Gjest Sutrehøna Skrevet 15. juni 2007 #1 Skrevet 15. juni 2007 Nå skal jeg sutre og klage! Først og fremst for å få ut litt damp, men også for å få støtte og sympatierklæringer fra de som synes jeg fortjener det… Saken er: i hele vinter har vi planlagt en sårt tiltrengt totalrenovering av tre rom i huset. Vi har planlagt hva vi skal gjøre, hvordan vi skal gjøre det, og når. For å få til dette, har vi måttet ta hensyn til jobb (selvsagt), mannens fritidsaktivitet, skoleferie, osv… Han ønsket, og jeg var enig, i at disse dagene kun skulle dreie seg om renoveringen. Den største utfordringen har vært tiden. Vi har klart å få ordnet til sammen 13 dager til prosjektet, kun avbrutt av en helg hvor mannen er opptatt med sin fritidsaktivitet, og det sier seg selv at når tak og vegger på tre rom skal rives, settes opp igjen, sparkles, pusses, males, gulv og lister skal legges, og hele huset vaskes i etterkant (byggestøv, og barn med astma)… ja da er til og med 13 dager i minste laget. Derfor har jeg stått på som en helt de siste to ukene. Jeg har ryddet, sortert, kastet, kjøpt ALT som skal brukes, og nå er alt klart til å rives, materialene har kommet, og overnatting og pass av barna er organisert. Jeg har til og med begynt å male lister, og pusse dører for å spare litt tid. Men nå fant mannen ut at med alt jeg hadde lagt tilrette hadde vi spart inn minst 3 dagers arbeid, og hadde sagt ja til å stille opp for klubben et par dager. (fritidsaktiviteten) Spart minst 3 dager??? Da har vi jo bare 10 dager igjen. Bare det å male tar to dager, sparkling og pussing enda en dag, legge gulv og liste enda en dag… det vil si at da har vi kun 6 dager igjen på rommene, to dager på hvert rom. Rive den ene dagen, og sette det opp igjen den neste… Og så vet jeg at han skal til tannlegen den ene dagen, og legen en annen dag… der mister vi enda noen timer. Og så skjønner han ikke hvorfor jeg blir fortvilet, skuffet, lei meg… Jeg har flere ganger spurt om hvis det er slik at vi har spart de tre dagene, hvorfor ikke legge de til slutten av perioden? Da ser vi jo hvordan vi ligger an tidsmessig, og kan heller ta de litt mer med ro da hvis vi ser at det går. Men han hører ikke på det øret.. dette skal gå så greit så. Vi vet jo begge at vi har en ”deadline”, og til den dagen MÅ alt være klart for da reiser han og blir borte i to uker, og dette er ikke noe jeg klarer helt alene. Det er greit han har tro på meg, men så flink er jeg ikke! Jeg vet jeg overreagerer, og det ordner seg helt sikkert, men… Jeg synes han har vært ekstremt tankeløs da han sa ja til å stille opp ekstra for klubben sin. Og til dere som synes jeg overreagerer, Jeg vet det! Jeg vet også at det vil det gå over igjen i løpet av et par timer, for langsur er jeg aldri, men akkurat nå har jeg lyst til å furte litt, være litt selvmedlidende, og sutre over hvor egoistisk han har oppført seg akkurat nå. Og hvis noen kjenner igjen skrivestilen... jeg hadde bare ikke lyst til å være innlogget akkurat nå.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2007 #2 Skrevet 15. juni 2007 Jeg kan godt forstå at du er irritert og lei. Kan dere få til en avtale at han betaler for håndverkere om det skulle ta lenger tid en planlagt?
Catzy Skrevet 15. juni 2007 #3 Skrevet 15. juni 2007 Synes du godt kan sutre litt over en tankeløs gubbe. Jeg hadde nok også blitt ganske sur hvis min kjære hadde prioritert fritidsaktiviteter foran felles prosjekter, i hvertfall hvis vi hadde planlagt det sammen. Er ikke så mye å gjøre med det nå, men gjesten sitt tips om litt håndverkerhjelp kan jo være greit å huske på.
Mrs. K Skrevet 15. juni 2007 #4 Skrevet 15. juni 2007 Jeg synes at han burde bruke de tre dagene på det dere har planlagt. Det hadde jeg forventet her i heimen. Oppussing tar bestandig lengre tid enn man regner med så de tre dager kan komme godt med på slutten.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2007 #5 Skrevet 15. juni 2007 Hm. Her har vi noen som tydelig prioriterer ulikt. Jeg vet ikke hva du har sagt til ham, men det er vanskelig å se at du overreagerer fordi han trekker seg fra et prosjekt fordi han vil noe annet mere. Tror du kan prøve å snakke med han igjen, kanskje forklare litt mer grundig hvorfor du synes han bør fokusere på avtalt oppussingsprosjekt. Og at du ikke har stått på så han skal få mere "fritid" men for å sikre at prosjektet deres går i boks. Personlig så synes jeg fritidsaktiviteter og hobbyer bør komme lengre ned på lista enn hus og hjem.
Gjest Silmarill Skrevet 15. juni 2007 #6 Skrevet 15. juni 2007 Jeg synes at han burde bruke de tre dagene på det dere har planlagt. Det hadde jeg forventet her i heimen. Oppussing tar bestandig lengre tid enn man regner med så de tre dager kan komme godt med på slutten. Jajamensan, enig med deg! til trådstarter!
Malama Skrevet 15. juni 2007 #8 Skrevet 15. juni 2007 Jeg skjønner utmerket godt at du er sur ja, og det synes jeg du har rett til, støtter de andre som sier at fritidsakriviteter kommer under opppussing på prioriteringslista. Jeg hadde blitt passe sur selv, og definitivt latt ham vite det.
Gjest Sutrehøna Skrevet 15. juni 2007 #9 Skrevet 15. juni 2007 Takk for støtten alle sammen. Jeg er enig med alle, fritidsaktiviteter burde komme etter hjem og familie på prioriteringslisten. Men det er ikke så mye jeg kan gjøre med det nå. Han er voksen, og jeg kan ikke fortelle ham hva han kan gjøre og ikke. Jeg kan bare si min mening, og så må jeg akseptere hans beslutning. Men da får han akseptere konsekvensene av den beslutningen har tar også, og det spørs om det føles like greit... Og konsekvensen er grei nok. Jeg er ganske handy når det kommer til saging, snekring og slikt, men jeg har ikke styrken som trengs. Det har derimot venninna mi, og hun har lovet å hjelpe meg de to siste dagene før han kommer hjem igjen. Når han kommer hjem har jeg gjort det han synes er morsomst, rivingen, og sammen med venninna mi skal jeg ha klart å sette opp taket i minst ett rom, helst to! Jeg kommer ikke til å oppføre meg unormalt på noen som helst måte, jeg kommer bare ikke til å inkludere ham i oppussingen de første dagene. Jeg vet han kommer til å bli sur for at vi gjør dette uten han, for oppussingen er jo like viktig for ham som for meg, men det er hans valg å reise, og da får han ta konsekvensene av det. Jeg oppfører meg kanskje som en trassig treåring ("gjøre sjøl!"), men jeg vil ikke at alle planene skal gå i vasken bare fordi han, etter min mening, prioriterte feil denne gangen.
Catzy Skrevet 15. juni 2007 #10 Skrevet 15. juni 2007 Så bra at du er handlekraftig! Jeg synes du har en god plan. Kanskje han lærer noe av dette, ellers vet du i hvertfall at du kan gjøre det selv.
Wildy Skrevet 16. juni 2007 #13 Skrevet 16. juni 2007 Ei sutrehøne setter ikke opp vegger selv, kjære gjest.... Lykke til med oppussing, TS!
Malama Skrevet 16. juni 2007 #14 Skrevet 16. juni 2007 Gjest: Er du en totalt ubetenksom type med null forståelse for prioriteringer? En sånn som mannen til trådstarter? Det er ikke noe sutrete over å være frustrert over at mannen oppfører seg på den måten, og slett ikke noe sutrete over å faktsik gjøre jobben selv, mens mannen leker seg med sine fritidssyssler fordi han har mer lyst til det.
Gjest Sutrehøna Skrevet 16. juni 2007 #15 Skrevet 16. juni 2007 Sutrehøne er du vitterlig! Selvfølgelig er jeg en sutrehøne! Litt av en detektiv du, som fant det ut! Hva var det som avslørte meg? Var det gjestenicket som var for åpenbart, eller var det at jeg skrev i åpningsinnlegget at jeg ville sutre litt? Til dere andre: takk for oppmuntringene. Jeg er blid igjen nå, og klar til å sette igang som planlagt på tirsdag! Han ble litt sur først, og veldig lei seg etterpå, da jeg fortalte ham om planene, men han måtte bare akseptere at slik blir det! Jeg fortalte ham at jeg ikke gjorde dette for å straffe ham, men at jeg hadde behov for å finne en løsning som fungerte for meg når han reiste bort disse dagene, og det skjønte han. Han likte ikke løsningen, men han godtok den. Nå gleder jeg meg veldig til å starte, og til å se resultatet. Men mest av alt gleder jeg meg til han kommer hjem igjen etter turen. Da kan vi gjøre resten sammen, og det ser vi begge fram til!
Gjest lillebøll Skrevet 16. juni 2007 #16 Skrevet 16. juni 2007 Han bortprioriterer noe slikt og så blir han sur når du må finne en løsning etterpå? Han måtte nok bygd seg et eget rom uti hagen hadde det vært mannen min. Fytti**
Gjest =tentacle= Skrevet 16. juni 2007 #17 Skrevet 16. juni 2007 Men det er ikke så mye jeg kan gjøre med det nå. Han er voksen, og jeg kan ikke fortelle ham hva han kan gjøre og ikke. Jeg kan bare si min mening, og så må jeg akseptere hans beslutning. Det er jeg ikke enig i. Dere har vært enige om å forplikte dere til dette prosjektet, og satt av et knapt antall dager. Så har du i forveien gjort masse forberedelser, som dere ellers ville måtte bruke av de dagene til. Dette var din tid, og det bruker han nå til å frigjøre seg selv fra avtalt fellesarbeid. Det er møkk urettferdig! Selv om han er voksen, faktisk spesielt fordi han er voksen, skal han holde avtaler han gjør med samboer, eller diskutere det og komme til enighet før han avtaler tiden sin til fritidsaktiviteter i stedet.
Gjest Sutrehøna Skrevet 16. juni 2007 #19 Skrevet 16. juni 2007 Det er jeg ikke enig i. Dere har vært enige om å forplikte dere til dette prosjektet, og satt av et knapt antall dager. Så har du i forveien gjort masse forberedelser, som dere ellers ville måtte bruke av de dagene til. Dette var din tid, og det bruker han nå til å frigjøre seg selv fra avtalt fellesarbeid. Det er møkk urettferdig! Selv om han er voksen, faktisk spesielt fordi han er voksen, skal han holde avtaler han gjør med samboer, eller diskutere det og komme til enighet før han avtaler tiden sin til fritidsaktiviteter i stedet. At det er urettferdig er jeg så klart enig i, men jeg hverken kan eller vil oppdra et voksent menneske, og jeg hverken kan eller vil si hva han skal/bør gjøre. Jeg kan si hva jeg mener, jeg kan fortelle ham at jeg synes dette er dårlig gjort, jeg kan si at jeg ikke setter pris på den respektløsheten jeg mener han viser, og at jeg vil sette pris på at han snakker med meg neste gang... Men til syvende og sist er dette hans ansvar, og da må han også akseptere konsekvensene av det valget han tok.
Gjest =tentacle= Skrevet 16. juni 2007 #20 Skrevet 16. juni 2007 At det er urettferdig er jeg så klart enig i, men jeg hverken kan eller vil oppdra et voksent menneske, og jeg hverken kan eller vil si hva han skal/bør gjøre. Jeg kan si hva jeg mener, jeg kan fortelle ham at jeg synes dette er dårlig gjort, jeg kan si at jeg ikke setter pris på den respektløsheten jeg mener han viser, og at jeg vil sette pris på at han snakker med meg neste gang... Men til syvende og sist er dette hans ansvar, og da må han også akseptere konsekvensene av det valget han tok. Det det ender med er ikke naturlige konsekvenser av hans valg, det er valg du har gjort som respons på hans valg, altså en reaksjon fra deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå