Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lillesøster på 18 år har flyttet inn til meg, vår mamma er død, og det er uaktuelt for henne å bo hos sin pappa (vi har forskjellige fedre) Til høsten skal hun ta påbygging på den lokale videregående skolen. Har hun rett til bortebo stipend da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at hun ikke har krav på det dersom hun er folkeregistrert på din adresse. Dessuten kommer det krav på hvor langt unna skolen hun er folkeregistrert.

Gjest utlogget
Skrevet

Hun har krav på borteboerstipend og i tillegg x antall reiser hjem til sin far. Hun må beholde eller endre adressen til sin far, tror jeg, og du kan skrive et brev til lånekassen og forklare situasjonen, hvorfor hun ikke bor hos sin far, om det er pga. lite kontakt/dårlig kontakt el.andre grunner.

Legg gjerne ved legeattest og årsaken til at hun ikke studerer hos faren sin (legen kan skrive om f.eks. grunnen er sterk tilknytning til stedet der hennes mor bodde etc). Da står saken sterkere.

Det er et krav om at man må bo fire mil unna hjemstedsadressen sin, men den kan også fravikes hvis f.eks. mor eller far har psykiske problemer eller rusproblemer. Hvis hun reiser til sin far noen ganger årlig, er det bedre å ha bostedsadresse hos han, siden hun da vil få dekket reisen om han da bor langt unna.

Gjest Gjest
Skrevet

Hun har krav på bortebostipend. Mye mulig hun trenger et skriv fra det som tidligere het PPtjenesten.

Skrevet

Jeg tror ikke det skal være nødvendig med noen forklaring på hvorfor hun ikke bor hos faren. Jeg fikk da borteboerstipend, og jeg krysset bare av på det feltet der det er spørsmål om en kommer til å bo hos foresatte i løpet av studieåret.

Men er en stund siden, kanskje reglene er endret...

Det beste er vel å sjekke lånekassen.no

Skrevet

Det kommer ann på hvor langt unna faren bor fra skolen. Bor han innenfor grensen Lånekassen har satt må hun ha f.eks brev fra lege/helsesøster eller lignende for å få borteboerstipend. Dette er en regel som kun gjelder for videregående skoler. Når det kommer til Høgskole og Univ. er det andre regler.

Folkeregistrert adresse har ingen ting å si for lånekassa.

Hun har forøverig krav på bidrag fra sin far også.

Skrevet

Hennes far bor bare 10 min unna, meg og min søster

Skrevet

Da jeg gikk på videregående fikk jeg borteboerstipend selv om mora mi bodde i samme bygda og faren min bodde heller ikke så langt unna.

Jeg bodde da hos foreldrene til kjæresten min fordi jeg ikke ville bo sammen med moren min som var alkoholiker og faren min var trailersjåfør.

Det var rådgiveren på skolen som hjalp meg så jeg fikk dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...