Gjest lillebøll Skrevet 16. juni 2007 #1 Skrevet 16. juni 2007 Tenker spesielt på dere som har både gutter og jenter, hvor gamle er barna når de ikke er nakne sammen lengre? På badet og slikt tenker jeg på.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2007 #2 Skrevet 16. juni 2007 I det en av barna viser minste tegn til skyhet eller sjenanse/føler seg ikke vel med det. Ellers tenker jeg at det er greit å ha dem adskilt mht. nakenhet fra 4-5 års alderen.
Gjest Elastica Skrevet 16. juni 2007 #3 Skrevet 16. juni 2007 Mine gutter på tre, fem og sju er nakne sammen. Det anser jeg for helt naturlig. Jeg har også vokst opp i et hjem hvor nakenhet var greit, uten at det ble påtrengende. Den eldste gir av og til uttrykk for at han er sjenert, men det er ikke sammen med oss. Når han er det, får han selvsagt lov til å skifte i fred.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2007 #4 Skrevet 16. juni 2007 Da den ene ønsket å være alene på badet var det naturlig å skille dem... De ble vel vasket og badet sammen til yngste var rundt 4-5, og eldste ca 6-7. Da ville yngstemann (jenta) være alene. Det gikk så gradvis og naturlig at vi ikke tenkte over det.
gompen Skrevet 17. juni 2007 #5 Skrevet 17. juni 2007 Ehhh...de regulerer vel dette selv, når de begynner å føle at det er ubehagelig. De har jo evnen til å både lukke dører OG si ifra, så å voksenstyre hva som er riktig og galt i forhold til nakenhet ser jeg ikke behovet for. Forstår ikke helt hvorfor spørsmålet kommer opp engang jeg.
Gjest lillebøll Skrevet 17. juni 2007 #6 Skrevet 17. juni 2007 Ehhh...de regulerer vel dette selv, når de begynner å føle at det er ubehagelig. De har jo evnen til å både lukke dører OG si ifra, så å voksenstyre hva som er riktig og galt i forhold til nakenhet ser jeg ikke behovet for. Forstår ikke helt hvorfor spørsmålet kommer opp engang jeg. Jeg har to barn av samme kjønn, og begynte å tenke på denne problemstillingen av en annen tråd her inne. Mine to er nakne sammen i dusjen og er ikke sjenert i det hele tatt, så dette er en "fremmed" problemstilling for meg. Handler ikke om at jeg vil styre noen, bare lurte på hvordan man gjør det og om de eventuelt bestemmer slikt selv. Aner ikke jeg da jeg og bare har søsken av samme kjønn. Verre var det ikke.
Gjest Don Giovanni Skrevet 17. juni 2007 #7 Skrevet 17. juni 2007 Tenker spesielt på dere som har både gutter og jenter, hvor gamle er barna når de ikke er nakne sammen lengre? På badet og slikt tenker jeg på. Det finnes bare ett fornuftig svar på dette: når det passer ett eller begge av barna selv. Dette merkes veldig tydelig på barnet, og da er det bare å vise dem den respekt enhver voksen får. Å starte tidligere er feil, å starte for sent er feil. Barnet gir beskjed på sin måte.
la Flaca Skrevet 17. juni 2007 #8 Skrevet 17. juni 2007 (endret) I det en av barna viser minste tegn til skyhet eller sjenanse/føler seg ikke vel med det. Ellers tenker jeg at det er greit å ha dem adskilt mht. nakenhet fra 4-5 års alderen. What? 4-5 år? Det kunne ikke falt meg inn, er det vanlig at en 4-åring ikke vil vise seg nakne for det annet kjønn, eller syns du ikke det passer seg? Jeg har to av forskjellig kjønn - 1,5 og 3 år gamle. De får vel finne ut av selv når de syns det er flaut å være nakne sammen. Men jeg kan aldri tenke meg at 3-åringen vil vegre seg for å gå naken neste sommer. Det kommer sikkert an på ungen, og kanskje hva slags forhold foreldrene har til nakenhet? Endret 17. juni 2007 av la Flaca
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2007 #9 Skrevet 17. juni 2007 I det en av barna viser minste tegn til skyhet eller sjenanse/føler seg ikke vel med det. Ellers tenker jeg at det er greit å ha dem adskilt mht. nakenhet fra 4-5 års alderen. Så tidlig?!? Jeg har gutt på snart 10 og jente på 8. De dusjer osv. selv om begge er på badet. For dem er det helt naturlig enda.
Gjest lazuli Skrevet 17. juni 2007 #10 Skrevet 17. juni 2007 Tror nok den av søsknene som måtte begynne å reagere vil markere dette på en eller annen måte. Jeg vil anta som tidligere sagt i denne tråden at det skjer rundt 8-10års alder. Det var iallefall i denne alderen at min eldste datter begynte å markere at hun ville være på badet alene.
ToveM Skrevet 17. juni 2007 #12 Skrevet 17. juni 2007 Jenta mi på snart 9, bryr seg ikke om brødrene hennes ser henne naken. Tror ikke guttene begynte å sperre oss andre ute fra badet før de var i 12 års alderen
Gab Skrevet 17. juni 2007 #13 Skrevet 17. juni 2007 Dette bestemmer barna fullstendig selv. Samme kjønn eller forskjellig kjønn har ikke noe med saken å gjøre. Barna våre ønsket ganske tidlig (3-4år?) å være alene når de hadde tyngre prosjekter på do. Når det gjelder tissing, dusjing og annet så har de ikke hatt noen ønsker om å være alene ennå (8-12år). Hvis det er greit for de å være sammen med det samme og motsatt kjønn også når de er 15-18 så er det greit for oss.
Gjest Miss Cutie Skrevet 18. juni 2007 #15 Skrevet 18. juni 2007 (endret) Når barnet selv ønsker det. Har en snart 11 åring og en snart 8 års gammel jente. Yngste er gutt og er snart 4 år. Her har ingen tegn til skyhet blitt vist, og de tre bader sammen. Her har vi veldig naturlig og avslappet forhold til nakenhet. På den måten at ingen krampeaktig gjemmer seg (heller ikke jeg eller faren). Barna kan godt komme inn mens faren dusjer (har ikke dusjforheng engang) og feks pusse tennene. De sitter på do mens den andre feks pusser tenner eller dusjer. De har absolutt null problemer med nakenhet. Endret 18. juni 2007 av Miss Cutie
Gjest Elastica Skrevet 18. juni 2007 #16 Skrevet 18. juni 2007 Jeg er veldig enig i at barna styrer dette selv. Det er likevel grunn til å tro at dersom foreldrene har et anstrengt forhold til nakenhet, smitter dette over på barna. Sky atferd fra 4-5 års alder var tidlig, syns jeg. Vår fem-åring er fremdeles stolt av alt han kan gjøre med tissen sin, og viser det gjerne frem. Imidlertid signerer jeg det som står over om å ha tyngre prosjekter på do. Da lærer vel barna av oss foreldre at det er greit å kunne være litt i fred. Eller er dette noe som ligger i oss? Selv hundene forsvinner vekk når de skal på do.
Gjest Miss Cutie Skrevet 18. juni 2007 #17 Skrevet 18. juni 2007 Imidlertid signerer jeg det som står over om å ha tyngre prosjekter på do. Da lærer vel barna av oss foreldre at det er greit å kunne være litt i fred. Eller er dette noe som ligger i oss? Selv hundene forsvinner vekk når de skal på do. Det er heller ikke noe som de har ytret ønske om enda. De kan godt ha tyngre prosjekter på do, mens den andre er der...eller en av oss som foreldre driver på med noe i samme rom. Jeg er også enig i det du skriver, at foreldrenes forhold til nakenhet smitter over på barna.
Gjest Elastica Skrevet 18. juni 2007 #18 Skrevet 18. juni 2007 Det er heller ikke noe som de har ytret ønske om enda. De kan godt ha tyngre prosjekter på do, mens den andre er der...eller en av oss som foreldre driver på med noe i samme rom. Jeg er også enig i det du skriver, at foreldrenes forhold til nakenhet smitter over på barna. Min eldste på syv er den eneste av barna som foreløpig gjør krav på å være alene på do. Jeg har iherdig og utrettelig ytret ønske om å være alene på do i syv år nå, men det er bare mannen min som respekterer det. Selvom jeg lister meg avgårde i håp om å få fem minutter i fred på det lille rommet, kan jeg love deg at jeg etter 30 sekunder er oppsporet med et høyt og rungende "Mamma"!
Gjest Miss Cutie Skrevet 18. juni 2007 #19 Skrevet 18. juni 2007 Min eldste på syv er den eneste av barna som foreløpig gjør krav på å være alene på do. Jeg har iherdig og utrettelig ytret ønske om å være alene på do i syv år nå, men det er bare mannen min som respekterer det. Selvom jeg lister meg avgårde i håp om å få fem minutter i fred på det lille rommet, kan jeg love deg at jeg etter 30 sekunder er oppsporet med et høyt og rungende "Mamma"! Ja det kan jeg love at jeg kjenner til. Vil også helst være alene i løpet av tyngre prosjekter, men da skal plutselig hele gjengen på do.
Ulrikke Skrevet 18. juni 2007 #20 Skrevet 18. juni 2007 Det styrer ungene selv! Her i huset er 6-åringen (jente) og 7-åringen (gutt) gjerne både på badet og i dusjen samtidig. 11-åringen (gutt) til tider også, men der merker vi at han mer og mer foretrekker å være alene. Det har vi på ingen måte kommentert, vi bare konstaterer og legger tilrette for det. I det øyeblikket en av ungene ikke synes det er ok, så er det ikke ok. Om det skjer når de er 6 eller 10 spiller vel liten rolle...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå