Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 I dag overlater mange bedrifter ansettelser til rekrutteringsbyråer. Det kan være f.eks. til Manpower, Visindi og mange andre. Etter å ha tatt en kikk på de menneskene som jobber i slike rekrutteringsbyråer, får det meg til å spørre: hva om disse menneskene ikke er de mest suksessrike typene? For folk som ikke helt får det til selv er det glimrende å gå inn i rekrutteringsbransjen: mange av dem har ymse bakgrunn (et grunnfag med pedagogik, et couch-kurs, osv.) Jeg synes det er litt skremmende at det er folk i rekrutteringsbyråer som skal avgjøre om jeg er en egnet kandidat for intervju. Hva om folk i bedriften ville ha kalt meg inn dersom de valgte selv? Men ledere i dag tar seg ikke tid til å ansette selv. Jeg må si jeg stiller meg kritisk til rekrutteringsbyråene. Jeg er i jobb - og søker samtidig jobber der sjefene selv ansetter - for det finnes nemlig noen få igjen som tar seg av rekrutteringen selv. Hva med andre, synes dere det er problemfritt at ymse folk i rekrutteringsbransjen tar seg av intervjuer og ansettelser for andre? Det er til syvende og sist bedriften selv som skal leve med den nyansatte...
Titta Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 (endret) Tja, helt uproblematisk er det vel ikke nødvendigvis, men jeg skjønner hvorfor endel bedrifter lar rekrutteringsbyråer ta seg av grovsorteringen. Nå kjenner jeg ikke bransjen godt nok til å uttale meg generelt, men min erfaring (er selv ansatt via et rekrutteringsbyrå og har to venner som jobber som konsulenter i et annet byrå) er at det er høyt oppegående mennesker som sitter i slike stillinger. De jeg kjenner privat vet jeg at har både relevant utdanning og praksis (bla salg, markedsføring, personalledelse. 3-4 års utdanning begge to). Hvertfall i de to byråene jeg kjenner til er det mye jobbing, til tider stort press og jeg vil ikke anse det som en karriere for mindre ressurssterke/suksessrike. Ei heller en 8-16 jobb. Såklart det finnes dårlige konsulenter. Helt sikkert endel som ikke har noe der å gjøre, ikke har peiling, gjør mye feil osv. Men jeg håper og tror at slik isåfall vil bli fanget opp. Hvis bedriftene ikke er fornøyd med kandidatene byrået finner så har konsulenten et problem. Slik er det uansett innen alle bransjer, dårlige arbeidere finner en over alt. Jeg har ingen grunn til å tro at det er værre innen denne bransjen enn andre. Uansett, det jeg har fått vite av mine venner i bransjen + ut fra egne erfaringer er at rekrutteringsbyråene har samtaler med kundene sine om hvilke kvaliteter som skal vektlegges hos søkerene, og at rekrutteringsbyrået på bakgrunn av dette luker ut aktuelle søknader. Dette er folk som jobber med dette hele dagen, og jeg har hvertfall tiltro til at de etterhvert får god erfaring med å finne de rette kandidatene. At personalledere eller hvem nå det er som står for rekruttering i bedrifter rundt om i norges land på generell basis er spesielt mye bedre til denne jobben tviler jeg egentlig på. Så klart, godt mulig at en i et tilfelle ville blitt plukket ut til intervju direkte av bedriften og ikke av byrået, men det kan jo likefort gå motsatt vei også. Nå er det jo heller ikke byrået som tar hele avgjørelsen. Slik jeg har oppfattet det er det hvertfall vanlig at byrået gjør unna førstegangs intervjuet, og sender kandidatene som fortsatt er aktuelle videre til ett eller flere intervjuer hos bedriften. Og så er det bedriften som avgjør hvem de vil ha. Når det er sagt er jeg ikke bare pro bruken av rekrutteringsbyråer. Noen går over i fast stilling i bedriften etter at de er rekruttert via byrå, men veldig mange er ansatt i byrået og leies ut til bedriften. Selv skulle jeg ønske at jeg ble dirkete ansatt i bedriften jeg jobber i steden for å være ansatt via byrå og gå på 3 mnd kontrakter slik som nå (har nå jobbet i bedriften i et år). Nå er det bare deltidsjobb for min del så forsåvidt greit, men hadde ikke likt å gå på slike kontrakter over lengre tid når jeg skal ut i full jobb. Men jeg skjønner at det er greit for byråene. De slipper arbeidsgiveransaveret, kan lett bli kvitt folk som ikke passer inn osv. Rettighetene til faste ansatte er såpass store idag, å få sparken skal veldig mye til, så jeg ser jo at dette er en naturlig konsekvens. Men på sikt ikke noe særlig for den ansatte. Endret 14. juni 2007 av Titta
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2007 #3 Skrevet 16. juni 2007 Når det er sagt er jeg ikke bare pro bruken av rekrutteringsbyråer. Noen går over i fast stilling i bedriften etter at de er rekruttert via byrå, men veldig mange er ansatt i byrået og leies ut til bedriften. Selv skulle jeg ønske at jeg ble dirkete ansatt i bedriften jeg jobber i steden for å være ansatt via byrå og gå på 3 mnd kontrakter slik som nå (har nå jobbet i bedriften i et år). Nå er det bare deltidsjobb for min del så forsåvidt greit, men hadde ikke likt å gå på slike kontrakter over lengre tid når jeg skal ut i full jobb. Men jeg skjønner at det er greit for byråene. De slipper arbeidsgiveransaveret, kan lett bli kvitt folk som ikke passer inn osv. Rettighetene til faste ansatte er såpass store idag, å få sparken skal veldig mye til, så jeg ser jo at dette er en naturlig konsekvens. Men på sikt ikke noe særlig for den ansatte. Her forstår jeg ikke hva dette har med saken å gjøre. Det gjelder rekrutteringsbyråer som ansetter for bedrifter - ikke å bli ansatt i et rekrutteringsbyrå... Når folk søker på en stilling i bedrift A, og bedrift A har overlatt ansettelsesansvaret til et rekrutteringsbyrå, så blir jo personen som får jobben ansatt i bedrift A - og ikke i rekrutteringsbyrået.
Titta Skrevet 16. juni 2007 #4 Skrevet 16. juni 2007 (endret) Her forstår jeg ikke hva dette har med saken å gjøre. Det gjelder rekrutteringsbyråer som ansetter for bedrifter - ikke å bli ansatt i et rekrutteringsbyrå... Når folk søker på en stilling i bedrift A, og bedrift A har overlatt ansettelsesansvaret til et rekrutteringsbyrå, så blir jo personen som får jobben ansatt i bedrift A - og ikke i rekrutteringsbyrået. Jeg er enig at det er litt på siden av saken ja, jeg kunne kanskje markert det mer tydelig i mitt innlegg. Slik jeg forsto TS sitt innlegg kom det ikke klart frem at h*n kun tenker på bedrifter som selv skal ansette. I og med at realiteten er at mange som søker på jobber som utlyses via rekrutteringsbyråer faktisk blir ansatt i byrået, og ikke bedriften, mener jeg at det likevel er litt relevant. Det viser noe av ulempene til de ansatte, men fordelene til bedrifter ved å leie folk via byrå. I mitt tilfelle er det jo bedriften som bestemte at jeg skulle ansettes - ikke byrået - men det er likevel i byrået jeg er ansatt. Endret 16. juni 2007 av Titta
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2007 #5 Skrevet 16. juni 2007 Jeg skjønner veldig godt at du er skeptisk. Jeg er det selv, og ser helt klart flere negative sider ved å operere med vikarbyråer. Det som irriterer meg mest er gjerne det at det finnes mange private bedrifter som jeg overhodet ikke kunne tenke meg å jobbe hos. Ulike bedrifter her i kristiansand har jeg hørt mye dritt om, blant annet dårlig behandling av de ansatte. Eldre ansatte med lenger ansienitet som har fått lavere timebetaling enn yngre ansatte, og at ansatte har fått sparken fordi de har villet organisere seg. Slike bedrifter ønsker jeg ikke å jobbe hos. Problemet er gjerne at når man skal søke etter jobber, så står vikarbyrået oppført i annonseteksten, navnet på firmaet står der ikke. Dette betyr at det er vanskelig for slike som meg, ( som ikke vil at slike snuskete bedrifter skal få nyttegjøre seg av min kompetanse) å kunne skille ut de snuskete firmaene fra de riktig gode. Det får man ikke vite før man dukker opp på vikarbyrået for et eventuelt intervju. Man kan alstå måtte risikere å bruke tid på å komme på intervju, og så få vite at det var nettopp det firmaet man ikke ønsket å jobbe hos. En annen ting som jeg tror kan være negativt med vikarbyrå, er at det er vikarbyråene som bestemmer timelønnen din. Jeg har en oppfattelse av at de fleste jobbene disse tilbyr ligger rundt 120-130 kr timen på dagtid. Jeg tror derfor at vikarbyråer er lite gunstig for de som skal ha seg jobb, fordi lønnen gjerne er dårligere enn hva bedriften ville betalt om man søkte direkte hos dem. Slik sett kan prisnivået på timelønn holdes nede, selv om vikarbyråene konkurrerer med hverandre. Nå har jeg også en oppfattelse av at de mest seriøse firmaene, som fortsatt er store, velger å plukke ut sine kandidater selv. Dette er gjerne selskap som er opptatt av å finne de beste kandidatene, og som betaler godt. Jeg kommer bare til å benytte meg av vikarbyråer nå når jeg skal ha strøjobber under studietiden. Etter det blir det å søke direkte til firmaer som plukker ut sine ansatte selv. I disse dager tjener vikarbyråene godt, men bare vent til det blir hardere tider på arbeidsmarkedet.
Gjest Eir Skrevet 18. juni 2007 #6 Skrevet 18. juni 2007 Jeg er skeptisk til firmaer som bruker rekrutteringsbyråer, fordi jeg har erfaring med at de gjør en dårlig jobb. Men synes det er helt ok at noen firmaer bruker dem, og ser det som at da slipper jeg å søke jobb hos firmaer med så dårlig vurderingsevne. Håper bare det ikke blir normen etterhvert, siden jeg misliker sterkt at man som regel ikke får vite hvem oppdragsgiver er i annonsene.
Gjest ts Skrevet 18. juni 2007 #7 Skrevet 18. juni 2007 Jeg tenkte mer på rekrutteringsbyråer som Luther&Bjerke, Visindi, Horton og slike (ikke Addecco, Manpower, osv.) Jeg tenkte ikke på vikarer og timelønn og slikt. Men forstår at dere nevnte dette, for prinsippet er jo det samme: firmaer bruker byråene til å ansette for seg. Hvilket mange av oss i tråden ikke liker (inkludert meg selv altså). Derimot mente jeg at Luther&Bjerke, Horton, liksom-"superrekruttereren" Pål Espen Tørisen, osv. er rekrutterere/hodejegere som tar i mot søknader på utlyste stillinger for firmaer på vegne av firmaene. Dette gjelder fulel stillinger/heltid og lønnen er ikke "vikarbyrålønn" - lønnen avtales som vanlig mellom arbeidstaker og selskap slik som ellers der rekrutteringsselskap ikke er inne i bildet. For eksempel hvis Storebrand lar et rekrutteringsbyrå som www.horton.no ta seg av utlysing av stillinger, utsiling av kandidater og en intervjuprosess, så får rekrutteringsbyrået uforbeholdent mye makt. Storebrand vil naturligvis ha sagt i fra om hva de er ute etter, men hvem hvor godt de ansatte i rekrutteringsselskapene har oppfattet av det? En skulle tro at rekruttererne lar seg farge av egne prioriteringer og kandidater de selv kjenner seg igjen i (egne preferanser). Det er en utvikling jeg ikke ser lyst på. Jeg søker selv kun i firmaer som ansetter selv gjennom egen intern HR-ansvarlig og interne egne folk. Jeg tror disse kjenner bedriften, temperaturen og menneskene best til å avgjøre hvem de ønsker å ansette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå