Gå til innhold

Forsikring på bil

Anbefalte innlegg

Gjest Kari Nordmann
Skrevet

Kort spørsmål; kan en bil stå oppført med en eier, mens forsikringen står på en annen person? Vurderer å kjøpe meg bil, men ser at det vil koste en hel del penger i forsikring..

Kari Nordmann

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at den som forsikrer bilen må stå som eier.

Skrevet

Vi fikk beskjed om at forsikringen måtte stå på den som står som eier av bilen. Siden jeg bruker samboeren min sin bonus måtte bilen min stå på ham. Men jeg er oppført som medeier i vognkortet.

Gjest Kari Nordmann
Skrevet

Takk for svar.

Ok, som jeg trodde. Vet dere om dette regulert av lover/regler eller noe forsikringsselskapene har bestemt (bare nysgjerrig)?

Skrevet

Dette er noe som er regulert av lover og regler...

Skrevet

nei.. forsikringen kan stå på en og bilen på en annen person.

med min første bil så satt vi først både bil og forsikring på pappa fordi det ble veldig dyrt å forsikre den på meg.

Etter et par år tok jeg over forsikringen og vi trengte da ikke å overføre eierskapet av bilen på meg.

Skrevet

Det styrer dere selv. Her står bilen på mannen og forsikringene på meg, da jeg er den som har mest rabatt via jobben

Skrevet

det der syns jeg er rart - for jeg jobber på biltilsynet, og når vi får inn eierskifte og skal omregistrere bilen må forsikring stå på den som bilen står på ellers får vi ikke omregistrert den - det stopper seg selv...

Skrevet

Her i huset står jeg som forsikringstaker og kjæresten er eier av bilen. Ikke noe problem å omregistrere det nei... Så det var da merkelig wander???

Skrevet
Det styrer dere selv. Her står bilen på mannen og forsikringene på meg, da jeg er den som har mest rabatt via jobben

Man styrer ikke dette helt selv - forsikringsselskapet kan fint nekte å tegne bilforsikring på andre personer enn den som står oppført som eier av bilen.

Skrevet

Men, står forsikringene i deres navn og bilen i en annens navn hos biltilsynet? Eller er det så at en som som betaler av forsikring og en annen som eier - som er den samme som står som eier av bilen.

Systemet stopper seg selv hvis forsikringen står i en annens navn enn den som står som eier av bilen.

Evt kan det være at systemet har forandret seg på noen år, det vet jeg ikke noe om.

Men, jeg nevnte det på jobben i dag, dette som er nevnt i tråden her, og de var alle enige med meg der - at det er ikke mulig at forsikring står på en annen enn den som står som eier av bilen.

Skrevet

Vi fikk ikke omregistrert bilen til mannen min fordi forsikringen var tegnet på meg, så det er nok biltilsynet som styrer dette.

Skrevet

veldig rart at jeg fikk forsikret bilen på meg da.

når bilen stod registert på pappa

Skrevet

Vet ikke hvordan det stiller seg den veien, men andre veien, dvs. omregistrering av bil som ikke er forsikret i ditt navn er tydeligvis et problem.

Bilen må ha ansvarsforsikring for å få registrering, men hvorfor det er viktig hvem forsikringen står i skjønner jeg ikke. Vet bare at det er slik av erfaring.

Skrevet
veldig rart at jeg fikk forsikret bilen på meg da.

når bilen stod registert på pappa

Ja, det er veldig rart.

For som jeg nevnte over her: systemet stopper opp hvis det ikke er riktig forsikring. Vi kommer ikke videre i omregistreringen hvis forsikringen står på en annen enn bilens eier.

Sikker på at bilen er skikkelig omregistrert? Og at den virkelig har forsikring?

Men, står du som betaler av forsikringen, eller står du som eier av forsikringen? Det kan være noe internt i forsikringsselskapet?

Skrevet (endret)

Forsikringen på min samboers bil står på meg, det gjør også den ene traktoren. Så det er fullt mulig, ingen problemer verken fra forsikringsselskap eller biltilsyn med det her i gården.

Endret av rangi
Skrevet

Jeg står som forsikringtaker og min mann står som eier av bilen.. Vi hadde overhodet ingen problemer med dette når vi kjøpte og omregistrerte bilen i fjor høst. Det eneste forsikringsselskapet trengte for å forsikre bilen var registreringsnr, slik at de fikk lagt inn riktig bil i forsikringen.

Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor dette skal være så vanskelig, da bilen har et regisreringsnr, og det er uavhengig av hvem som eier den/betaler forsikringen.

Skrevet

Jeg skjønner faktisk ikke hvordan dere får til å ha forsikring på en person og registrert navn på en annen når dere går til biltilsynet og skal omregistrere en bil, jeg...

Systemet sier faktisk stopp når man prøver å legge inn forskjellig...

Ikke for å være frekk, men jeg er faktisk helt uforstående til det der. Jeg har bare jobbet der noen uker, men jeg har skrevet opp ganske mange eierskifte og omregistreringer. Og det slår aldri feil der i hvert fall - når jeg skal omregistrere bilen må forsikring på bileiers navn være i orden ellers blir bilen bare liggende i systemet uten å være ferdig omregistrert.

Skrevet

Kanskje man med eier mener den som står som eier på kjøpspapirene og ikke den det er registrert på?

Husker i allefall da jeg var ungdom at bilen måtte registreres på foreldre for at vi skulle få forsikret billig på dem.

Skrevet
det der syns jeg er rart - for jeg jobber på biltilsynet, og når vi får inn eierskifte og skal omregistrere bilen må forsikring stå på den som bilen står på ellers får vi ikke omregistrert den - det stopper seg selv...

Når du ikke har forsikring på bilen da?

Tenker på når jeg har kjøpt bil så har jeg kjøpt bil først, så fiksa forsikring. Og jeg har en bil som står i mitt navn men mamma står for forsikringa, så det eneste er at jeg står som bruker i forsikringspapirene og mitt navn på vognkort.

Og sambo har den andre bilen på seg men jeg står som bruker.

Syns det hørtes helt merkelig ut at det skulle stoppe opp når jeg har gjort det med 2 biler :forvirret:

Men jeg jobber jo heller ikke med det ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...