Mirabella76 Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Eg og kjæresten min har planar om å gifta oss i sommar. Me skal gifta oss hemmelig i ei sjømannskyrkje, mest sannsynleg i utlandet. Kva må me ordna på forhånd? Me har fylt ut eit skjema kvar, der me skal skriva på navn, adresse, kven me skal gifta oss med o.l. Og så har me latt "forlovarane" våre fylla ut eit skjema som heiter "forlovererklæring". Desse skal me senda inn. Treng me å senda inn andre skjema, i tillegg til desse? Eg har tenkt å skifta etternavn når eg giftar meg, og ta kjæresten sitt etternavn. Må eg senda inn skjema om navneendring før me giftar oss, eller skal eg gjera det først etter at me er gift? Kjæresten min meinar at me berre kan gå inn i ei sjømannskyrkje når me reiser på ferie, og seia at me vil gifta oss, og så får me gjort det med ein gang. Stemmer dette, eller er me nødt til å ta kontakt med kyrkja på forhånd, og avtala når me skal gifta oss? Eg har rett og slett ingen peiling på dette! Ikkje kan eg spørja nokon eg kjenner heller, sidan bryllupet vårt skal vera hemmelig.
Gjest bada Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 Vielse må avtales i god tid i forveien, og om sommeren er kirkene ofte fullbooket. Det kan derfor lønne seg å ikke velge en av de mest populære kirkene. Kanskje du finner mer info på http://www.sjomannskirken.no/ ?
Amadea Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 Det er flere tråder om navneendring her, men jeg svarer alikevel. Navneendring og giftemål henger egentlig ikke sammen, dvs at du vil ikke få byttet navn akkurat den dagen dere gifter dere. Om kjaeresten din har et vernet etternavn må du vente med å bytte til etter at dere har giftet dere (om ikke dere har vaert samboere i så og så mange år og kan bevise dette. Husker ikke hvor mange år det var desverre). Om han ikke har vernet etternavn kan du ta det når som helst. Hvis du vil bytte för bryllupet så husk på å gjóre det i god tid til å bestille og å få nytt pass (iom at dere skal reise utenlands for å gifte dere). Gratulerer med forlovelsen og lykke til!
Mirabella76 Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 14. juni 2007 Kva vil god tid i forveien seia? Me planlegger å gifta oss i juli!
Gjest bada Skrevet 14. juni 2007 #5 Skrevet 14. juni 2007 Kva vil god tid i forveien seia? Me planlegger å gifta oss i juli! Det vil jeg tro varierer etter hvor populær kirken er. Dere bør derfor ta kontakt med kirken dere ønsker og høre om de har ledige datoer.
Amadea Skrevet 14. juni 2007 #6 Skrevet 14. juni 2007 Var den til bada? Alle sjömannskirkene er nok ikke like populaere, så dere må nesten bare ringe rundt tror jeg. Har dere noen preferanser da?
Mirabella76 Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 14. juni 2007 (endret) Det vil jeg tro varierer etter hvor populær kirken er. Dere bør derfor ta kontakt med kirken dere ønsker og høre om de har ledige datoer. Hmmm....trudde det skulle vera enkelt eg, sidan det kun er me to som skal gifta oss, og me ikkje har med oss verken familie eller vennar. Kjæresten min trudde visst berre me kunne gå rett inn i ei tilfeldig kyrkje, seia at me ville gifta oss, og så var det gjort på null komma svisj! Der tok han visst feil... Endret 14. juni 2007 av Mirabella76
Mirabella76 Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 14. juni 2007 Det er flere tråder om navneendring her, men jeg svarer alikevel. Navneendring og giftemål henger egentlig ikke sammen, dvs at du vil ikke få byttet navn akkurat den dagen dere gifter dere. Om kjaeresten din har et vernet etternavn må du vente med å bytte til etter at dere har giftet dere (om ikke dere har vaert samboere i så og så mange år og kan bevise dette. Husker ikke hvor mange år det var desverre). Om han ikke har vernet etternavn kan du ta det når som helst. Hvis du vil bytte för bryllupet så husk på å gjóre det i god tid til å bestille og å få nytt pass (iom at dere skal reise utenlands for å gifte dere). Gratulerer med forlovelsen og lykke til! Pass ja, det var noko og... No er me vel ikkje akkurat forlova då, men takk likevel.
Amadea Skrevet 14. juni 2007 #9 Skrevet 14. juni 2007 Hmmm....trudde det skulle vera enkelt eg, sidan det kun er me to som skal gifta oss, og me ikkje har med oss verken familie eller vennar. Kjæresten min trudde visst berre me kunne gå rett inn i ei tilfeldig kyrkje, seia at me ville gifta oss, og så var det gjort på null komma svisj! Der tok han visst feil... Poenget er vel at vigsler må ha tid og da har det jo ingenting å si om man har gjester eller ikke. Men dere får det sikkert til! Kast deg over telefonen!
Amadea Skrevet 14. juni 2007 #10 Skrevet 14. juni 2007 Pass ja, det var noko og... No er me vel ikkje akkurat forlova då, men takk likevel. Jeg tenkte at man var forlova når man planla bryllup jeg. Kanskje du bör vente med navneendringen til etter at dere er tilbake iom at dere ikke har all verdens tid?
Mirabella76 Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #11 Skrevet 14. juni 2007 Jeg tenkte at man var forlova når man planla bryllup jeg. Kanskje du bör vente med navneendringen til etter at dere er tilbake iom at dere ikke har all verdens tid? Ja, kanskje det er like greit å venta med navneendringa. Eg tenker at ein ikkje er forlova, uten at ein kjøper forlovelsesringar. Men det finst sikkert ulike definisjonar på kva ein forlovelse er!
Rosalie Skrevet 14. juni 2007 #12 Skrevet 14. juni 2007 En forlovelse er perioden mellom man bestemmer seg for å gifte seg og til man er gift. Ringer eller ikke.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 14. juni 2007 #13 Skrevet 14. juni 2007 En forlovelse er perioden mellom man bestemmer seg for å gifte seg og til man er gift. Ringer eller ikke. Enig der Men det er bare meg da
Pastor Knut Skrevet 14. juni 2007 #14 Skrevet 14. juni 2007 (endret) Hmmm....trudde det skulle vera enkelt eg, sidan det kun er me to som skal gifta oss, og me ikkje har med oss verken familie eller vennar. Kjæresten min trudde visst berre me kunne gå rett inn i ei tilfeldig kyrkje, seia at me ville gifta oss, og så var det gjort på null komma svisj! Der tok han visst feil... Har du papirene i orden, en vigsler som kan steppe inn på kort varsel og et par vitner, da kan det godt være gjort på null komma svisj. Andre uke i august kan du forreste få en vigsel i Budapest på null komma svisj. Bare sørg for at vigselsattesten er gyldig som den skal være. Vi møtes utenfor unitarkirken, stikker inn og dere svijs ut som ektefolk. Ikke noe problem. :-) Endret 14. juni 2007 av Pastor Knut
Kykkelikokos Skrevet 15. juni 2007 #15 Skrevet 15. juni 2007 Det kan ta en stund før dere får prøvingspapirene. Jeg går ut i fra at dere må ha det selv om dere gifter dere i utlandet. Da bør dere fylle ut disse og sende de til folkeregisteret med en gang!
Gjest vsn Skrevet 16. juni 2007 #16 Skrevet 16. juni 2007 Det tok 1 uke fra vi sendte inn papirene til vi fikk prøvingsattesten i posten (fikk den igår). Nå må vi bare finne en til å vie oss. Ante ikke det der med forlovelse. Ingen av oss har tenkt på det.
Mirabella76 Skrevet 16. juni 2007 Forfatter #17 Skrevet 16. juni 2007 Ser at det varierer kor lang tid det tar å få godkjent papira, så det er sikkert greit å vera ute i god tid! Får prøva å få sendt papira snart, sjølv om bryllupet ser ut til å bli utsatt ei stund.
Mirabella76 Skrevet 24. juni 2007 Forfatter #18 Skrevet 24. juni 2007 (endret) Det kan ta en stund før dere får prøvingspapirene. Jeg går ut i fra at dere må ha det selv om dere gifter dere i utlandet. Da bør dere fylle ut disse og sende de til folkeregisteret med en gang! No er alle skjemaene fylt ut, og klare til å sendast! Men eg lurer på ein ting. Papira skal jo, som du seier, sendast til folkeregisteret. Eg har forstått det slik at ein skal senda papira til folkeregisteret i den kommunen ein bur i. Og det er her eg begynner å lura... Kjæresten min har folkeregistrert adresse i Bergen, mens eg har det i den kommunen foreldra mine bur i. Men både eg og kjæresten min bur i Bergen, men ikkje saman. Meinar eg leste ein plass at det var vanleg at godkjenningsattesten blir sendt frå folkeregisteret, til brudens adresse. Vil det då seia at dei sender attesten til mi bustadsadresse i Bergen, eller til mi folkeregistrerte adresse i kommunen der foreldra mine bur? Eg vil nemleg ikkje at attesten skal bli sendt til foreldra mine, sidan bryllupet vårt skal vera hemmelig! Går det an å få attesten sendt til kjæresten min si folkeregistrerte adresse, i staden for til mi? Dette må eg nesten vita, før eg sender avgårde papira! Endret 24. juni 2007 av Mirabella76
Gjest Veronica Mars Skrevet 24. juni 2007 #19 Skrevet 24. juni 2007 Du kan ikke forte deg og melde flytting også i samme slengen da? Det kan du jo gjøre på internett, så det er i orden rimelig fort.
Mirabella76 Skrevet 24. juni 2007 Forfatter #20 Skrevet 24. juni 2007 Nei det blir litt stress, sidan det kan gå litt lenger tid før me giftar oss, enn det me tenkte i utgangspunktet. Giddar ikkje å få all posten min til kjæresten min si adresse i fleire månader, mens me fortsatt ikkje bur saman...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå