Rhiakath Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Vi snakker om å flytte igjen. Bor nå i en studenthybel litt utenfor byen, men vi snakker om og ser etter en leilighet i sentrum hvor man kan holde dyr (da snakk om en liten kanin i bur innendørs). Er det noe vi bør ta forbehold om? Jeg vet at man ikke kan nekte leietakere å ha husdyr, etter å ha lest litt rundt, men siden vi leier via SIB akkurat nå så har de funnet en vei å sno seg rundt den regelen. Bør vi spørre når vi ser på stedet, eller..?
Hobgoblin Skrevet 15. juni 2007 #2 Skrevet 15. juni 2007 Vi snakker om å flytte igjen. Bor nå i en studenthybel litt utenfor byen, men vi snakker om og ser etter en leilighet i sentrum hvor man kan holde dyr (da snakk om en liten kanin i bur innendørs). Er det noe vi bør ta forbehold om? Jeg vet at man ikke kan nekte leietakere å ha husdyr, etter å ha lest litt rundt, men siden vi leier via SIB akkurat nå så har de funnet en vei å sno seg rundt den regelen. Bør vi spørre når vi ser på stedet, eller..? Det er nok lurt å spørre, og å presisere hva slags dyr det er snakk om. En kanin kan jo umulig være til sjenanse for naboene...
Gjest Eir Skrevet 15. juni 2007 #3 Skrevet 15. juni 2007 Jeg pleier i utgangspunktet ikke å ta det opp i det hele tatt, siden de uansett ikke kan nekte det. Men hvis utleier bor nærme/ i samme hus spør jeg på visningen, for å styre unna evt problemer. Utleiere som skriver i annonsen at dyr ikke er ønsket styrer jeg unna uansett.
Gjest Elastica Skrevet 15. juni 2007 #4 Skrevet 15. juni 2007 Det står i lovteksten i husleieloven at selvom utleier har satt forbud mot dyrehold, kan han ikke nekte dette dersom gode grunner taler for det, og det ikke er til ulempe for han eller andre beboere. Vi leier ut leilighet i huset vårt, har to hunder selv, og ønsker ikke flere med dyr i huset. Dessuten vet jeg hvor mye ekstra slitasje en hund f.eks. medfører. Derfor har vi ikke leietakere med dyr hos oss, og det er alltid noe jeg spør om når de er på visning. Hvis jeg var deg ville jeg nok sagt fra at du har dyr, og eventuelt argumentert for at den ikke lager bråk eller medfører ulemper av annen karakter. Da unngår du å få problemer senere dersom det viser seg at utleier ikke ønsker husdyr i leiligheten. Det er ikke koselig å være på kant med utleier kan jeg tenke meg.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #5 Skrevet 19. juni 2007 Hadde ikke sagt noe, og "sneket" kaninen inn. Utleier kan som sagt ikke nekte i utgangspunktet, og hvordan kan en kanin som er innendørs oppdages?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå