Gjest Anonymous Skrevet 12. mars 2003 #1 Del Skrevet 12. mars 2003 Hei Min erfaring med BMI er at den er oppskrytt som verktøy for å "klassifisere" din vekt. verdiene er rett og slett for høye og spesielt for HØYE mennesker. Nå blir jo menneskene høyere og høyere i snitt, så damer over en viss høyde kan heller ikke stole helt på BMIen. Den er utdatert, matematisk en kurisitet (kroppen er i TRE dimensjoner, mens regnestykket er i TO) , vekt delt på Høyden i annen.(x") K.man Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 12. mars 2003 #2 Del Skrevet 12. mars 2003 Her kan du regne ut din BMI http://www.nfff.no/html/Bmi.htm Under 20 undervekt 20 - 24,9 normalvekt 25 - 29,9 overvekt Over 30 alvorlig overvekt, fedme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 12. mars 2003 #3 Del Skrevet 12. mars 2003 BMI er noe tull og tøys, og er direkte misvisende, fordi muskler veier mer enn fett og man kan være i knallform og ha "alvorlig fedme". Bruk målebånd og test kondisjonen din. Ikke fall for dette her. Jammen ikke rart folk får spiseforstyrrelser! Knip deg på hofta, får du tak? Knip deg i siden? Hvor stort håndtak har du?! DETTE fortelle noe om du er feit eller ikke. Klarer du en kjapp treninsgtime - klarer du å gå i fjellet og løpe til bussen? DET forteller noe om hvor god form du er. IKKE det derre BMI-tøvet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liten Skrevet 12. mars 2003 #4 Del Skrevet 12. mars 2003 *stående applaus for Tusenfryd fra første rad* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 12. mars 2003 #5 Del Skrevet 12. mars 2003 Og ja, BMI er tull, for etter den er jeg kontant undervektig! Jeg har levd med denne kroppen i 23 år, jeg slanker meg ikke (jeg har lagt på meg også, selvsagt på magen, av usunn livsstil, enda er jeg undervektig...) og jeg har det helt fint med denne kroppen. Jeg har ingen spiseforstyrrelser, jeg spiser til jeg er mett, jeg spiser mange ganger, jeg spiser snop også. Jeg trener ikke engang (vel, jeg burde jo det, for kondisjon, ikke vekt) og den påstår at jeg er undervektig. Det er jeg ikke så, jeg har en PASSE VEKT FOR MEG! Så det så! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 12. mars 2003 #6 Del Skrevet 12. mars 2003 Da jeg jobbet med spiseforstyrrelser, brukte vi BMI som indikator på undervekt og overvekt. Det gjør (gjorde?) også Modum Bad, som er spesialister på behandling av spiseforstyrrelser. Lisa-Beth Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 12. mars 2003 #7 Del Skrevet 12. mars 2003 Da jeg jobbet med spiseforstyrrelser, brukte vi BMI som indikator på undervekt og overvekt. Det gjør (gjorde?) også Modum Bad, som er spesialister på behandling av spiseforstyrrelser. Lisa-Beth Men de fleste av oss har jo ikke spiseforstyrrelser da. Og jeg er ikke farlig overvektig, eller er innehaver av kraftog fedme elle rnoe sånn. Jeg er i knasende god form og har litt lubne former ja - men herregud hvilket spisemønster jeg kunne ha utviklet for meg selv dersom jeg ikke hadde visst og sett objektivt på nettopp min fasong, form og muskelmasse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 12. mars 2003 #8 Del Skrevet 12. mars 2003 Men når man bare har hatt en sånn kroppsfasong hele sitt liv, ikke har noe problemer med mat, spiser normalt, trives med sin kropp, og ikke har noen problemer, hvorfor skal man da defineres som undervektig? (vel, jeg ser at den sida som det ble henvist til her hadde andre "grenser" enn de som det er nevnt i denne tråden, så da er jeg stengt tatt normalvektig ifølge den nå da, etter at jeg la på meg 5 kilo sjokolade/potetgull. Mener at jeg ar like normalvektig før... jeg er ikke undervektig, jeg er bare en spedbygd person.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 12. mars 2003 #9 Del Skrevet 12. mars 2003 Det jeg mener, er at BMI-måling er seriøst nok, men det blir misbrukt. Ingen som trives med seg selv har behov for å finne ut i en tabell at man er overvektig, evt. undervektig. BMI har eksistert i mange år, det er kun de siste hvor allmennheten har gjort den populær, at man også har hatt så mye å utsette på den. BMI er en pekepinn for fagfolk, hvor ting sees i en annen sammenheng, ikke et leketøy for slankemaniacs. Lisa-Beth Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 12. mars 2003 #10 Del Skrevet 12. mars 2003 Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2003 #11 Del Skrevet 13. mars 2003 Jeg er helt enig med Fredagsbarn! Jeg er også spedbygd og blir klassifisert som undervektig, og det er jeg ikke. Lisa-Beth: Man trenger ikke å være en slankemaniac for å teste sin BMI!! Tipper det er veldig mange (som meg) som gjør det av nysgjerrighet. Jeg er snart 28 år og har aldri slanket meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 13. mars 2003 #12 Del Skrevet 13. mars 2003 Mener ikke at man må være slankemaniac for å teste sin BMI, men å la den styre seg, det er noe annet.... Nå er det linker til hvor du kan måle din BMI overalt, så vil nok tro at MANGE har forsøkt det. :blunke: Lisa-Beth Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 13. mars 2003 #13 Del Skrevet 13. mars 2003 Hvorfor i alle dager skal folk styre med denne formelen da??? Har ikke folk speil? Trenger ikke x og y for å se om man er overvektig eller for tynn vel?.... Den beste måten å teste sin fysikk på er å gå en kilometer fort, og se om man puster og peser etterpå, eller om man er bare litt varm. Dett er en indikator på om man må gjøre noe eller ikke. Det er jo dette som avgjør om du vil få plager og sykdommer: FORMEN din, og det er mye bedere å veie 70 kilo men ha god form, enn veie 56 kilo og være helt utrent!... Siste flotte person vil nemlig sansynlig vis leve kortere, med flere plager enn første!... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå