Gjest sting Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Når personer er arrogante. Hva forteller det om en person? Forteller det at den personen er "bedre" enn "deg"? Mangel på selvtillit? Hva tror dere?
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 Når personer er arrogante. Hva forteller det om en person? Forteller det at den personen er "bedre" enn "deg"? Mangel på selvtillit? Hva tror dere? Jeg ville ikke tenkt så mye om en person er arrogant eller ikke. Jeg ville heller lurt på hvorfor jeg tolket det som arroganse. Jeg tror svært få er arrogante. Jeg lurer på hva som trigger slike mekanismer hos folk. En kan ikke regne med at alle er like folkelige som D.D.E og sportskommentatorer... Arroganse - finner vi ofte hos ambisiøse mennesker som vet hvor de vil. De kan være sta og viljesterke - men samtidig kan de være litt sjenerte. De kan holde et foredrag eller supre presentasjoner i jobbsammenheng og være suksessrike - men de kan likevel være usikre på seg selv...dette kan av andre bli oppfattet som arroganse. Generalisering: Bønder tolker typiske urbane mennesker som arrogante.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 Husk at de som virker arrogante ofte bare er sjenerte eller usikre, og kanskje veldig hyggelige privat.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2007 #4 Skrevet 15. juni 2007 Husk at de som virker arrogante ofte bare er sjenerte eller usikre, og kanskje veldig hyggelige privat. Dette kan stemme for de som er sjenerte og som som virker arrogant ved sin avvisende/avmålte oppførsel. Men så har du de som virker arrogante når de åpner kjeften..... Det jeg da tenker er at de er dårlige lyttere, veldig på hugget med fremheve seg selv på bekostning av andre, snar til å avvise(avfeie det andre sier. Veldig fastlåst i egne meninger og eget tankemønster. Lite ydmyk.... Jeg har en slik i familien og det er mange år siden jeg sluttet å ha en skikkelig samtale med han. Han viser sin arroganse ved ansikts/kropputrykk, himle med øynene, riste på hodet, han viser det ved uttrykk som "herregud, ja,ja......sier du det........." Han viser det ved å ikke ha evnen til å lytte og han avbryter og presser sine fastlåste meninger,-som "selvfølgelig" alle må høre på og være enig med, ellers er vi jo helt på trynet.... For meg er arroganse dårlig utviklet sosiale antenner!
Gjest Silmarill Skrevet 15. juni 2007 #5 Skrevet 15. juni 2007 Husk at de som virker arrogante ofte bare er sjenerte eller usikre, og kanskje veldig hyggelige privat. Som oftest så bygger det på liten selvfølelse så da legger dem på seg en "maske" ved å være arrogante, sånn at ingen skal "erte" dem- For å myke opp en arrogant person, bruker jeg å totalt overse at de er arrogante og da gidder de ikke være det mere
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2007 #6 Skrevet 15. juni 2007 Å være arrogant betyr å være overlegen, ikke sant? Ingen kan vel heller betvile at noen mennesker rett og slett er overlegne andre mennesker ift. diverse allmenne kriterier man kan sette opp. Hvis et slikt prakteksemplar av menneskeheten skulle være arrogant... vel, ville ikke det være naturlig for dem å være det, iallfall på innsiden? På utsiden ville de vel som regel ikke vise det, da de nødvendigvis måtte ha hatt gode nok sosiale antenner til å forstå at det som regel ikke er formålstjenlig (det kunne likevel skinne gjennom uten intensjon noen ganger siden det ikke alltid er like enkelt å skjule sine indre følelser). Men det finnes mange andre grunner til å være arrogant. Det kan hjelpe deg i jobbsammenheng, enten for å imponere ledelsen, eller å være leder selv. Har du ikke lyst på sosial kontakt, kan det hjelpe deg med å holde folk unna på en effektiv måte. Andre ganger igjen så kan du være så sårbar, at den eneste måten å skjule det, er å være arrogant (det er ikke alltid en bra ide å vise at man er sårbar). Noen har så lav selvfølelse at de begynner å innbille seg at de er bedre enn andre som kompensasjonsmekanisme. Man kan være arrogant for å leve opp til idealene til de man omgås eller foreldrene sine. Og man kan rett og slett være... ærlig! Jepp, å være ærlig og ikke bry seg med alle de lag av høflighet samfunnet består av vil få deg til å fremstå som veldig arrogant. (Beklager hvis det ble litt rotete men orker ikke se gjennom).
Gjest Silmarill Skrevet 15. juni 2007 #7 Skrevet 15. juni 2007 Å være arrogant betyr å være overlegen, ikke sant? Ingen kan vel heller betvile at noen mennesker rett og slett er overlegne andre mennesker ift. diverse allmenne kriterier man kan sette opp. Hvis et slikt prakteksemplar av menneskeheten skulle være arrogant... vel, ville ikke det være naturlig for dem å være det, iallfall på innsiden? På utsiden ville de vel som regel ikke vise det, da de nødvendigvis måtte ha hatt gode nok sosiale antenner til å forstå at det som regel ikke er formålstjenlig (det kunne likevel skinne gjennom uten intensjon noen ganger siden det ikke alltid er like enkelt å skjule sine indre følelser). Men det finnes mange andre grunner til å være arrogant. Det kan hjelpe deg i jobbsammenheng, enten for å imponere ledelsen, eller å være leder selv. Har du ikke lyst på sosial kontakt, kan det hjelpe deg med å holde folk unna på en effektiv måte. Andre ganger igjen så kan du være så sårbar, at den eneste måten å skjule det, er å være arrogant (det er ikke alltid en bra ide å vise at man er sårbar). Noen har så lav selvfølelse at de begynner å innbille seg at de er bedre enn andre som kompensasjonsmekanisme. Man kan være arrogant for å leve opp til idealene til de man omgås eller foreldrene sine. Og man kan rett og slett være... ærlig! Jepp, å være ærlig og ikke bry seg med alle de lag av høflighet samfunnet består av vil få deg til å fremstå som veldig arrogant. (Beklager hvis det ble litt rotete men orker ikke se gjennom). NEI, ikke rotete i det hele tatt! Likte godt det du skrev, spesielt det siste avsnittet ditt! Syns du forklarte dette på en meget lærerik og ryddig måte!
Gjest Bdog Skrevet 15. juni 2007 #8 Skrevet 15. juni 2007 Generalisering: Bønder tolker typiske urbane mennesker som arrogante. Arroganse er ofte ikke annet enn mangel på interesse for andres gjøremål. For eksempel interesser ikke et 'typisk urbant' menneske seg for hva bønder driver med. Bønder derimot, er som oftest svært interessert i hva de urbane driver med. Så for å opprettholde sitt selvbilde kaller bøndene en "typisk urban" person for arrogant.
Tabris Skrevet 15. juni 2007 #10 Skrevet 15. juni 2007 Det finnes også eksempler på folk som blir oppfattet som arrogante kun fordi de faktisk har kunnskap om et emne. Vi er vant med å kunne basere mange av våre meninger på synsing og overskrifter i tabloidavisene, og å diskutere dette over kaffekoppen. Når det da kommer noen som virkelig har satt seg inn i emnet, og rolig forklarer at det og det er feil pga... - så kan de bli oppfattet som arrogante, uansett hvordan de formulerer seg.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2007 #11 Skrevet 15. juni 2007 Har ikke møtt så mange arrogante personer privat, men mange i serviceyrker... Ring et inkassobyrå for å spørre om å få ettergitt renter, ta en tur i banken for å be om lån, en tur på posten for å sende en pakke, eller til kommunen for å spørre om et eller annet! Mange av dem ser på deg som om du er noe som katta har dratt med seg inn. Jeg tror 90% av disse menneskene er yrkesarrogante. Hos noen tror jeg det er innlært, at de bruker arrogansen som forsvar, men hos andre tror jeg arrogansen er et uttrykk for at de liker å føle seg mektige.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 15. juni 2007 #12 Skrevet 15. juni 2007 Husk at de som virker arrogante ofte bare er sjenerte eller usikre, og kanskje veldig hyggelige privat. det er det som er poenget mitt
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 15. juni 2007 #13 Skrevet 15. juni 2007 Arroganse er ofte ikke annet enn mangel på interesse for andres gjøremål. For eksempel interesser ikke et 'typisk urbant' menneske seg for hva bønder driver med. Bønder derimot, er som oftest svært interessert i hva de urbane driver med. Så for å opprettholde sitt selvbilde kaller bøndene en "typisk urban" person for arrogant. jeg opplever det stikk motsatte. det var bønder som fikk meg på tanken til å skrive dette innlegget. fordi de VIRKER arrogant. sier ikke at de ER det.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2007 #14 Skrevet 15. juni 2007 For meg så oppfattes det som usikkerhet og manglende sosial intelligens.
Snasen Skrevet 16. juni 2007 #15 Skrevet 16. juni 2007 Så var det det å vite om en er arrogant da. Jeg oppfatter ikke kunnskapsrike folk som arrogante, noe andre her tydeligvis gjør? :klø: Arroganse for meg er hovmod. Hovmod igjen står for fall. Jeg tror så absolutt på at en arrogant/hovmodig person lider av et dårlig selvbilde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå