Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2002 #1 Skrevet 1. april 2002 Hei venner! Pleier dere å lage god gammeldags risengrynsgrøt noengang?? Husker at jeg pleide å elske det når jeg var liten- samboeren min har visst alltid hatet det Hver sin smak. Hva er din beste risengrynsgrøt-oppskrift??12
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2002 #2 Skrevet 2. april 2002 Vil helst ha risengrynsgrøt hver lørdag jeg, det er jo så kjempegodt!
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2002 #3 Skrevet 2. april 2002 4 port / ca 1 liter gröt 1½ dl grötris 3 dl vatten 1 msk margarin ½tsk salt 6-7 dl mjölk Mät upp ris, vatten, fett och salt i en rymlig gryta. Koka upp och koka under lock på svag värme ca 10 min. Tillsätt mjölken, den större mängden om gröten ska svälla ovanpå spisen, den mindre om den skall svälla i ugnen. Rör om. Koka upp på nytt, passa på aså att det inte kokar över!. Ställ sedan grytan, med lock på, på mycket svag värme, så att gröten inte bränns. Låt gröten svälla utan omrörning ovanpå spisen i ca 40 min eller i 100 graders värme i ugnen ca 1 tim. Koka upp gröten, är den för tunn koka utan lock i ett par minuter, under omrörning! Är den för tjock, späd med lite mjölk och rör om. Smaksätt ev med lite socker. Detta receptet har min mor skrivit ner åt mig, det är samma som jag är "uppvuxen" med varje jul. MUMS!!!
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2002 #4 Skrevet 2. april 2002 missade att identifiera mig när jag skrev receptet hälsningar svenskbrud.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #5 Skrevet 13. juli 2023 Pleier å bruke fjordland sin 😀 Anonymkode: 911e0...4d9 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #6 Skrevet 13. juli 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Pleier å bruke fjordland sin 😀 Anonymkode: 911e0...4d9 What he/she said. Det tar eviglang tid å lage risengrynsgrøt, og man må passe på å røre og at det ikke støtkoker så man får det over hele kjøkkenet. Fjordland sin er veldig, veldig god, så ingen vits å koke selv Anonymkode: 7b2e6...003 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #7 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Pleier å bruke fjordland sin 😀 Anonymkode: 911e0...4d9 Nå har sikkert TS levd uten risengrynsgrøt i 21 år, så det var jammen bra du endelig svarte! Anonymkode: db091...278 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #8 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Nå har sikkert TS levd uten risengrynsgrøt i 21 år, så det var jammen bra du endelig svarte! Anonymkode: db091...278 Lulz, fant tråden på google. Så ikke dato 😅 Anonymkode: 911e0...4d9 1 1
Frøkenfryden Skrevet 14. juli 2023 #9 Skrevet 14. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): What he/she said. Det tar eviglang tid å lage risengrynsgrøt, og man må passe på å røre og at det ikke støtkoker så man får det over hele kjøkkenet. Fjordland sin er veldig, veldig god, så ingen vits å koke selv Anonymkode: 7b2e6...003 Jeg lager sånn! Blir mindfullness🥰 1 time. Meg og en gryte med helmelk og geisha-ris og Dagsnytt 18. 👍🙂 Endret 14. juli 2023 av Frøkenfryden 1
skrue Skrevet 14. juli 2023 #10 Skrevet 14. juli 2023 1 hour ago, Frøkenfryden said: Jeg lager sånn! Blir mindfullness🥰 1 time. Meg og en gryte med helmelk og geisha-ris og Dagsnytt 18. 👍🙂 Ja, Fjordland (aldri smakt) kan umulig nå opp til det. Her er trikset nettbrett på benken og en hånd på sleiven. 1 1
Frøkenfryden Skrevet 14. juli 2023 #11 Skrevet 14. juli 2023 (endret) skrue skrev (8 timer siden): Ja, Fjordland (aldri smakt) kan umulig nå opp til det. Her er trikset nettbrett på benken og en hånd på sleiven. Smart🥰 Tar tid men krever ikke tankevirksomhet. Liker det👍 Endret 14. juli 2023 av Frøkenfryden
Tabris Skrevet 14. juli 2023 #12 Skrevet 14. juli 2023 Man trenger ikke stå og røre i en time. Grøten blir best hvis man lager "dynegrøt". Dvs, kok opp grøten og la den koke noen minutter. Sett den så i ovnen (uten å skru den på) og la den stå i to timer. Deretter tar man den ut, varmer den opp og smaksetter med salt og evt melk til den får den tykkelsen man ønsker. Dette fungerer best hvis man lager flere porsjoner, hvis man lager bare til noen få så vil ofte grynene ikke bli myke nok. Jeg vokste opp med denne grøten hver lørdag, elsker den enda. Beste grøten jeg har smakt. 1
Besserwisser Skrevet 15. juli 2023 #13 Skrevet 15. juli 2023 Elsker risengrynsgrøt ❤️ Eller, neste alle type grøt egentlig. Begynte å tenke over topping, og ser jeg har en del ulike preferanser på hva jeg topper de med! Risegrynsgrøt: Den klassiske komboen med sukker og kanel, et smørøye og en dæsj maldonsalt. Byggrynsgrøt: Salte nøtter (jeg er ikke så glad i mandler så pleier å knuse feks peanøtter og cashewnøtter) og gjerne jordbær- eller bringebærsyltetøy. Rømmegrøt: Spiser jeg kun en gang i året, til Olsok. Da har vi flatbrød med salt spekemat (helst fenalår og morr-pølse) og litt sirup eller honning på. Havregrynsgrøt: Kanskje i flest variasjoner. Jeg elsker å røre inn ett egg/eggehvite i kasserollen mot slutten så blir grøten fluffy. Og røre inn proteinpulver med karamell- eller vaniljesmak. Gjerne toppe med cottage cheese, sukrin, og en dæsj salt. En gang ble jeg servert fluffy «dynegrøt» med laktosefri melk (som visstnok er søtere enn annen melk, hvor jeg ble tilbudt skikkelig sprøstekt minibaconbiter til å ha over. Var skeptisk, men oi så godt 🤩 Andre tips og innspill til hvordan pimpe opp ulike type grøt? 1
Maskinfører Skrevet 15. juli 2023 #14 Skrevet 15. juli 2023 (endret) Elsker risengrynsgrøt 🥰❤️ Endret 15. juli 2023 av Maskinfører
Frøkenfryden Skrevet 15. juli 2023 #15 Skrevet 15. juli 2023 Tabris skrev (21 timer siden): Man trenger ikke stå og røre i en time. Grøten blir best hvis man lager "dynegrøt". Dvs, kok opp grøten og la den koke noen minutter. Sett den så i ovnen (uten å skru den på) og la den stå i to timer. Deretter tar man den ut, varmer den opp og smaksetter med salt og evt melk til den får den tykkelsen man ønsker. Dette fungerer best hvis man lager flere porsjoner, hvis man lager bare til noen få så vil ofte grynene ikke bli myke nok. Jeg vokste opp med denne grøten hver lørdag, elsker den enda. Beste grøten jeg har smakt. Dynegrøt er stas! Min bedre halvdel sverger også til det🥰 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå