Gjest Studentpudding Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Tok siste eksamener av utdanningen min nå i vår. Har igjen en eksamen jeg har strøket på fra før. med unntak av den eksamen jeg skal ta opp igjen, er jeg altså ferdig som student. Ettersom jeg har utdannet meg som lærer, er det ingen muligheter for å få jobb (dvs vikariat) før til høsten, ergo ingen penger i sommer. Har to små barn som ikke har barnehageplass, så derfor ikke så lett for meg å ta tilfeldige vikariater. Bor sammen med barnefar, han har ok inntekt, men ikke mer enn det. Har hus og bil (med masse gjeld). Har jeg (i alle fall i teorien) krav på noen penger, f.eks. arbeidsledighetstrygd. Er jo på et vis arbeidsledig, men har heller ikke mulighet til å takke ja til jobb før jeg evt får barnehageplass. Jeg vil veldig gjerne ut i jobb, men det virker jo lettere sagt enn gjort. Nå slutter jeg jo å få penger fra lånekassen, så nå kan det bli veldig trangt. Noen som vet? (jeg vil ikke høres ut som en snylter, men hadde jo vært greit å vite om det er noen støtte å få...)
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 Så lenge du ikke har jobbet nok til å få utbetalt arbeidsledighetstrygd (dvs jobbet gaske mye ved siden av studier), har du ikke rett på dette. Det du kan gjøre, dersom du ikke får eller kan ta i mot sommerjobb, er å gå på sosialkontoret og be om støtte til livsopphold, det er tvilsomt om du får dette siden du er samboer, men det er kanskje verdt et forsøk.
Gjest Gjest_Paula_* Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 Ettersom jeg har utdannet meg som lærer, er det ingen muligheter for å få jobb (dvs vikariat) før til høsten, ergo ingen penger i sommer. ... hva med å ta en 'vanlig' sommerjobb som resten av oss studenter?
måvite Skrevet 14. juni 2007 #4 Skrevet 14. juni 2007 ... hva med å ta en 'vanlig' sommerjobb som resten av oss studenter? Hva med å lese HELE innlegget før du svarer? Står jo at hun ikke har barnehageplass og dermed ikke kan ta noen jobb uansett ennå!
Rosalie Skrevet 14. juni 2007 #5 Skrevet 14. juni 2007 Hva med å lese HELE innlegget før du svarer? Står jo at hun ikke har barnehageplass og dermed ikke kan ta noen jobb uansett ennå! Hun kan jo det - på andre tidspunkt på døgnet en når samboeren hennes jobber.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #6 Skrevet 14. juni 2007 Tviler sterkt, pga at du er samboer. Men siden det virker som å være et presset barnehagemarked der du bor, hva med å være dagmamma? Vet ikke om det er noe du har undersøkt.
Donpedro Skrevet 14. juni 2007 #7 Skrevet 14. juni 2007 Hva med å lese HELE innlegget før du svarer? Står jo at hun ikke har barnehageplass og dermed ikke kan ta noen jobb uansett ennå! Slik er det for de fleste som har barn hjemme og ikke har jobb. Man kan ta seg en turnusjobb som sommervikar.
Gjest Gjesten Skrevet 14. juni 2007 #8 Skrevet 14. juni 2007 Som lærar kan du ta deg miljøterapeut jobb i psykiatrien for eksempel, eller jobbe for barnevernet i sommar. Og du kan sei at du kun jobbar kveldar, netter og helger. Men sjølv om du jobbar no, så kjem ikkje lønna før august altså, det er timelister som skal inn ei god stund før lønning.
Frey Skrevet 14. juni 2007 #9 Skrevet 14. juni 2007 Noen som vet? (jeg vil ikke høres ut som en snylter, men hadde jo vært greit å vite om det er noen støtte å få...) Du har krav på støtte fra sosialkontoret dersom det samboeren din tjener pluss barnetrygd og evt andre stønader dere får er under en viss sum - ellers har du desverre ikke noe å hente fra offentlige instanser. Alders- og sykehjem er steder som ofte er underbemannet og trenger ekstrahjelp i ferieavviklingen og som har arbeidstider som sikkert ikke kolliderer med din samboers dersom han har "vanlig dagjobb".
Gjest Gjest_Paula_* Skrevet 14. juni 2007 #10 Skrevet 14. juni 2007 Hva med å lese HELE innlegget før du svarer? Står jo at hun ikke har barnehageplass og dermed ikke kan ta noen jobb uansett ennå! klart jeg leste hele innlegget, jeg synes bare ikke dette er en særegen situasjon. skjønner ikke hvorfor akkurat denne moren skal måtte få penger for å overleve når resten av oss klarer å jobbe selvom vi ikke har barnehageplass. spesielt når hun har en mann som (forhåpentligvis) kan ta en del av ansvaret også!
Spirito Skrevet 18. juni 2007 #11 Skrevet 18. juni 2007 Hvordan greier man å studere uten barnehageplass?
Gjest hi Skrevet 18. juni 2007 #12 Skrevet 18. juni 2007 Hvordan greier man å studere uten barnehageplass? Leser når ungene sover på dagen (en time) og etter de er lagt for kvelden. (leser da fra ca. 20.00-23.00) i tillegg har jeg en mor som har passet litt i helgene. Kan legge til at det gikk med myyye kaffe! Gikk bra på eksamene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå