Gjest linnea Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Jeg har vært sammen med min kjære i ett år nå og jeg er litt usikker på hvordan det skal gå med oss. Han sa noe til meg en dag, som jeg egentlig ikke ville høre. Det har ligget i underbevistheten min hele tiden, men jeg har ikke villet innrømme det for meg selv. Han sa i en spøkefull tone at forholdet vårt er greit fordi han får bestemme. Han sa at han styrer jo hele forholdet vårt, noe som faktisk er veldig sant, selv om jeg ikke liker å innrømme det for meg selv eller andre. Han vet at han kan psyke meg ned så jeg er i ferd med p tenke at jeg vil gå fra han, for så å være den snille og gode mannen jeg ønsker at han skal være. Han har vært sånn hele forholdet vårt, men det var først da han begynte å spøke om det at det gikk opp for meg at det er så sant som det går ann. Vi bor ikke sammen og ser hverandre stort sett bare i helgene ettersom han har vanskelige arbeidstider i ukene. Nå er han så likegyldig og sur og gretten som han bare kan bli. Gir meg inntrykk av at han ikke trenger meg og ikke tenker på meg osv. Dette har han gjort MANGE ganger før, for så å komme tilbake for full blomst og være snill og god og vise at han elsker meg. Dette skjer når han da tilsynelatende vet at jeg vurderer om forholdet er verdt dette. (Jeg vet at dette ble veldig innvikla, men...) Den dagen han spøkte om dette, sa han at "det er mye mer morro å fiske enn å ha den i båten". Så derfor mente han at han "slapp meg uti" igjen etter at han hadde "fått meg". Jeg innså det at dette faktisk er sant. Han vet akkurat hva han skal si og når han skal si det. Han VET at jeg er der for han uansett. Han tullet om at forholdet vårt var bare et spill, hvor han fant ut hvor langt han kunne tøye strikken uten å miste meg. Og den har han tøyd LANGT. Men still, jeg er her for han. Vi har det veldig fint sammen, det har vi, men jeg blir virkelig gal av dette "spillet". For selv om han bare tullet om det, så er det faktisk sånn det er. Han bestemmer, og gjør som han vil, for han vet at jeg er her for han uansett. Han løfter ikke en finger for forholdet og mener at det er sånn det skal være. Han mener at jeg skal måtte godta han for den han er; for det er sånn han er. Ellers må jeg finne meg en annen; noe han vet at jeg ikke ønsker. Jeg vet ikke hva jeg ønsker av svar fra dere... Men dere kan jo si hva dere mener om saken i alle fall... :S
Gjest Alou Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 Huff, dette var trist. Du skriver at dere har det fint sammen; hva er det du setter pris på ved forholdet? Så må du spørre deg selv om det er verdt det-det er det bare du som kan svare på. Personlig høres det ut som du har fått nok og endelig fått øynene opp for hva han gjør med deg. Hva eksakt er det han kontrollerer? Er det alt av øknomi, deres sosiale liv, seksualliv og hverdagslige ting? Bestemmer han over DEG, ditt privatliv. Selv om man er i forhold må man få lov til å ha "sitt eget liv" også, og med det mener jeg å kunne få velge sine egne venner og ha sine egne verdier og ha muligheten til å drive med sitt. Jeg skjønner veldig godt at det kan være mye i forholdet som gjør at du ønsker å være hos ham, men da må du bare gå litt ut av deg selv og analysere forholdet deres. Du trives åpnebart ikke med denne situasjone og hvis ikke han vil endre sin atferd og du mistrives så sterkt, ja da er det kanskje bare èn ting å gjøre... Lykke til!
Gjest TS Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 Huff, dette var trist. Du skriver at dere har det fint sammen; hva er det du setter pris på ved forholdet? Så må du spørre deg selv om det er verdt det-det er det bare du som kan svare på. Personlig høres det ut som du har fått nok og endelig fått øynene opp for hva han gjør med deg. Hva eksakt er det han kontrollerer? Er det alt av øknomi, deres sosiale liv, seksualliv og hverdagslige ting? Bestemmer han over DEG, ditt privatliv. Selv om man er i forhold må man få lov til å ha "sitt eget liv" også, og med det mener jeg å kunne få velge sine egne venner og ha sine egne verdier og ha muligheten til å drive med sitt. Jeg skjønner veldig godt at det kan være mye i forholdet som gjør at du ønsker å være hos ham, men da må du bare gå litt ut av deg selv og analysere forholdet deres. Du trives åpnebart ikke med denne situasjone og hvis ikke han vil endre sin atferd og du mistrives så sterkt, ja da er det kanskje bare èn ting å gjøre... Lykke til! Han kontrollerer ikke min økonomi osv. Han vil ikke ta del i mine "private" ting, som mine venner, familie, økonomi, bosituasjon osv. Vi hadde planer om å flytte sammen en stund, men så bestemte han at det kom ikke til å bli på mange år enda pga at det gikk dårlig med oss en periode. Han bestemmer hvordan forholdet vårt skal være. når vi skal treffes, når jeg kan ringe han, hva vi skal spise til middag, når vi skal ha sex osv. Alt dette er det HAN som bestemmer (middagen kan seff jeg bestemme også, men han har alltid en mening om det).
Gjest Alou Skrevet 14. juni 2007 #4 Skrevet 14. juni 2007 Hva er bra i forholdet deres da? Hva verdsetter du ved ham?
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #5 Skrevet 14. juni 2007 Han er vel en kjekk og selvsikker kar, tenker jeg. Dere damer liker jo sånne menn, selv om ulempen med dem er at de alltid gjør som de vil. Men får dere damer en snill og forsiktig, usikker mann, så blir dere enda mer misfornøyd, så det er jo ikke noen løsning på dette. Lykke til videre.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #6 Skrevet 14. juni 2007 Hva er bra i forholdet deres da? Hva verdsetter du ved ham? Han er en veldig snill mann. Han er åpen og ærlig og er veldig "ordentlig" av seg. Dessuten er han veldig flink med unger, noe som er en fordel ettersom jeg har et barn fra et tidligere forhold.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #10 Skrevet 14. juni 2007 Fordi...? Har ikke noen grunn, bare kommenterer at det er nærmest universal-løsningen på slikt på KG.. Var en tråd om å jobbe for forholdet mm for litt siden her på gruppa, finner den ikke nå.. Syns folk flykter altfor lett fra ett forhold nå for tiden.
Mirabella76 Skrevet 14. juni 2007 #11 Skrevet 14. juni 2007 Fordi...? Fordi han er ein psykopat!!! Og det meinar eg heilt seriøst.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #12 Skrevet 14. juni 2007 [...] Dump ham, mm Meg igjen her.. Beklager, jeg svarte på feil tråd ser det ut til.. Se bort ifra det jeg skrev.
Gjest Alou Skrevet 14. juni 2007 #13 Skrevet 14. juni 2007 Jeg skjønner at han flere gode kvaliteter, men du bør seriøst tenke deg om hvis du har et barn fra før og kanskje skal bli hans samboer. Hvor mye går dette problemet ut over forholdet? Det virker jo ikke som du er helt overbevist selv, at du vil leve sånt noe mer. Hva har du sagt til ham om dette?
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2007 #14 Skrevet 15. juni 2007 Jeg synes ikke han høres snill ut. Er det ikke meningen at dere skal få frem det beste i hverandre, være venner? Er det slik han behandler sine venner? Tipper han behandler de mer mer respekt enn deg.... Et forhold handler mye om å føle seg verdsatt, respektert, godtatt,å få partneren til å føle seg elsket og trygg. Her spiller han et bevisst spill med dine følelser. Han drar deg ned for så å "bygge" deg opp når han føler for det. Det er bare trist og forferdelig respektløst. Tror han har misforstått noe grunnleggende når det gjelder respekt for andre mennesker. Om han ønsker å leke med andres følelser slik at han kan få den kontrollfølelsen ha tydeligvis behøver,så viser han faktisk psykopatiske tendenser. Det å ikke gjenkjenne andres følelser, det å ikke ha evnen til å se hva ens egen negative adferd gjør mot andre mennesker det er et tegn på mangelfull utviklet empati. Du sier at han er snill, men det høres jo ut som om han er snill når _han_ tjener på det, når han skal "bygge" deg opp igjen. Han er søren ikke mye snill når han går inn for å vise/fortelle deg at du ikke er viktig for han. Åpne øynene jente. Hadde du akseptert at noen behandlet din datter slik?
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2007 #15 Skrevet 15. juni 2007 Merkelappen "psykopat" blir raskt klistret på en person som er litt ustabil, har humørsvingninger,går sine egne veier. TS sier selv at denne gutten er snill og har mange gode sider, men problemet er at han er kan være ustabil, gretten, svinger humørmessig fra side til side. Omtrent som en dame med PMS. Han er antaelig født med dette temperamentet, ikke så mye å få gjort med det, annet enn å snakke med ham om det og fortelle at det plager deg. Be ham gå en tur i skogen når det stormer som verst i hans indre.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2007 #16 Skrevet 15. juni 2007 Merkelappen "psykopat" blir raskt klistret på en person som er litt ustabil, har humørsvingninger,går sine egne veier. TS sier selv at denne gutten er snill og har mange gode sider, men problemet er at han er kan være ustabil, gretten, svinger humørmessig fra side til side. Omtrent som en dame med PMS. Han er antaelig født med dette temperamentet, ikke så mye å få gjort med det, annet enn å snakke med ham om det og fortelle at det plager deg. Be ham gå en tur i skogen når det stormer som verst i hans indre. Dette er ikke omtrent som en dame med pms. Det er fordi han spiller et bevisst spill med hennne, noe hun sier han innrømmer og noe hun også sier han har gjort mange ganger før. Når du går inn for at din partner skal føle seg elendig slik at du føler deg bedre,-da har du et problem. Det har ingenting med temperament å gjøre. Dette gjør han _mot_ henne fordi det gangner han, tydeligvis.
