Gjest piaf Skrevet 16. juni 2007 #1 Skrevet 16. juni 2007 Jeg vurderer å lage gazpacho til middag i uken som kommer (har masse fine tomater), og har forlest meg litt på oppskrifter på nettet: kraft eller ikke kraft? brød eller ikke brød? urter? krydder? osv. Har du en favorittoppskrift eller noen lure gazpacho-tips som du vil dele med meg?
Arkana Skrevet 16. juni 2007 #2 Skrevet 16. juni 2007 Første gang jeg laget gazpacho tok jeg utgangspunkt i denne oppskriften: Gazpacho (4 porsj.) 6 modne tomater, flådd og skåret i båter ½ rød paprika, i store biter ½ rød løk, i båter 2 fedd hvitløk ½ chilipepper, uten frø 1 stor skive loff, uten skorpe 4-6 ss olivenolje saft av ½ sitron 6 dl kald hønsebuljong salt/pepper crème fraîche og purreringer til pynt Ha alle grønnsakene i en foodprocessor til det blir en suppe. Tilsett loffen i biter, olje, sitronsaft, buljong, salt og pepper. Kjør til alt blander seg. Hell i bolle og sett suppen i kjøleskap minst ½ time. Server kald med litt crème fraîche og purreringer. Jeg følger den fremdeles (bortsett fra at jeg ikke leser oppskriften eller tenker så mye på mengdene, men bruker omtrent de samme ingrediensene), men har kuttet ut loff, og jeg tilsetter gul paprika (i tillegg til den rød), tabasco, agurk (uten frøene) og litt finhakket koriander. Har også lest tips om å bruke tomatjuice i stedet for kraft, men det har jeg ikke rukket å prøve enda. Nydelig sommermat.
Gjest bada Skrevet 17. juni 2007 #3 Skrevet 17. juni 2007 Jeg skjønner dilemmaet - det finnes sikkert tusenvis av måter å lage gazpacho på. Jeg for min del liker den veldig lett, uten brød og kraft, og faktisk uten hvitløk. Jeg laget gazpacho i går, og brukte følgende: 6 (eller 7?) tomater 1/2 slangeagurk 1 grønn paprika 1/4 liten rødløk 5-6 isbiter en dæsj olivenolje Kjørte det hele i blenderen, presset det gjennom en sikt og smakte til med salt og en liten dæsj sherryeddik. Dette er altså en veldig lett og frisk variant som passer best som forrett eller en liten mellomrett. Hvis du hadde tenkt å ha den som middagsrett er det sikkert best å bruke en oppskrift med brød.
Gjest piaf Skrevet 17. juni 2007 #4 Skrevet 17. juni 2007 Takk for svar! Tolker det da slik at dere ikke pleier å skolde tomater og fjerne frø? Det er nemlig en røys økologiske cherrytomater jeg har for tiden, og jeg orker ikke bale sånn med denslags til en hverdagsmiddag. Men silingen tar seg kanskje av jobben? Jeg har også en oppskrift (i Thomas Hornes bok Suppe) der paprikaen skal grilles først - noen som har forsøkt det? Grillet paprika er nemlig noe av det beste jeg vet, men det fjerner kanskje litt av den friske smaken? Hva med stangselleri, ser det også finnes i noen oppskrifter? Har nemlig et lass av det også som har hopet seg opp i kjøleskapet... Ellers har jeg tenkt å ha brød ved siden av, samt aïoli, så det metter jo litt selv om jeg dropper brød i suppen - synes egentlig det høres friskere ut uten.
Gjest bada Skrevet 18. juni 2007 #5 Skrevet 18. juni 2007 (endret) Takk for svar! Tolker det da slik at dere ikke pleier å skolde tomater og fjerne frø? Det er nemlig en røys økologiske cherrytomater jeg har for tiden, og jeg orker ikke bale sånn med denslags til en hverdagsmiddag. Men silingen tar seg kanskje av jobben? Jeg har også en oppskrift (i Thomas Hornes bok Suppe) der paprikaen skal grilles først - noen som har forsøkt det? Grillet paprika er nemlig noe av det beste jeg vet, men det fjerner kanskje litt av den friske smaken? Hva med stangselleri, ser det også finnes i noen oppskrifter? Har nemlig et lass av det også som har hopet seg opp i kjøleskapet... Ellers har jeg tenkt å ha brød ved siden av, samt aïoli, så det metter jo litt selv om jeg dropper brød i suppen - synes egentlig det høres friskere ut uten. Silingen gjør at man ikke trenger å skolde tomatene, ja. Jeg har aldri brukt stangselleri, men kan ikke tenke meg annet enn at det blir bra. Jeg har aldri forsøkt med grillet paprika heller, men på lørdag laget vi sorbet av grillet paprika, tabasco, sherryeddik, sitron og sukkerlake som vi serverte en liten kule av i suppen. Det smakte kjempebra sammen. Hvis man bruker grillet paprika i selve suppen kan jeg tenke meg at den får en litt mer intens og søtlig smak, og at den blir mindre lett og frisk. Men det blir nok veldig godt det også! Endret 18. juni 2007 av bada
Nilma Skrevet 18. juni 2007 #6 Skrevet 18. juni 2007 Jeg har også en oppskrift (i Thomas Hornes bok Suppe) der paprikaen skal grilles først - noen som har forsøkt det? Grillet paprika er nemlig noe av det beste jeg vet, men det fjerner kanskje litt av den friske smaken?Jeg har laget gazpacho med grillet paprika en gang, og det var den beste varianten jeg hittil har prøvd. Det var fremdeles friskt, men med en rikere og fyldigere smak. Ellers foretrekker jeg gazpachoen uten brød og kraft.
Gjest piaf Skrevet 18. juni 2007 #7 Skrevet 18. juni 2007 Takk igjen for gode svar - her blir det nok suppe, ja! Fikk litt lyst nå til å forsøke med grillet paprika - de store, røde økologiske paprikaene jeg har egner seg nemlig så godt til det (i motsetning til "vanlige", tynnveggede paprikaer uten substans, som mer eller mindre bare fordamper i grillprosessen ).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå