Gjest Lillesnipp Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Er det flere her inne som har sett den filmen? Hvilke tanker og følelser satt du igjen med etter å ha sett den? Jeg så den nå i kveld. Har nettopp kommet fra badet, hvor jeg stod og gråt og var sjokkert, sinna og lei meg på vegne av hele menneskeheten...... hvordan kunne verden la noe sånt skje? :gråte:
liv Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 Jeg har sett den, samt vært der. Og noe av det værste kom ikke med på denne filmen. F.eks så klarte de å slakte ned en hel fotballstadion (Nasjonal arenaen) der tusiene hadde gjemt seg for hutuene, samt en skole som enda ikke hadde åpnet. Der ligger likene til utstilling enda. Var helt jævlig å se små små barn ligge oppstilt bortover i rommene på trebenker. Det samme skjedde i en kirke... Flere hundre hadde gjemt seg og hutuene bare slaktet ned alt. Men noe av det værste er vel at Clinton la ned veto i FN for å ikke sende flere styrker...
Anglofil Skrevet 15. juni 2007 #3 Skrevet 15. juni 2007 Jeg synes filmen er svært gripende og ikke minst rørende. Var og hørte på en som hadde flyktet fra Rwanda før jeg så denne filmen, noe som naturlig nok gjorde ekstra inntrykk. Mvh Yvonne
Gjest Eugene Onegin Skrevet 15. juni 2007 #4 Skrevet 15. juni 2007 jeg synes at denne hotell eiren er en av de få personer de siste 10-20 årene vi kan kalle en helt og filmen er bra ikke så trist men gripende og en tanke vekker på hvor enkelt det er for mennesker og snu ryggen til katastrofer
Betsy Skrevet 16. juni 2007 #5 Skrevet 16. juni 2007 Flott (og fæl) film om en grusom tragedie. Helt ufattelig hvordan en hel verden kan sitte passive med hendene i fanget mens opp mot en million fullstendig hjelpesløse mennesker blir voldtatt, torturert og slaktet på det mest bestialske vis... For de som "likte" (hyggelig underholdning er det jo ikke akkurat) Hotel Rwanda, anbefales og se "Shooting Dogs" (her er de fleste skuespillerne overlevende fra krigen) og "Sometimes in April" også (sistnevnte film handler mye om oppgjøret etter krigen). Bestyreren på hotellet, Paul Rusesabagina, har dessuten gitt ut bok hvor han forteller om sine opplevelser under krigen. Tittelen er morsomt nok "En ganske alminnelig mann"... http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...oduktId=2493811
Elbereth Skrevet 21. juni 2007 #6 Skrevet 21. juni 2007 Filmen var utrolig sterk og god. Selv om det var en blodig borgerkrig, gir det håp når man ser at ett menneske kan bety så mye bare ved å ta de riktige valgene
Ce'Nedra Skrevet 21. juni 2007 #7 Skrevet 21. juni 2007 En gripende film. Anbefaler Last King of Scotland også, handler om Idi Amin.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #8 Skrevet 21. juni 2007 En gripende film. Anbefaler Last King of Scotland også, handler om Idi Amin. Nå passer vel egentlig ikke dette så godt i denne tråden (som jo er om Hotel Rwanda), men skriver likevel siden Last King of Scotland er nevnt. Er det flere som synes det var litt merkelig og unødvendig å putte inn en hvit hovedperson, som historisk sett aldri har eksistert? Ville ikke historien vært sterk og gripende nok uten ham?
Ce'Nedra Skrevet 21. juni 2007 #9 Skrevet 21. juni 2007 Men så er jo Last King of Scotland basert på boken med samme navn. Den er altså fiktiv, men viser en del av hva som skjedde da Idi Amin hersket. Synes vel vinklingen gjør at vi i Vesten klarer å ta det litt mer til oss, og det er vel antagelig litt av poenget? Forøvrig er det helt jævlig at FN ikke gjør en dritt. Vi ser det jo gang på gang; Rwanda, Sierra Leone, Libya, Sudan osv. Takk for at vi har NATO i alle fall... 1
Betsy Skrevet 21. juni 2007 #10 Skrevet 21. juni 2007 Er det flere som synes det var litt merkelig og unødvendig å putte inn en hvit hovedperson, som historisk sett aldri har eksistert? Ville ikke historien vært sterk og gripende nok uten ham? Jo, egentlig enig. Men da jeg så filmen var jeg så oppslukt at jeg ikke tenkte over problemstillingen engang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå