Scheherazade Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Har akkurat kjøpt leilighet, og lurer på hva vi skal gjøre med gangen. Den er ganske stor, tipper minst 10 kvadrat, og ganske kvadratisk. I resten av leiligheten har vi lagt eikeparkett, og har derfor lyst på noe annet i gangen for kontrastens skyld. Har lyst på stein, men usikker på om konstruksjonen tåler et såpass tungt gulv (3. etasje). Et annet alternativ er kanskje fliser? Ser for meg noe mørkegrått. Eventuelt sånn steinlaminat vi har dette på toalettet der vi bor nå, og syns det er OK. Er det noen som har noen forslag/erfaringer? Lurer også på å legge varmekabler, er det noen som vet cirka pris for dette?
Frey Skrevet 15. juni 2007 #2 Skrevet 15. juni 2007 Hva med flispergo? Ser ut som flis og er slitesterkt og enkelt og legge.
øyenstikker Skrevet 15. juni 2007 #3 Skrevet 15. juni 2007 Jeg har klikk gilv som ser ut som skiferflis. Den var ganske dyr, ca 350-400 kr pr. kvadrat. Men det er veldig slitesterkt. (blir brukt på offentlige plasser med mye slitasje) Jeg synes det ser ekte ut, og veldig pent. Ikke ser en alt av små-rusk med en gang heller. (har hatt fagfolk her til å pusse opp badet. deurte på om de kunne sette vaskemasina på skifer`n..siden det tåler litt. Måtte si at det ikke var ekte..hihi)
Scheherazade Skrevet 15. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 15. juni 2007 Men hvis klikklaminat er såpass dyrt, hva er grunnen til at dere ikke kjøper "ekte" gulv? Pga at det er mer slitesterkt? At det er enklere å legge? Eller at det er lunere?
Gjest Elastica Skrevet 15. juni 2007 #5 Skrevet 15. juni 2007 Vi har pirellimatter, eller flyplassbelegg som noen kaller det, i et stort rom i huset. Det er utrolig slitesterkt og ser stilig ut. Det er laget av gummi, og er derfor et naturlig materiale. Vårt er mørkegrått med de karakteristiske knottene. Man ser det ofte i heiser eller andre steder hvor det er påkrevet med slitesterkt materiale.
Pauline Skrevet 17. juni 2007 #6 Skrevet 17. juni 2007 Men hvis klikklaminat er såpass dyrt, hva er grunnen til at dere ikke kjøper "ekte" gulv? Pga at det er mer slitesterkt? At det er enklere å legge? Eller at det er lunere? Vi har gjort det samme på kjøkkenet, og det var helt bevisst. Har eikeparkett i det meste av huset. Vi hadd det på kjøkkenet og, men det var ikke særlig velegnet. Ville ikke ha fliser. Da måtte vi lagt varme + at alt vi mister knuses. Det eneste jeg ville ha var laminat, og da en dyr en av god kvalitet. (Det koster faktisk mer enn parkettgulvet som lå der før, men er både fint og praktisk) Ville lagt det i gangen og om vi skulle skiftet. Kan ikke sammenlignes med "gammeldags" billiglaminat.
Germini Skrevet 19. juni 2007 #7 Skrevet 19. juni 2007 Jeg har denne i gangen. Ser ut som skifer, har fått mange bra tilbakemeldinger. Er veldig fornøyd
Gjest Elastica Skrevet 20. juni 2007 #8 Skrevet 20. juni 2007 Vi har gjort det samme på kjøkkenet, og det var helt bevisst. Har eikeparkett i det meste av huset. Vi hadd det på kjøkkenet og, men det var ikke særlig velegnet. Ville ikke ha fliser. Da måtte vi lagt varme + at alt vi mister knuses. Det eneste jeg ville ha var laminat, og da en dyr en av god kvalitet. (Det koster faktisk mer enn parkettgulvet som lå der før, men er både fint og praktisk) Ville lagt det i gangen og om vi skulle skiftet. Kan ikke sammenlignes med "gammeldags" billiglaminat. Hvorfor er ikke eikeparkett velegnet på kjøkkenet? Det er jo kjempefint, klassisk og varer i en evighet hvis det er av god kvalitet.
Gjest Jytte Skrevet 20. juni 2007 #9 Skrevet 20. juni 2007 Jeg har eikeparkett på kjøkkenet og har aldri hatt noen problemer med det. Hvis man søler, så tørker man jo opp med en gang .. Dessuten synes jeg at ekte eikeparkett bare blir penere og penere etterhver som den blir brukt .. Hvis jeg ikke skulle hatt eikeparkett så ville jeg hatt ekte skifer .. og lagt varmekabler under ...
Gjest Elastica Skrevet 20. juni 2007 #10 Skrevet 20. juni 2007 Jeg har eikeparkett på kjøkkenet og har aldri hatt noen problemer med det. Hvis man søler, så tørker man jo opp med en gang .. Dessuten synes jeg at ekte eikeparkett bare blir penere og penere etterhver som den blir brukt .. Hvis jeg ikke skulle hatt eikeparkett så ville jeg hatt ekte skifer .. og lagt varmekabler under ... Jepp, skifer er alltid lekkert. Vi har fliser med varmekabler - et økonomisk kompromiss da vi pusset opp hele huset på en gang. Jeg forstår ikke argumentet om at alt knuser dersom man mister noe - ting knuser gjerne uansett hvilket gulv det havner på. Dessuten, hvor ofte mister man egentlig ting?
Titta Skrevet 20. juni 2007 #11 Skrevet 20. juni 2007 Dessuten, hvor ofte mister man egentlig ting? Det tenkte jeg også på. Det eneste jeg noensinne kan huske å ha mistet i kjøkkengulvet er en brødkniv. Tror ikke det kan være et stort problem. Hvis det er så at dere vil ha noe annet enn parkett i gangen ville jeg gått for ekte steinfliser. Vi la granittfliser i gangen vår, noe vi synes er finere enn skifer, men det er jo en smaksak. Vi er veldig fornøyd med gulvet vårt hvertfall. Fliser er tungt, men jeg kan ikke forestille meg at det skal være så tungt at gulvet ikke tåler det. Jeg synes ekte fliser er mye finere enn laminatfliser. Skal en ha noen som ikke ser helt plast ut så koster det fort like mye som fliser, og selv ikke da er det særlig pent synes jeg. Vi har ikke varmekabler under flisene våre, og har ikke angret på det. Synes ikke de er noe særlig kalde å gå på, og det er jo uansett ikke et oppholdsrom. Da hadde jeg gjerne tenkt annerledes på det.
Scheherazade Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #12 Skrevet 20. juni 2007 Tusen takk for svar! Vi har vært å sett litt rundt omkring nå, det virker som om spesielt skifer og fliser er rimelig, det kommer jo stadig tilbudsbrosjyrer. Tror det kunne blitt utrolig stilig. Varmekabler/varmefolie er vi fortsatt i stuss på. Saken er at gangen er stor ganske kvadratisk, og både stue, det ene badet, tre soverom og vaskerom har dører mot gangen, så tenkte at dersom vi la varme i gulvet, ville det hjelpe på på oppvarmingen i store deler av leiligheten. Men vet ikke hvor mye det koster, så på varmefolie som virket greit fordi man slapp støp. Og hvis det er sånn at det er kø på å få tak i håndtverkere så er det jo litt problematisk. Noen som har varmefolie?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå