Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen her som har klaget på en eksamenskarakter noen gang?

Bare lurer på om det da er en annen sensor som går gjennom prøven eller om det er den samme?

Noen som vet?

Endret av -frøya-
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten å vite sikkert, så mener jeg at det skal være en annen sensor som går igjennom oppgaven din. Det er jo litt av poenget ved klagen, du mener at nåværende sensor har gjort feil og da er det logisk at en annen ser på oppgaven din og karakteren den har fått. Det vil sikkert være dialog mellom en ny og nåværende sensor.

Gjest Gjest
Skrevet

En annen sensor skal gå gjennom prøven om du klager. Tror ikke h*n får vite den opprinnelige karakteren heller, sånn at h*n helt upåvirket kan gjøre seg opp en egen mening om eksamenen.

Gjest Andra
Skrevet
Er det noen her som har klaget på en eksamenskarakter noen gang?

Bare lurer på om det da er en annen sensor som går gjennom prøven eller om det er den samme?

Noen som vet?

Det kommer litt an på om du mener videregående eller høyskole? Eller mener du universitet?

Skrevet
Det kommer litt an på om du mener videregående eller høyskole? Eller mener du universitet?

Det er forsåvidt videregående,bare at det er et privatistkurs!

Skrevet (endret)

Min mor er sensor for endel videregående skoler (både vanlig eksamen og privatisteksamener), og når hun retter klagesaker får hun opplyst karakteren eleven har fått i ugangspunktet. Vi har faktisk snakket litt om det - at det egentlig er litt rart at hun får vite det. (og ja, det er ny sensor som retter når en klager på karakteren)

Endret av Titta
Gjest Gjest
Skrevet
Min mor er sensor for endel videregående skoler (både vanlig eksamen og privatisteksamener), og når hun retter klagesaker får hun opplyst karakteren eleven har fått i ugangspunktet. Vi har faktisk snakket litt om det - at det egentlig er litt rart at hun får vite det. (og ja, det er ny sensor som retter når en klager på karakteren)

Det høres merkelig ut at ny sensor får vite den tidligere karakteren. Det skal ikke ha noe å si hva tidligere karakter har vært.

I de tilfeller der eleven får sjansen til å lage en ny eksamensoppgave skal hvertfall ikke tidligere karakter være relevant: da har jo eleven skrevet en ny.

Skrevet
Det høres merkelig ut at ny sensor får vite den tidligere karakteren. Det skal ikke ha noe å si hva tidligere karakter har vært.

I de tilfeller der eleven får sjansen til å lage en ny eksamensoppgave skal hvertfall ikke tidligere karakter være relevant: da har jo eleven skrevet en ny.

Jeg er helt enig i at det er rart, men det er nå engang slik det blir gjort. Der jeg studerer nå blir vi bedt om å levere med begunnelse på karakter fra første sensoren sammen med klage om karakter, så antar at det også her får "klagesensoren" vite hva en fikk i karakter i utgangspunktet.

Hvis eleven/studenten får gå opp til ny eksamen er jo saken en helt annen. Det er vel uansett ikke tema her, er det vel?

Skrevet

Nei,skal ikke til ny eksamen! Bare vurderer om jeg skal klage på en karakter pga av at jeg synes begrunnelsen for den karakteren var temmelig tynn.

Skrevet

Men om man klager, kan man også risikere å få en dårligere karakter. Ei i familien klagde derimot, og fikk satt opp en karakter. De fleste får visst det om de klager og har en god grunn har jeg hørt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...