Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som blir 5 år til høsten.

Til neste høst er det meningen at han skal begynne på skolen, men jeg kjenner på meg og tror at han vil være veldig umoden i forhold til sine jevnaldrene ved skolestart.

Han er født meget prematur, og skulle egentlig begynt ett år senere, fordi terminen var sist i januar (han ble født i oktober)

Vi har søkt om utsatt skolestart, og PPT er involvert.

De sier det er veldig vanskelig å få utsatt skolestart i kommunen vår, så jeg er engstelig for at vi ikke får det innvilget.

Forskningen sier at premature er særlig utsatt for senskader i skolealder (konsentrasjonsvansker og oppmerksomhetsvansker)

Vi ser ingen tegn til senskader så langt, han er en rolig og harmonisk gutt, men så sagt ser jeg at han mer umoden i forhold til jevnaldrene. Mer barnslig på en måte. Vi har også en gutt på 8 år, som vi kan sammenligne med.

Det jeg tenker mest på med bekymring i forhold til at vi ikke får utsatt skolertart, er at han skal dra med seg umodenheten oppover i skolealderen. Og at han på den måten alltid kommer til å ligge etter sine klassekamerater. De som er modne vil alltid ligge et skritt forann , tenker jeg. Og det er viktig i forhold til sosialiseringen, og ikke minst å bli en "populær" klassekamerat.

Ikke missforstå, jeg tror ikke at de eldste i klassen som alltid klarer seg best.

Har andre her erfaring med utsatt skolestart for barnet sitt ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)

Jeg trodde min mellomste var veldig umoden for alderen. Siden min eldste var utrolig fornuftig og en helt annen person. Men nå må du huske på at 1 skoleår er ikke mye mere enn lek og bli kjent. Hun har hatt det topp og var en av de første som begynte å lese.

Jeg tok veldig feil av henne skjønte jeg etter første foreldremøte. Man bør ikke sammenligne for mye med eldre søsken.

Hun er veldig leken og har fått beskjed om at hun må være stille. Er ganske "barnslig" for alderen, men det har ikke stoppet henne på skolen. Har gått så strålende at. Hun har en veldig sprudlende personlighet og er populær. Men populæritet har aldri vært noens mål her. Og lærerinnen sørger for at ingen er utenfor.

Lykke til!

Endret av Miss Cutie
Gjest Gjest
Skrevet

Med tanke på at det ikke er skoleplikt, men undervisningsplikt her i landet kan du kanskje “true” med at du vil hjemmeundervise første året om det mot formodning ikke skulle gå? Problemet er at det vil vel sannsynligvis bare føre til at han må starte i 2 klasse, i stedet for 1 klasse, og du er like langt.

Neppe aktuelt om du bor landlig til, men andre skoler du kan vurdere?

Men er skolen brukbar, og de er klar over problemene som kan oppstå så vil det sannsynligvis gå greit selv om han i praksis starter på skolen svært ung i forhold til resten.

Lykke til :)

Gjest Silmarill
Skrevet

Ja, jeg har erfaring med dette (både jobbmessig og privat)

Jobmessig lar jeg ligge, men kan si at det skal mye til for at barnet ditt får utsatt skolestarten - desverre!

Sønnen min begynte i 1 klasse i 1997 og jeg mente at han ikke var moden for dette, men søkte om utsettelse slik at han kunne gå i barnehagen 1 år lenger, men fikk avslag!

Han er også for tidlig født, og var noe sen i starten av skoleårene pga. konsentrasjonsvansker. Undervisningen gikk "helt over hode" på han og han lærte ingenting!

Jeg ordnet dette på andre måter, så idag er han er flink skolegutt med gode karakterer.

Nå er dette endel år siden, så det er mulig de ikke er like strenge nå som de var for 10 år siden!

Stå på :klem:

Skrevet (endret)

[

Endret av Kosemose
Gjest Silmarill
Skrevet
Anbefaler du henne å true med hjemmeundervisning for å få viljen sin? Jeg tviler på at de sakkyndige som skal vurdere dette tar slike trusler med i sin beregning. Å søke barnet over til en annen skole - hva forskjell skal det gjøre hvis det er et ønske om å vente et år?

Hvis sakkyndige ikke anbefaler at han venter et år, så ville jeg stolt på dette. Sakkyndige har bredt erfaringsgrunnlag og en mer objektiv vurderingsevne i fht framskutt/utsatt skolestart. Hvis du får avslag og ikke er enig i begrunnelsen, kan du vel anke?

Ja, enig! Det er tullete å true sakkyndige med hjemmeundervisning! Da er det bedre å gjøre det beste ut av situasjonen, om barnet til TS ikke får gjennom søknaden!

Dersom læreren finner ut av at barnet ikke får noe ut av undervisningen, så blir dette lagt merke til, og barnet blir satt i diskre grupper med evt. 1 lærer på 4 elev o.l.

Om dette ikke er nok, finns det skoler der barn eks. går i en klasse med 4 lærere på 6 elever o.l. Disse skolene er det ikke mange av desverre, men dem finns.

Ståpåvilje og samarbeid mellom skole/hjem er veien å gå!

Jeg har vært der...det funker! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Skrev true i “” tegn av en grunn, burde trolig skrevet vurdere, men det er dessverre ikke alle det er en reell mulighet for. Så om jeg hadde skrevet det slik hadde det blitt en helt annen diskusjon, og x antall innlegg om hvor naiv jeg er som tro det er bare bare å hjemmundervise (noe som ikke er tilfellet). Så jeg fant ikke bedre måte å formulere meg på i farten.

Jeg kjenner ikke til verken hvem som det er som godkjenner dette, eller hvilken skole dette er snakk om, men det var grunnen til at jeg nevnte å søke over på en annen skole. Om det er personer tilknyttet skolen som godkjenner det vil det sannsynlig være variasjoner mellom skolene hvem som får innvilget dette.

Men dette har jeg generelt lite kunnskap om, så jeg trekker meg ut før det blir en eviglang tråd om hjemmeundervisning og min ordbok i stedet for hva TS spør om :)

Gjest tomat Mina
Skrevet

Kjære gjest over meg her! :klem: du skrev i beste mening!

http://www.ullevalsveien.gs.oslo.no/

Blindernveien skole i Oslo - (har ingen link)

http://www.noklevann.gs.oslo.no/

Denne siste linken er en "vanlig" skole men der finns det en klasse hvor dem har spesialundervisning. Ingen av de som har gått der er blitt mobbet, snarere tvert i mot!

http://www.oslosurf.com/innhold/00000151.shtml

det samme gjelder her, men dette er for vg, skole

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
http://www.oslosurf.com/innhold/00000151.shtml

det samme gjelder her, men dette er for vg, skole

Hartvig Nissens skole ;) mener du da eller!?

Veldig fin skole forøvrig, har hatt endel tilknyttning til den skolen i forbindelse med en tidligere jobb jeg hadde.

Endret av Silmarill

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...