Gå til innhold

Ammevideoen "Bryst er best" - FYSJ & FY!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ble rett og slett kvalm av å se den. Når barnet selv går bort til mor, kler av henne og begynner å sutte på brystet, da har man ammet ALTFOR lenge. I tillegg var det et lite barn som lekte med morens brystvorte med en bamse, før han/hun puttet puppen i munn. Den videoen var noe av det minst informative, og mest ekle jeg har sett.

Gjest Gjest
Skrevet

Den har jeg ikke hørt om før. Så den kostet 70 kr, så kunne vært interessant å sett den (selv om jeg har Gro Nylander litt i vrangstrupen, men det er av helt andre årsaker enn amming).

Var vel ikke et særlig informativt innlegg, men ville bare si takk for tipset, selv om det sikkert heller var ment som en advarsel :ler:

Skrevet

Lurer på om det er samme filmen jeg og klassen såg på videregående. Husker noe om at mammaene i filmen ville amme lenge, og ei dame prøvde å legge sin ungen sin (ca 2 år) ved brystet selv om barnet sa æsj når hun tok av seg på brystkassen. :sprettoy: Da barnet ble fornøyd fordi den fikk noe annet å spise, satt moren i bakgrunnnen og var sååå lei seg fordi barnet ikke ville suge på brystet hennes lenger. Hvis det er den så må jeg si meg enig med ts at den var litt ekkel ja.

Skrevet

Ja, det var den filmen, ja. Med mora som furtet i bakgrunnen. Ærlig talt... Greit at amming er sunt, men det for jo være grenser for HVOR lenge man skal holde på. Vet at innlegget ikke var særlig informativt, men jeg syntes filmen var så drøy. Så jeg måtte bare få luftet det... :overrasket:

Skrevet

Lurer på om den var den de viste på helsestasjonen da jeg ventet nr 1. Må innrømme jeg syns det er på tide å slutte nårmoren villegge barnet tilbrystet men bare sier (!!!!) "Nei mamma jeg vil ha eple!" :ler:

Skrevet

Hehe, jeg har sett den videoen ja. Lo godt av den! Spesielt hun som kommer farende på ski nedover en skibakke, i bunad! :hoho:

Gjest Gjest_Lena_*
Skrevet

Jeg ønsker ingen Gro Nylander-tendens heime i stova.

Jeg vil ikke amme ferdig med det. Jeg vil ikek ha slaskepupper, så jeg vil gi barnet morsmelkerstatning på flaske.

Det vil bil like friskt og få et like bra immunforsvar som andre.

Skrevet
Lurer på om den var den de viste på helsestasjonen da jeg ventet nr 1. Må innrømme jeg syns det er på tide å slutte nårmoren villegge barnet tilbrystet men bare sier (!!!!) "Nei mamma jeg vil ha eple!" :ler:

Hehe, når barnet selv sier seg uenig i ammingen, så er det på høy tid å slutte ja :ler:

Hehe, jeg har sett den videoen ja. Lo godt av den! Spesielt hun som kommer farende på ski nedover en skibakke, i bunad! :hoho:

Hmm, den scenen husker jeg ikke, i hvilken sammenheng viste de den? Hørtes litt snodigt ut :ler:

Gjest -eline-
Skrevet

Har ikke sett denne, men så et litt forstyrrende program på tv i UK, altså når ungen er 8 år så er den endel år for gammel til å ammes :overrasket: ...riktignok så ønsket denne ungen brystmelk og ikke eple men likevel :ler:

Skrevet
Har ikke sett denne, men så et litt forstyrrende program på tv i UK, altså når ungen er 8 år så er den endel år for gammel til å ammes :overrasket: ...riktignok så ønsket denne ungen brystmelk og ikke eple men likevel :ler:

:sjokk:

Gjest Anti-Nylander
Skrevet

Når barnet er over 4 år gammelt heter det ikke amming men incest.

Gjest lillebøll
Skrevet

Den fra UK var verre fordi hun ble for gammel til å få til ammingen. Og søstra på ti furtet som en baby siden hun ikke fikk. Og hun som skulle tvinge adoptivungen til å amme fikk jeg frysninger av!!

Skrevet

Jeg vil ikke amme ferdig med det. Jeg vil ikek ha slaskepupper, så jeg vil gi barnet morsmelkerstatning på flaske.

Folk får velge selv om de vil amme eller ikke. Men slaskepuppene kommer av svangerskapet, ikke ammingen, så der hjelper det nok lite. Kommentaren din om immunforsvar viser at du kan lite om dette, men du er sikkert ikke interessert i å høre på meg likevel!.

Skrevet
Når barnet er over 4 år gammelt heter det ikke amming men incest.

Det er feil. Incest dreier seg om handlinger som er seksuelt opphissende eller seksuelt støtende for den ene eller begge partene. Amming over 4 års alder betyr ikke automatisk at moren får seksuell tenning av det. Det er en hårreisende, fordomsfull og intolerant konklusjon.

Skrevet
Det er feil. Incest dreier seg om handlinger som er seksuelt opphissende eller seksuelt støtende for den ene eller begge partene. Amming over 4 års alder betyr ikke automatisk at moren får seksuell tenning av det. Det er en hårreisende, fordomsfull og intolerant konklusjon.

Men jeg klarer ikke å la være å lure på hvorfor hun gjør det? Skjønner de som bor i u-land ammer lenge, men her trenger man ikke det.

Kjenner et barn på 2,5 år, han er yngre enn 4 år, men jeg synes at han er en veldig stor gutt og kan ikke skjønne at noen mødre liker å amme så store barn. Det må nå være at de liker det på et vis, om det er den ene eller andre grunner til det.

Annonse
Skrevet

Folk er vidt forskjellige med vidt forskjellig syn og ideologi på ting - inkludert amming. Jeg synes man skal være forsiktig med å tillegge mennesker man ikke kjenner motiver og grunner fordi man selv ikke klarer å forstå det.

Skrevet
Men jeg klarer ikke å la være å lure på hvorfor hun gjør det? Skjønner de som bor i u-land ammer lenge, men her trenger man ikke det.

Kjenner et barn på 2,5 år, han er yngre enn 4 år, men jeg synes at han er en veldig stor gutt og kan ikke skjønne at noen mødre liker å amme så store barn. Det må nå være at de liker det på et vis, om det er den ene eller andre grunner til det.

Men å like det har jo ikke nødvendigvis noe med seksualitet å gjøre...

Jeg LIKER å ta lange dusjer, så jeg gjør det, men det har ikke noe som helst med seksualitet å gjøre. Jeg liker å spise potetgull, jeg liker å sole meg, å bade, å lese bøker og å leke med småbarn.

Poengt er at noen kvinner liker, har verdier/holdninger/meninger som gjør at de synes det er en fin ting å amme barnet lenger enn hva vi andre synes er vanlig/normalt. Det betyr likevel ikke på noen måte at det har noe som helst med incest å gjøre, men med holdninger og meninger vi ikke alle har helt like utgaver av. Respekt er en fin ting.

(Dette er dog like mye et svar til gjesten som kalte det incest da, men også det at JA; det er en grunn til at de "liker" det (eller vil gjøre det) men det trenger ikke være noe galt med dem av den grunn)

Videoen det er snakk om har jeg aldri sett, muligens fordi jeg ikke akkurat er i målgruppen (langtidsqamming er vel mest aktuelt for dem som faktsik har barn...) men om barnet er så gammelt at det sier at det heller vil ha et eple enn morsmelk, så er det kanskje på tide å vurdere å gi opp amminga ja. Det bør jo gjerne oppleves som positivt og ønskelig fra begge parter...

Skrevet
Det må nå være at de liker det på et vis, om det er den ene eller andre grunner til det.

Altså jeg beskyldte ikke noen om noe som helst. Ok?

Gjest Elastica
Skrevet

Det er selvsagt opp til enhver om de vil amme eller ikke, heldigvis. Men jeg beklager å fortelle deg at det er større sannsynlighet for at ungene dine får dårligere immunforsvar og blir mindre friske enn barn som blir ammet.

Skrevet

"Bryst er best" gikk non-stop på en av tv-kanalene på Ullevål da jeg lå på barselhotellet der. Kan ikke huske noen av disse scenene med store unger som helelr ville ha eple og damer i bunad. Det jeg reagerte på var 80-talls looken til hele filmen. Kanskje på tide å lage en ny?

Jeg plukket ellers opp en del nyttige tips fra filmen, selv om den så litt "gammeldags" ut. Den er da bare til informasjon og ikke spesiellt ekkel?????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...