Thomasine Skrevet 15. juni 2007 #1 Skrevet 15. juni 2007 Sett at du skulle invitert til en rund bursdag - 35, 40 eller 45 år. Hvis bursdagsbarnet hadde et søsken som var mye yngre, ja over 25 års forskjell(!), ville det vært naturlig å invitere vedkommende da? :klø: Vedkommende er under 18 år, og har aldri vært som en søsken, egentlig. Heller tante-onkel-forhold... Dessuten kjenner ikke vedkommende noen av bursdagsbarnets andre gjester, barndomskompiser o.l. Hva syns dere? Bør denne inviteres likevel? Jeg må vel si at det hadde vært "døden" for meg å være på fest med flere -og førti år gamle griser () om jeg hadde vært 16-17 år...
Kykkelikokos Skrevet 15. juni 2007 #2 Skrevet 15. juni 2007 Selvfølgelig. De er jo søsken selv om aldersforskjellen er stor.
Gjest StockDama Skrevet 15. juni 2007 #4 Skrevet 15. juni 2007 Du kan jo invitere, og samtidig informere om at det ikke er noe tvang siden det bare kommer til å være av en litt eldre garde der? =D så får de hvertfall ikke så skyldsfølelse for å ikke komme.
Malama Skrevet 15. juni 2007 #5 Skrevet 15. juni 2007 Hmm... det blir vel en mulig situasjon for oss om noen år, min kjære får snart en bror som vil være 28 år yngre enn ham. Bosatt for tiden (og antakelig for lang tid fremover...) 7 timer fra oss, og sååååå liten, er det jo ikke akkurat aktuelt å invitere denne gutten til noe vi ikke inviterer foreldrene hans til... Om et par år skal det feires 30-årsdager her i huset, da er denne lillebroren 2. Og søstrene er 17 og 19. Og alle bor laaaangt unna, men det hadde vært kult å lage en felles 30-årsfeiring for oss begge, og invitere familiene... Selv om jeg ikke vet om en 30-årsfest er noe for en 2-åring (men han kan sikkert sove likevel) ti år senere er det 40 årsdag, og en 12 åring... Om det er søsken som bor i nærheten, som er tenåring, så tror jeg "invitere men påpeke at det ikke er møteplikt, og absoluttlov å gå tidelig (være der under "middagen" f.eks, men gå når det går over til en fest, og heller være med egne venner resten av kvelden?)
Helen Skrevet 15. juni 2007 #6 Skrevet 15. juni 2007 Jeg har en bror som er 21 år yngre enn meg, han blir bestandig bedt i lag der det er naturlig å be søsken. Han var bare 9 år da jeg giftet meg, selv om vi ikke skulle ha unger i bryllupet, utenom våre egne, så var det helt naturlig at han ble bedt.
Thomasine Skrevet 15. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 15. juni 2007 Ja, jeg er ikke i tvil om at jeg ville bedt vedkommende i bryllup eller i vanlige bursdager. Men her er det altså snakk om et 40-årslag, hvor jeg vet det kommer til å bli "fyll og fest". Ingen foreldre er invitert, bare venner og da også gamle venner fra lenge-lenge siden.
Gjest Tabby Skrevet 16. juni 2007 #8 Skrevet 16. juni 2007 Er det fyllefest ville jeg gjort som ellers... Altså ikke bedt mindreårige, og heller forklart det for vedkommende... Jeg ville ikke likt å ha ansvaret for å ha en mindreåring her mens vi har fest og drikkevarer. Da hadde jeg måttet passe på hele tiden.
Thomasine Skrevet 16. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 16. juni 2007 Ja, et 40-årslag med gamle kompiser regner jeg ikke med at utvikler seg til no' teselskap, akkurat... Syns ikke mindreårige har noe der og gjøre, men det er tydelig mange som mener det motsatte. Liker ikke at mindreårige skal se overstadig berusede mennesker en hel kveld heller... Hva skal vedkommende gjøre. Sitte og se på alle de høyrøstede...
Fibi Skrevet 16. juni 2007 #10 Skrevet 16. juni 2007 Hvis det er snakk om en fest med mye alkohol som her ville jeg nok ikke invitert midreårige uansett hvor godt jeg kjente dem, eller hvor nært i slekt dem er.
Malama Skrevet 16. juni 2007 #11 Skrevet 16. juni 2007 Jeg ville nok ikke invitert mindreåringe til "fyllefest" nei. Som sagt ville jeg invitert tenåringen til middagen, dersom det var en slik før festen tok til. Om det ikke er en slik type fest at det er aktuelt, så ville jeg nok ikke invitert den nei.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. juni 2007 #12 Skrevet 16. juni 2007 Da jeg fylte 40 hadde jeg en familiemiddag på dagen og en fest med venner på et senere tidspunkt. Familiemiddagen var det naturlig å invitere slekt i (alle aldere) mens festen ikke var en slik anledning.
Kykkelikokos Skrevet 16. juni 2007 #13 Skrevet 16. juni 2007 Ja, et 40-årslag med gamle kompiser regner jeg ikke med at utvikler seg til no' teselskap, akkurat... Syns ikke mindreårige har noe der og gjøre, men det er tydelig mange som mener det motsatte. Liker ikke at mindreårige skal se overstadig berusede mennesker en hel kveld heller... Hva skal vedkommende gjøre. Sitte og se på alle de høyrøstede... Nå forklarte du ikke i førsteposten at ikke foreldre og annen familie blir invitert, og heller ikke at det skal bli en voldsom fyllefest. Da stiller jo saken seg litt annerledes
Gjest Reven Skrevet 16. juni 2007 #14 Skrevet 16. juni 2007 Da jeg fylte 40 hadde jeg en familiemiddag på dagen og en fest med venner på et senere tidspunkt. Familiemiddagen var det naturlig å invitere slekt i (alle aldere) mens festen ikke var en slik anledning. Jeg ville nok ha valgt samme løsning som Blondie. Selskap for familien, og fest med venner. Blant vennene som inviteres til festen hører gjerne noen av de som kommer i familieselskap også, men altså ikke hele familien.
Ugla Skrevet 17. juni 2007 #15 Skrevet 17. juni 2007 Sett at du skulle invitert til en rund bursdag - 35, 40 eller 45 år. Hvis bursdagsbarnet hadde et søsken som var mye yngre, ja over 25 års forskjell(!), ville det vært naturlig å invitere vedkommende da? :klø: Vedkommende er under 18 år, og har aldri vært som en søsken, egentlig. Heller tante-onkel-forhold... Dessuten kjenner ikke vedkommende noen av bursdagsbarnets andre gjester, barndomskompiser o.l. Hva syns dere? Bør denne inviteres likevel? Jeg må vel si at det hadde vært "døden" for meg å være på fest med flere -og førti år gamle griser () om jeg hadde vært 16-17 år... Var nettopp i en "rund bursdag", der var det flere nieser og nevøer av bursdagsbarnet, fra ca 12-14 år og oppover. Såg ut som om de hadde det riktig så koselig. De yngste dro nok hjem igjen en stund etter mat og kaffe (og noen eldre tanter og onkler til jubilanten), men noen av 16-17 åringer ble riktig lenge (foreldrene var der også).
Thomasine Skrevet 18. juni 2007 Forfatter #16 Skrevet 18. juni 2007 Festen er over! Ja, vedkommende kom, og kjedet seg voldsomt... Flere som kommenterte hvor tydelig vedkommende viste hvor kjedelig dette var. Ingen andre på vedkommendes alder. Blir nok ikke med på et 40-årslag en gang til - på noen år...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå