Gå til innhold

Barn og sötsaker,

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg leser akkurat paa diverse tyske internettsider (offisielle, med helsetips) at barn kan faa sötsaker hver dag, tilsvarende to glass cola (! cola til barn???), 1-2 sjokolader, noen drops eller kjeks og en "Milchschnitte". :overrasket: Det staar jo "eller", men likevel.

Hvordan er egentlig anbefalingene i andre land dere kjenner til? I Norge snakkes det jo stadig om lördagsgodt, men paa flere sider her leser jeg at barn godt kan faa sötsaker hver dag, men at de bör spise middag/kveldsmat först.

Videoannonse
Annonse
Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)

Da min eldste gikk i barnepark i England, så var det helt vanlig å ha med en pose chips/potetgull (i minipakke da) og feks et kakestykke. Jeg syns det var helt sjokkerende egentlig. Men ung som jeg var, så lot jeg henne ha noen kjeks og en pose chips noen ganger. De skulle hatt forbud syns jeg. Her i Norge er det jo brøling når det gjelder snop og usunne ting. Så det er stoor forskjell ja.

Endret av Miss Cutie
Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Stor forskjell fra land til land! Har møtt en del muslimske barn gjennom div. og for dem er søte kaker en del av hverdagen! Husker jeg fikk smake på en sånn kake engang, det var vondt som pføy og her i Oslo hvor jeg bor så er det en hel haug av sånne kakebutikker!

Mener å huske at det var Albanske foreldre som helte en haug av sukker i kaffen og/eller teen!

Tror det var i Italia at jeg og familien var engang, og der var det kake til frokost :sprettoy: Måtte spesielt spørre etter rundstykker og kjøttpålegg!

Endret av Silmarill
Skrevet

Min erfaring er at utenlandske barn er mer vant til søtsaker og usunt kosthold enn oss. I barnehagene jeg har jobbet i hendte (og hender) det titt og ofte at spesielt de muslimske barna hadde (og har) kaker, chips o.l. i matboksen. Dette har nok en del med kultur å gjøre. Ei afghansk mor fortalte meg en gang at i Afghanistan er det vanlig at hver eneste lille begivenhet feires med masse kaker og godteri. Og når man er på besøk hos hverandre kan man kjenne på teen om gjesten er velkommen eller ikke. Ekstra sukret te = en veldig velkommen gjest.

Gjett om jeg fikk en aha-opplevelse og tenkte tilbake til de foreldresamtalene hvor jeg har tilbudt foreldrene en sukett til teen... :sprettoy:

(Har litt erfaring med tyske barn også, og jo jeg ser at det ofte er loff, nugatti og syltetøy i matboksen der. Men det er det ofte i de norske ungenes matbokser også.)

Store kulturforskjeller altså. Jeg mener at vår oppgave (skole- og barnehagefolk, helsepersonell) i forhold til de fremmedkulturelle er å opplyse dem om skadevirkningene og begrunne hvorfor vi ikke vil at barnet skal ha kaker og godteri med seg i barnehagen/skolen hver dag.

Gjest Gjest_Kim_*
Skrevet

Muslimer har en merkelig tradisjon når det gjelder søtsaker.De eter mer sukker enn grønnsaker og det sier mye så mange grønnsakssjapper det finns rund omkring som drives av muslimer

Skrevet

Da jeg var på språkreise i England så fikk vi med oss en liten pose med chips og et par muffins ved siden av sandwichen hver dag....

Skrevet

Da jeg var på språkreise i England og bodde hos en engelsk familie var det ALLTID dessert etter middag. Ikke store greiene, men litt var det.

Det virket som dette var noe som "hørte med".

Gjest StoreSky
Skrevet

Har samme erfaring som de ovenfor.

Hatt unger i barnehagen som hadde kake i lunsjboksen -ungen var lut lei og ville ha brødkive...hehe!

Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)
Da jeg var på språkreise i England og bodde hos en engelsk familie var det ALLTID dessert etter middag. Ikke store greiene, men litt var det.

Det virket som dette var noe som "hørte med".

Jeg må innrømme at i perioder har vi hatt en del dessert. Det er fordi engelskmannen i huset er vant med det. Men det er sjeldent. Og om jeg lager så er det helst til han. Jeg baker kaker og har alltid liggende. Slik at han kan ta med et stykke (stort) på jobb. ÅÅ så herlig han syns det er. :rødme:

Endret av Miss Cutie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...