Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er utdannet barnepsykolog og har jobbet med dette i mange år - nå er jeg dyrepleier og det var en grunn til at jeg sluttet som psykolog!

Mener du at du er psykolog med spesialisering i barne- og ungdomspsykiatri, og at du jobbet med barn? I så fall så skjønner jeg ikke at du har klart 6 års studier og 5 års spesialisering i tillegg til dyrepleierutdanning. Eller tok du utdanningen i utlandet, og at man der kaller det barnepsykolog, ved at man spesialiserer seg under utdannelsen?

MEN, hvis jeg tar biologi og IT isteden for fysikk og kjemi (som jeg egentlig hadde tenkt), så tror jeg at jeg vil klare å oppnå 5 i begge fag. Og de ser jo på snittet, ikke hvilke fag jeg har tatt. Eller? I og med at man egentlig ikke trenger realfag til psykologstudiet.

Også lurer jeg på en ting til, har undersøkt litt nå, og alle sier at man må ha en A i alle fag for å søke seg videre fra årsenheten til profesjonsstudiet. Hvilke fag er det dette dreier seg om?? Det er jo ytterst få som går ut med 6 i alle fag fra vgs, så jeg regner med det vil være lettere å få A i alle fag på årsenheten i psykologi enn det er på vgs?! Man interesserer seg jo for de fleste fag man holder på med også.

Jeg vil si at biologi og engelsk er det mest nyttige. Noe av psykologien har mye biologi i seg (men det er absolutt ikke nødvendig, jeg hadde ikke biologi og jeg klarte meg helt fint). Gode engelskkunnskapet er en fordel, da så og si alt mitt pensum har vært på engelsk. Men jeg ville først og fremst valgt fag du interesserer deg for sånn at snittet ditt blir høyt. De ser ikke på hvilke fag du har valgt, og du klarer deg uansett om du har evne til å få et høyt snitt på videregående. Årsenheten krever ingen forkunnskaper.

Da jeg tok første året, var det et fag som var mer generelt, en innføring i det mest grunnleggende. Så var det et fag som bestod av biologi, kognitiv psykologi, personlighetspsykologi og utvikingspsykologi. Og så hadde vi et fag som bestod av metode og historie (men tror historien er en del av ex. fac nå). Og også mulig at sosialpsykologi er en del av et av fagene nå.

Jeg vil si at det er ganske vanskelig å få A, blant annet fordi sensorene vet at mange vil inn på profesjon, og de må være restriktive. Derfor er det mange som har tatt fag om igjen for å forbedre karakterene sine.

Mener det bare er i Oslo at videregåendekarakterene gjelder. I de andre byene er det fortsatt årsanheten man kommer videre på, så vidt jeg vet.

Lykke til videre! Psykologi er et kjempespennende fag!

Videoannonse
Annonse
Gjest -eline-
Skrevet
Det er gjerne motsatt. Vanskeligere ¨å få A på psykologi enn å få 6 på videregående. Det er min mening, fordi det krever mye mer perfeksjonisme og disiplin, samt at omfanget er betraktelig mer.

Det gjelder mange fagretninger. Det er atskillig enklere å få 6 på vgs dersom man gidder, for det er gjerne der det skorter for mange, ikke på evnene. Jeg kan med hånda på hjertet si at dersom jeg hadde giddet og orket å faktisk jobbe med fagene på vgs så hadde vitnemålet mitt sett helt anerledes ut. Men jeg visste ikke hva jeg ville etter vgs, var mer interessert i å ha et sosialt liv etc slik at jeg prioriterte det ikke. Er heldigvis godt i gang med en mastergrad til tross for mine heller elendige vgs-karakterer (stort prik, fra 6-2 på vitnemålet), og har etter at jeg fant ut hva jeg ville, jobbet svært hardt med fagområde mitt og med interesse så kommer også bedre karakterer. Heldigvis betydde ikke vgs-karakterene så mye for meg... :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet
Mener du at du er psykolog med spesialisering i barne- og ungdomspsykiatri, og at du jobbet med barn? I så fall så skjønner jeg ikke at du har klart 6 års studier og 5 års spesialisering i tillegg til dyrepleierutdanning. Eller tok du utdanningen i utlandet, og at man der kaller det barnepsykolog, ved at man spesialiserer seg under utdannelsen?

Hvor mye er 18+11? Det er 29. Er man 36 år så går det helt greit det.Jeg vil si at biologi og engelsk er det mest nyttige. Noe av psykologien har mye biologi i seg (men det er absolutt ikke nødvendig, jeg hadde ikke biologi og jeg klarte meg helt fint). Gode engelskkunnskapet er en fordel, da så og si alt mitt pensum har vært på engelsk. Men jeg ville først og fremst valgt fag du interesserer deg for sånn at snittet ditt blir høyt. De ser ikke på hvilke fag du har valgt, og du klarer deg uansett om du har evne til å få et høyt snitt på videregående. Årsenheten krever ingen forkunnskaper.

Da jeg tok første året, var det et fag som var mer generelt, en innføring i det mest grunnleggende. Så var det et fag som bestod av biologi, kognitiv psykologi, personlighetspsykologi og utvikingspsykologi. Og så hadde vi et fag som bestod av metode og historie (men tror historien er en del av ex. fac nå). Og også mulig at sosialpsykologi er en del av et av fagene nå.

Jeg vil si at det er ganske vanskelig å få A, blant annet fordi sensorene vet at mange vil inn på profesjon, og de må være restriktive. Derfor er det mange som har tatt fag om igjen for å forbedre karakterene sine.

Mener det bare er i Oslo at videregåendekarakterene gjelder. I de andre byene er det fortsatt årsanheten man kommer videre på, så vidt jeg vet.

Lykke til videre! Psykologi er et kjempespennende fag!

Gjest Challabe
Skrevet (endret)

Takk for alle svar dere :tommel: Men, har enda flere spørsmål jeg altså, hehe.. Innen jeg får søkt meg inn på psykologi, regner jeg med at de fleste skolene i landet vil gjøre det samme som Oslo, altså ingen årsenhet. Noen som vet om jeg vil komme inn rett fra vgs til profesjonsstudiet med et snitt på 5 pluss realfagspoeng?? Eller kan jeg bare glemme å studere psykologi da?! :grine: Jeg har så lyst til å komme inn, jeg vet at det ville passet meg perfekt, og jeg tror jeg ville blitt en bra psykolog :engel:

Endret av Challabe
Skrevet

På Ntnu trenger man vel egentlig ikke karakterer fra VGS for det er så mange studieplasser der. Oslo trenger man et bedre snitt for å komme inn.

Skrevet
Takk for alle svar dere :tommel: Men, har enda flere spørsmål jeg altså, hehe.. Innen jeg får søkt meg inn på psykologi, regner jeg med at de fleste skolene i landet vil gjøre det samme som Oslo, altså ingen årsenhet. Noen som vet om jeg vil komme inn rett fra vgs til profesjonsstudiet med et snitt på 5 pluss realfagspoeng?? Eller kan jeg bare glemme å studere psykologi da?! :grine: Jeg har så lyst til å komme inn, jeg vet at det ville passet meg perfekt, og jeg tror jeg ville blitt en bra psykolog :engel:

Det er ikke sikkert at det er slik over hele landet om to år. Og ingen kan si om du kommer inn med de karakterene, det vil bare være gjetting. Spesielt siden man ikke engang vet hva snittet bli i Oslo ennå. Lykke til :)

Gjest Challabe
Skrevet

Hvordan regner mat ut hvor mange poeng man får?

Hvis jeg har 5 i snitt, gått realfagslinja med biologi, IT og matte R1. Hvor mange poeng vil jeg fa da sånn ca? Noen som vet :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du ønsker å bli psykolog er det masse stoff og skjebner på KG. Dagbøker og annet vil gi nok til flere casestudier. :)

Gjest Challabe
Skrevet
Hvis du ønsker å bli psykolog er det masse stoff og skjebner på KG. Dagbøker og annet vil gi nok til flere casestudier. :)

Hva er KG? :vetikke: Og hvor finner jeg det? :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er forskjellen på ordinær og primær vitnemål?

Gjest Challabe
Skrevet
KG er her det. ;)

Hehe, oki :kghjerte: Har ikke helt lært med forkortelsene enda ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Spennende inntakskrav til Oslo ja, men hva med dem som tok årsenheten i år, skal de og søke med VGS-karakterer?

Og tror dere poengsummene blir høyere enn til nanotek i fjor?

Gjest Challabe
Skrevet
Spennende inntakskrav til Oslo ja, men hva med dem som tok årsenheten i år, skal de og søke med VGS-karakterer?

Og tror dere poengsummene blir høyere enn til nanotek i fjor?

De som tok årsenheten i år, søker inn på karakterer fra den ;)

Hva hadde dere i snitt fra videregående dere som nå holder på med profesjonsstudium, eller er ferdige?

Gjest Gjest
Skrevet
De som tok årsenheten i år, søker inn på karakterer fra den ;)

Men hvis det fra nå av skal være VGS karakterer som gjelder blir det da bare en liten del fra årsenheten som kommer inn?

Skrevet (endret)

I vår er siste gangen man kan søke på årsenhet-karakterene i Oslo. Tror de tar opp to kull, ett fra årsenhet og ett fra vgs. De som søker på vgs.-karakterene begynner jo tenknisk sett på det samme som årsenheten var, bare at de er sikret å være med hele løpet, så det blir ikke ekstra mange psykologer som blir uteksaminert i 2012.

Endret av Meep
Skrevet

Jeg planlegger også å bli psykolog.

Til høsten reiser jeg til Bali for å ta exphil og exfac. Neste høst igjen begynner jeg på psykologistudiet.

Om du vil utdanne deg til psykolog kan du velge å gjøre det på to måter.

Enten ta bachelorstudiet (og etterpå evt bygge på med en master + e vt en doktorgrad)

Eller du kan gå profesjonstudiet. ( som er veldig vanskelig å komme inn på, men du tjener bedre og har flere muligheter.

;)

Skrevet

Ved å ta en master i psykologi får du ikke tittelen psykolog.

Skrevet (endret)

Slik er det nye systemet for profesjonsstudiet i Oslo:

Denne høsten er siste gangen det gjøres opptak på grunnlag av årsenhetskarakterer, og første gang det gjøres opptak på grunnlag av vgs karakterer. Det er opptak en gang i året, og da fylles kull for både høsten og for våren. Det betyr at neste år, i Oslo, gjøres det KUN opptak fra vgs. Ved det pågående opptaket vil det være ca 50-50 fra årsenheten og fra vgs.

Disse tas direkte opp på profesjonsstudiet, som går fra å være 1 år + 5 år (årsenhet + lukket prof.stud) til 6 år (lukket prof.stud med innebakt egen årsenhet).

Årsenheten inne på prof.stud har en del overlappende forelesninger med årsenheten på bachelor, men vil ha noen egne spesialiserte kurs i tillegg. Se første og andre semester på bachelor ,i forhold til første og andre semester på prof.stud .

En masterutdanning er hovedsakelig forsker/organisasjonsrettet, mens prof.stud er klinisk rettet. Dersom man tar bachelor og bygger på med master, blir man ikke psykolog, men får en bachelor eller master i psykologi.

Endret av Rainbow Brite

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...