Gjest =tentacle= Skrevet 15. juni 2007 #17 Skrevet 15. juni 2007 Du har jo løsningen selv. Fordi han vet at jeg alltid er der for han. Det er nøkkelen til kontrollen over deg. Så lenge du ikke setter en standard for hva du finner deg i, for hvilke typer avgjørelser hvor du vil ha like mye bestemmelsesrett som ham, hvor du vil ha vetorett i ting som angår deg, hvor mye respekt og kjærlighet du vil ha for å være i et forhold, så lenge står han fritt til å herse med deg. De fleste mennesker vil ikke bruke det å ha en partner med så svake grenser og så stor ettergivenhet som du har, til å herse og leke maktspill. Men din gjør det. Jeg tror ikke han kan være en bra partner, i hvertfall ikke før han treffer noen som vet å markere hvor grensene hennes går, slik at han er nødt til å forholde seg til at han ikke kan gjøre hva som helst, og fortsatt beholde. Han er ikke viktig for meg i innlegget ditt. Men det er du. Du må finne tilbake til den delen av deg hvor du ser på deg selv, dine ønsker, behov og meninger som viktige, like viktige som dem dine nærmeste har. Hvordan du skal kommunisere dem til omverdenen, og hvordan du skal reagere hvis andre tråkker over dine grenser eller ikke gir deg noe av det du trenger i forholdet. Du har et barn, og er det barnets fremste rollemodell for mange verdier og egenskaper, blant dem selvrespekt, som blir noe av det viktigste for at barnet skal få et godt liv hvor det står på likefot med andre. Hvis du synes det er vanskelig å kreve noe for din egen del, så husk at du med dine valg og dine parforhold viser barnet hvordan verden er/skal være. Du vet at du egentlig fortjener bedre enn dette. Vis barnet at man har makt til å ikke bli herset med. For det har du. Betingelsen for at han kan holde på sånn, er at du aksepterer det. Din aksept er under DIN kontroll, ikke under hans. Å forandre forholdet til å få en sunn, likevektig maktbalanse, eller gå og gi rom for et godt forhold til en annen, tar gjerne tid og modning. Men ta en avgjørelse på at det ikke skal fortsette på denne måten, hvordan du vil forandre din måte å være på i forhold til ham, hva du vil si til ham om hva du vil ha og ikke vil ha i fremtiden, og når du skal evaluere om det går raskt nok fremover eller du skal sette punktom for kapitlet og komme deg videre. Håper du bestemmer deg for at hersing ikke skal være en del av livet for deg og ditt barn, enten det blir på den ene eller den andre måten. Lykke til
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 15. juni 2007 #18 Skrevet 15. juni 2007 Fordi han er ein psykopat!!! Og det meinar eg heilt seriøst. Her synes jeg du går for langt Mirabella. Å gi noen betegnelsen psykopat på bakgrunn av et innlegg på et diskusjonsforum, er i beste fall uvitenhet, og i verste fall dumhet! At begrepet psykopat ble folkeliggjort og misbrukt i dagligtale, er faktisk grunnen til at psykiatrien ikke lenger bruker begrepet som en diagnose. Kanskje du har rett, og denne gutten er psykopat, men den diagnosen bør det være fagfolk som kommer med.
Gjest Mysticgirl Skrevet 15. juni 2007 #19 Skrevet 15. juni 2007 Han er slik for at du gir han lov til å være slik! Hadde du satt grenser og ikke godtatt slik oppførsel hadde han sikkert ikke oppført seg sånn! Når du stadig godtar hans negative sider vil han se at han kan behandle deg sånn, og allikavel få ha deg hos seg. Du må snarlig sette foten ned og si at dere er to i dette forholdet og du godtar ikke å bli behandlet slik!Fortsetter han bare så må du vise at du er sterk nok til å mene det du sa og si at han er hjertelig velkommen tilbake om han behandler deg fint oglikeverdig og viser AT HAN ELSKER DEG. fØR HAN GJØR DET SÅ FÅR HAN HOLDE SEG BORTE! Da vil du virkelig se om han elsker deg!
Gjest Alou Skrevet 15. juni 2007 #20 Skrevet 15. juni 2007 Jeg mener Mysticgirl er inne på noe. Men samtidig så kan det være vanskelig for ham å forandre den atferden han har lagt seg til. Jeg vet ikke hva trådstarter har sagt til ham om om han forstår at hun synes han kontrollerer henne for mye. I det første innlegget høres det jo ikke slik ut. For kjæresten hennes har vel ikke bare blitt sånn, han var vel slik fra starten av forholdet. Og når han kommer med uttalelser som hun skriver i første innlegger, så tror ikke jeg at han vil forandre seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå