrevet 17. juni 2007 #7 Skrevet 17. juni 2007 Hos oss kan alle dele ut medisiner etter å ha tatt medisinkurs eller gi insulin etter etter et slikt kurs, men bare sykepleiere kan legge i dosetter.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2007 #8 Skrevet 17. juni 2007 I min kommune er det også slik at bare vernepleiere/sykepleiere kan dosere, mens omsorgsarbeidere og hjelpepleiere kan ha medisinansvar på vaktene, altså å dele ut medisin fra dosett, assistenter med medisinkurs har lov til å gi medisiner til pasient, eller smertestillende osv.. Men dette må dokumenteres av ansvarshavende med medisin. Strengt, men synes at det er greit at det er strengt også.
vivi Skrevet 17. juni 2007 #9 Skrevet 17. juni 2007 I min kommune er det kun sykepleiere/vernepleiere som kan dosere. Hjelpepleiere,omsorgsarbeidere og ufaglærte med godkjent medisinkurs får gi medisin fra dosett. Vi har ikke lov til å dosere eller kontrollere dosetter. Jeg er hjelpepleier og jobber i hjemmesykepleien. Heller ikke alle hjelpepleiere eller omsorgsarbeidere får sette insulin. Kun hvis vi har fått egen opplæring av sykepleiere. Dette gjelder også s.c. injeksjoner, slik som Fragmin o.l.
Gjest Alou Skrevet 17. juni 2007 #10 Skrevet 17. juni 2007 I min kommune er det kun sykepleiere/vernepleiere som kan dosere. Hjelpepleiere,omsorgsarbeidere og ufaglærte med godkjent medisinkurs får gi medisin fra dosett. Vi har ikke lov til å dosere eller kontrollere dosetter. Jeg er hjelpepleier og jobber i hjemmesykepleien. Heller ikke alle hjelpepleiere eller omsorgsarbeidere får sette insulin. Kun hvis vi har fått egen opplæring av sykepleiere. Dette gjelder også s.c. injeksjoner, slik som Fragmin o.l. Slik er retningslinjene i kommunen jeg jobber også. Men her er det stort sett INGEN ufaglærte som får lov til å ta medisinkurs og kan gi ut fra dosett. Og det er bra, etter min mening. Å legge i dosetter er veldig strengt, så det synes jeg er direkte uansvarlig av noen kommuner å sette omsorgsarbeidere til å gjøre. Tror ikke det er lov heller.
Gjest vsn Skrevet 18. juni 2007 #11 Skrevet 18. juni 2007 Hos oss kan alle dele ut medisiner etter å ha tatt medisinkurs eller gi insulin etter etter et slikt kurs, men bare sykepleiere kan legge i dosetter. Ja dessverre. Det er jammen en kjedelig jobb å fylle dosetter!
Gjest Alou Skrevet 18. juni 2007 #12 Skrevet 18. juni 2007 Dessverre?? Unnskyld meg, men omsorgsarbeidere og hjelpepleiere har ikke nok snøring på medisiner til å ha et så stort ansvar. Verken med eller uten medisinkurs. Det er bra at det er så strenge regler på dette området.
Ce'Nedra Skrevet 18. juni 2007 #13 Skrevet 18. juni 2007 Var vel ikke dessverre at det var strengt. Var vel dessverre fordi det er kjedelig. Kan ikke si jeg gleder meg over den delen av jobben selv.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 18. juni 2007 #14 Skrevet 18. juni 2007 Jeg syns det er helt ok å fylle i dosetter. Når jeg ikke har dårlig tid, så hender det til og med at jeg koser meg litt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå