Gå til innhold

Flåttbitt hos barnet mitt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

For fire dager siden oppdaget jeg en liten flått på leggen til min 10-årige datter. Vi fjernet den, og dagen etter var det et bittelite rødt merke der som klødde ganske mye. Det ser fortsatt ut som et bittelite myggstikk, føler meg litt hysterisk dersom jeg kontakter lege pga dette. Hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
For fire dager siden oppdaget jeg en liten flått på leggen til min 10-årige datter. Vi fjernet den, og dagen etter var det et bittelite rødt merke der som klødde ganske mye. Det ser fortsatt ut som et bittelite myggstikk, føler meg litt hysterisk dersom jeg kontakter lege pga dette. Hva gjør jeg?

Lar det gro. Smør på Eurax hvis det klør mye. Får kjøpt det på apotek reseptfritt.

Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)

Det du må se etter er utslett. Datteren min har hatt flått på halsen og på leggene. Sønnen min fikk på låret da han var 2.

Du vrir den ut (Pinsett kan du bruke), og så venter du i noen uker. Om det kommer altså utslett så tar du barnet til lege. Det er ingenting å gjøre før det. Og utslett kommer det veldig sjeldent. Du kan nok slappe helt av.

Det røde merket er helt vanlig. Om det er en del igjen fra flotten, så må den også ut.

Endret av Miss Cutie
Skrevet

Veldig vanlig at det er et rødt lite merke som klør etter at du har tatt vekke flotten da.

Det du må sjekke er om det blir en rød ring som utvider seg rundt flottstedet. Dette kan faktisk ta inntil 6 uker.

Om det skulle skje så må du til legne med henne og hun vil da få en antibiotikakur og da går dette greit.

Dette er den mest vanlig prosedyren ,men jeg har også vært ute for folk som fikk an annen form for infeksjon som gjorde at muskelaturen i nærheten av bittstedet ble lammet og de måtte på sykehus.

De ble bra igjen de også da men det var en mer komplisert prosedyre.

Vi bor i ett område der en tur utenfor huset om gresset er litt høyt så kan vi plukke mange flott av oss så vi har gjort det til en vane å sjekke oss nøye etter en tur i hagen/skogen etc. opp til flere ganger om dagen+ at vi er nøye med hele klær i omgivelser der vi vet at flotten er aktuell. Det har gjort at vi stort sett klarer få tatt de av mens de enda kryper men det har hendt at de har satt seg fast og mannen min som for øvrig er hagemenneske har 3 ganger de siste fire årene måtte ta en antibiotikakur på grunn av rød ring.

Vi har også 2 hunder som begge får expot for å slippe 50 - 100 flott som kryper etter hver tur. Det har vi opplevd mange ganger uten expot . Men hundene blir også kontrollert for sikkerhetsskyld og det hender at det er en og annen rakker som kryper rundt i pelsen deres. Har vel tatt av 3 stk. bare i dag.

Du har fjernet flotten så mest sannsynlig går dette helt greit. du bare følger med de nærmeste ukene.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Sjekk for utslett som vokser i en ring som brer seg ut fra bittstedet. I tillegg husker du på flåtten hvis hun får store lymfeknuter på kroppen, utypisk febersykdom, uvanlig slapphet eller hodepine over tid, eller rare symptomer fra nervesystem/muskler/følsomhet i hud. Irritasjon på bittstedet er helt vanlig, kan gjerne desinfiseres med sårvaskemidler/sårsalve og lindres med kløestillende. De fleste som blir bitt får ikke smitte i seg, særlig hvis flåtten har vært på i kort tid.

Gjest tomat Mina
Skrevet

Jeg ville nok for sikkerhets skyld gått til legen for blodprøve bare for sikkerhets skyld.

Vet ikke hvordan dere fikk løs flotten, men er dere sikker på at dere fikk med bena?

Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Ser du har fått mange gode tips her.

Det stemmer det som er blitt fortalt her om at det kan gå uker etter at man har fått bittet, til det kan vise seg en ring rundt bittstedet. Ringen kan være et tegn på infeksjon og man bør i slike tilfeller oppsøke lege så snart som mulig.

Det er viktig når en har fått et flått på seg å få den fjernet så raskt som mulig. Det aller viktigste er at man ikke må klemme på kroppen til flåtten, da klemmer man inn evt. smitte fra flåtten og inn i kroppen din.

Borrelia er en parasitt flåtten kan ha, denne parasitten kan føre til Borreliose hos mennesker, men ikke alle flått har den! Det er denne parasitten som kan være farlig for mennesker.

Når krypene først har satt seg fast, må man som sagt fjerne den, enten med lange negler, pinsett eller evt. en flått-pinsett (fås på apotek).

Det er ikke farlig om deler av hodet sitter igjen.

Man vasker bittet med Klorhexidin og smører på litt Bacimysin-salve og legger et lite plaster på.

Følg med bittstedet i noen uker for sikkerhetsskyld. Husk på at den røde ringen rundt bittet ikke trenger å være så nærmt som 1-2 cm, den kan eks være 10-15 cm fra bittet.

Er du usikker, ta kontakt med lege.

Mvh

Apotektekniker

Ps! Du kan få kjøpt flåttspray på apotek, den gjør deg "mindre attraktiv" for flåtten ;) .

Se også her om flått

Skrevet

Hver sommer får ungene og vi endel flåttbitt på hytta. Vi er blitt vant med å sjekke ungene hver kveld.

Gjest Miss Cutie
Skrevet
Jeg ville nok for sikkerhets skyld gått til legen for blodprøve bare for sikkerhets skyld.

Vet ikke hvordan dere fikk løs flotten, men er dere sikker på at dere fikk med bena?

Legen kommer til å spørre ting som Når ble flåtten fjernet (helst innen 24 timer), vil se på det og si at om det blir utslett rundt 2 uker etter, da må de komme tilbake. Flått er ganske vanlig og man tar ikke blodprøver hver gang man får det. Har selv hatt flått, trakk ut med pinsett og har ikke tenkt noe mere på det. Har ikke engang sjekket faktisk. Men hos ungene har jeg sjekket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...