Gå til innhold

Stemmer dette? Utbetalingen av feriepenger var veldig lav

Anbefalte innlegg

Gjest undrende...
Skrevet

Hei,

Jeg fikk lønnsslipp i går over feriepengene, og syns summen jeg har mottatt er veldig lav. Håper noen her kan gi meg svar på hva det kan skyldes.

I fjor var jeg heltidsstudent og jobbet derfor bare på timebasis i bedriften som jeg siden senvinteren i år har vært ansatt i på fulltid. Totalt i fjor tjente jeg ca. 80000 kroner i denne bedriften - som jeg altså fremdeles jobber i, men i en annen stilling. Vi har 5 ukers ferie og har vel dermed rundt 12 % feriepenger. Etter det jeg forstår skulle jeg da hatt utbetalt ca. 9500 kroner i feriepenger, men jeg har imidlertid bare fått knappe 6000 kroner. Kan dette stemme, og hva kan det skyldes?

Undrende og ny i arbeidslivet...

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
Hei,

Jeg fikk lønnsslipp i går over feriepengene, og syns summen jeg har mottatt er veldig lav. Håper noen her kan gi meg svar på hva det kan skyldes.

I fjor var jeg heltidsstudent og jobbet derfor bare på timebasis i bedriften som jeg siden senvinteren i år har vært ansatt i på fulltid. Totalt i fjor tjente jeg ca. 80000 kroner i denne bedriften - som jeg altså fremdeles jobber i, men i en annen stilling. Vi har 5 ukers ferie og har vel dermed rundt 12 % feriepenger. Etter det jeg forstår skulle jeg da hatt utbetalt ca. 9500 kroner i feriepenger, men jeg har imidlertid bare fått knappe 6000 kroner. Kan dette stemme, og hva kan det skyldes?

Undrende og ny i arbeidslivet...

Hva står det på lønnslippen da.

Står det fratrekk for ferie f.eks.? Ellers er ikke utregningen din feil - 12% av 80.000 var det du skulle hatt.

Men du får ikke lønn når du tar ut ferie, så det vanlige er at man trekker for den ferien du har tenkt å ta ut. Har du fått lønn og feriepenger, men trekk for alt for mye feire (5 uker f.eks.) så kan det forklare saken.

Lønns- og trekkoppgaven for i fjor skal uansett fortelle deg hvor mye du skulle hatt og en tlf til lønnskontoret der du ber om en forklaring på lønnsslippen er nok nødvendig.

Gjest undrende...
Skrevet
Hva står det på lønnslippen da.

Står det fratrekk for ferie f.eks.? Ellers er ikke utregningen din feil - 12% av 80.000 var det du skulle hatt.

Men du får ikke lønn når du tar ut ferie, så det vanlige er at man trekker for den ferien du har tenkt å ta ut. Har du fått lønn og feriepenger, men trekk for alt for mye feire (5 uker f.eks.) så kan det forklare saken.

Lønns- og trekkoppgaven for i fjor skal uansett fortelle deg hvor mye du skulle hatt og en tlf til lønnskontoret der du ber om en forklaring på lønnsslippen er nok nødvendig.

Hei, takk for raskt svar! Jo, det står ferietrekk 25 dager og så en sum (som tilsvarer 25 dager med det jeg tjener i dag), i tillegg står det "feriepenger ... 9500" og "brutto utbetalt 6000" og "netto utbetalt 6000". Jeg har ikke mottatt noen lønn fra bedriften for juni, men jeg har jo antatt at jeg kom til å få 12 % av fjorårets lønn i feriepenger, nå blir det litt knapt med penger... (jeg har også fått rundt 5000 fra en annen arbeidsgiver, og her var utbetalingen rett i forhold til det jeg hadde antatt).

Hm...

Gjest Gjest
Skrevet
Hei, takk for raskt svar! Jo, det står ferietrekk 25 dager og så en sum (som tilsvarer 25 dager med det jeg tjener i dag), i tillegg står det "feriepenger ... 9500" og "brutto utbetalt 6000" og "netto utbetalt 6000". Jeg har ikke mottatt noen lønn fra bedriften for juni, men jeg har jo antatt at jeg kom til å få 12 % av fjorårets lønn i feriepenger, nå blir det litt knapt med penger... (jeg har også fått rundt 5000 fra en annen arbeidsgiver, og her var utbetalingen rett i forhold til det jeg hadde antatt).

Hm...

Du er trukket for den femte ferieuken, derfor får du så lite.

Gjest undrende...
Skrevet

Men da lurer jeg på hvordan har de beregna dette trekket? ca. 3500 kroner er jo langt mindre enn jeg har i en gjennomsnittlig ukeslønn (dersom det er av betydning). Og jeg trodde de feriepengene du får utbetalt er penger du har tjent opp året i forveien - hvordan kan de da redusere summen med over en tredjedel?

Gjest Gjest
Skrevet
Men da lurer jeg på hvordan har de beregna dette trekket? ca. 3500 kroner er jo langt mindre enn jeg har i en gjennomsnittlig ukeslønn (dersom det er av betydning). Og jeg trodde de feriepengene du får utbetalt er penger du har tjent opp året i forveien - hvordan kan de da redusere summen med over en tredjedel?

De trekker deg for 4/26 deler tror jeg det er av den vanlige månedslønnen din...Det er penger du tjente opp i fjor, men ettersom du får full lønn i juli selv om du tar 5 ukers ferie trekker de dette av feriepengene. Noen steder trekker de av julilønnen istedet...det hadde vært mye bedre...ihvertfall for meg.

Jeg vet dette fordi jeg har omtrent de samme summene som deg før og etter trekket :ler:

Gjest undrende...
Skrevet

Ah...da tror jeg kanskje jeg skjønner...Det stemmer i hvert fall når jeg begynner å regne på det:) Takk!

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Det er forklarigen da:

De har trukket deg for full ferie ut fra din månedslønn i dag. Dvs at du må ta din vanlige månedslønn og dele på 22 (som er antall virkedager i en måned) og gange med 25 (som er antall feriedager).

Endret av Blondie65
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg skjønner ikke hvordan de kom frem til det beløpet heller. Jeg skjønner heller ikke at de trekker ferien på den måten når man har jobbet som timelønnet. Det vanlige da er å gi lønn og feriepenger og heller trekke etterhvert som ferien tas ut.

Der jeg har jobbet har det vært ganske vanlig å gjøre det på denne om man har gått over til fastlønn. Man kan jo gi beskjed om at man ikke skal ha 5 uker ferie elle be om å få trekket annerledes, men det er jo litt sent nå.

Gjest undrende...
Skrevet
Jeg skjønner ikke hvordan de kom frem til det beløpet heller. Jeg skjønner heller ikke at de trekker ferien på den måten når man har jobbet som timelønnet. Det vanlige da er å gi lønn og feriepenger og heller trekke etterhvert som ferien tas ut.

Jeg er ikke helt overbevist ennå, men ettersom regnestykket nå ser logisk ut, antar jeg at det må være grunnen til at fått det jeg har. (4/26 stemmer dog ikke hos meg).

Så vidt jeg skjønner vil jeg da altså få utbetalt vanlig månedslønn i juli, og er det da også sånn at jeg vil få tilbakebetalt resten av det jeg antok å få i feriepenger om jeg ikke tar ut den 5. ferieuka (har bare tenkt å ta ut fire i år og overføre den siste til neste år)?

Jeg syns likevel det er litt rar måte å beregne feriepengene på ettersom jeg i fjor jobbet på timebasis, mens jeg i år har heltids, fast stilling.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er ikke helt overbevist ennå, men ettersom regnestykket nå ser logisk ut, antar jeg at det må være grunnen til at fått det jeg har. (4/26 stemmer dog ikke hos meg).

Så vidt jeg skjønner vil jeg da altså få utbetalt vanlig månedslønn i juli, og er det da også sånn at jeg vil få tilbakebetalt resten av det jeg antok å få i feriepenger om jeg ikke tar ut den 5. ferieuka (har bare tenkt å ta ut fire i år og overføre den siste til neste år)?

Jeg syns likevel det er litt rar måte å beregne feriepengene på ettersom jeg i fjor jobbet på timebasis, mens jeg i år har heltids, fast stilling.

Fikk dere ingen informasjon om dette før ferielønningen ble kjørt?

Vi fikk en lang mail med god forklaring og hva vi måtte gjøre om vi ikke ville bli trukket for 5 uker ferie osv.

Dette er jeg ikke helt sikker på, men jeg syns ikke det høres riktig ut at man får overført en uke ferie samtidig som man får den utbetalt. Du kan nok få den utbetalt om du ikke velger å overføre den.

Det beste er vel uansett å spørre på lønningskontoret :)

Gjest undrende...
Skrevet

Nei, ingen info, men det er kanskje ikke så mange i firmaet som har samme "problem", at de jobber lite spredt utover ett år og så går over i hel stilling neste år, så ikke sikkert det er noe de tenker over å informere om. Jeg har, ettersom ikke vært i den situasjon før at har hatt heltidsjobb hvor tar ut ferie, heller ikke tenkt over å undersøke eller gi opplysninger om det på forhånd.

Jeg får snakke med lønningskontoret på mandag - ble bare så nygjerrig på hva årsaken kunne være... :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du skal ta ut eller overføre all ferien (alle 5 ukene) har bedriften lov til å trekke deg i lønn for det - enten når du tar ut ferien (som er det mest vanlige når man har vært på timebasis) eller ved utbetalingen av ferien eller i juli måned.

At dere ikke får informasjon på forhånd om hva/hvordan er noe jeg ville tatt opp med dem - de SKAL informere om slikt.

Det er 22 virkedager i en måned. 5 uker ferie utgjør 25 dager. Det blir en forskjell på 3 dager og det er disse 3 dagene de må trekke deg for i lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...