Gå til innhold

Jeg vil bli psykolog

Gjest Challabe

Anbefalte innlegg

Gjest Challabe

Akkurat :) Men, skal jeg først utdanne meg som psykolog, skal jeg gå profesjonsstudiet, vil ikke bli noe halvferdig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Aha... Gjelder dette også NTNU? Det håper jeg virkelig ikke!

Det med karakterer fra VGS eller det at man ikke blir psykolog med master?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvor mye er 18+11? Det er 29. Er man 36 år så går det helt greit det.

Hun sa at hun hadde jobbet som psykolog i mange år. I tillegg har hun tatt en dyrepleierutdannelse (3 år?). Og det er de færreste som begynner rett på studiet når de er 18 og kommer rett inn på profesjon, men det er mulig så klart. Det var egentlig ikke poenget. Lurte mer på hva hun mener med barnepsykolog, nysgjerrig rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Aha... Gjelder dette også NTNU? Det håper jeg virkelig ikke!

Det gjelder alle universiteter i Norge (dvs det er kun UiO hvor man fra i høst søker direkte inn på profesjonsstudiet, ellers taes man opp på bakgrunn av årsenheten), men skal du bli psykolog så må du ta profesjonsstudiet, ikke bachelor/master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde planlagt å starte å årsenheten i psykologi ved NTNU høsten 08. Og etter det året finne ut om det er "dette" jeg vil, noe jeg tror. Ser for meg å jobbe steinhardt det året, og forhåpentligvis komme inn på profesjon året etter.

er det mulig?.. eller må jeg søke meg direkte på profesjonstudiet?

Endret av MadamMim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest -eline-
Jeg hadde planlagt å starte å årsenheten i psykologi ved NTNU høsten 08. Og etter det året finne ut om det er "dette" jeg vil, noe jeg tror. Ser for meg å jobbe steinhardt det året, og forhåpentligvis komme inn på profesjon året etter.

er det mulig?.. eller må jeg søke meg direkte på profesjonstudiet?

Så lenge de ikke forandrer reglene på NTNU også fram til 2008 så er dette mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de ikke forandrer reglene på NTNU også fram til 2008 så er dette mulig.

Ok, takk for svar. Da satser jeg på at de ikke forandrer noe som helst : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det nye systemet for profesjonsstudiet i Oslo:

Denne høsten er siste gangen det gjøres opptak på grunnlag av årsenhetskarakterer, og første gang det gjøres opptak på grunnlag av vgs karakterer. Det er opptak en gang i året, og da fylles kull for både høsten og for våren. Det betyr at neste år, i Oslo, gjøres det KUN opptak fra vgs. Ved det pågående opptaket vil det være ca 50-50 fra årsenheten og fra vgs.

Virker jo litt rart at de som allerede har tatt årsenheten må ta det en gang til innbakt i den 6-årige profesjonsutdannelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo litt rart at de som allerede har tatt årsenheten må ta det en gang til innbakt i den 6-årige profesjonsutdannelsen?

De som blir tatt opp fra årsenheten starter rett på 3. semester, med ymse overgangsordninger, om jeg ikke husker helt feil. Hehe, det hadde tatt seg ut om de måtte gjøre samme greia om igjen :lol:

Endret av Rainbow Brite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så da blir det egentlig som jeg sa tidligere? Et kull begynner på 6-årig og et kull begynner på 5-årig som det siste kullet? Det virker jo mest logisk å gjøre det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så da blir det egentlig som jeg sa tidligere? Et kull begynner på 6-årig og et kull begynner på 5-årig som det siste kullet? Det virker jo mest logisk å gjøre det sånn...

Ja, mer eller mindre, men det er gjort masse endringer i rekkefølgen, praksis og ymse kurs i forhold til den 5-årige ordningen, som affekterer oss som går studiet nå også, så den gamle ordningen er ute for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stud.psychol.
(Og jeg stusser på hvorfor noen sier at de er utdannet barnepsykolog. Utdannet? Hvordan ellers skulle man bli psykolog.. Er det snakk om spesialisering..?)

Hvorfor stusser du på at en person forteller hva hun er utdannet som? Blir det mer korrekt å si at hun ER barnepsykolog? Mulig hun ikke arbeider som barnepsykolog lenger, men likefullt er hun utdannet barnepsykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest også stud psychol
Hvorfor stusser du på at en person forteller hva hun er utdannet som? Blir det mer korrekt å si at hun ER barnepsykolog? Mulig hun ikke arbeider som barnepsykolog lenger, men likefullt er hun utdannet barnepsykolog.

Tror nok at personen reagerer på tittelen barnepsykolog. Greit nok at media bruker slike titler, men har du noen gang hørt psykologer med spesialisering innenfor barne- og ungdomspsykologi omtale seg selv som barnepsykologer..?

Btw, å si at man er utdannet psykolog er litt som å si at man er studerende student :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stud.psychol.
Tror nok at personen reagerer på tittelen barnepsykolog. Greit nok at media bruker slike titler, men har du noen gang hørt psykologer med spesialisering innenfor barne- og ungdomspsykologi omtale seg selv som barnepsykologer..?

Btw, å si at man er utdannet psykolog er litt som å si at man er studerende student :)

Det finnes etter eget sigende en psykolog her i tråden som omtaler seg selv som barnepsykolog, så ja. Dette er muligens for å gjøre det enklere for publikum å forstå hva vedkommende driver med. Det er jo mer forståelig og lettfattelig å si at man er barnepsykolog, enn at man er "psykolog med spesialisering innen ditt og datt".

At å si at man er utdannet psykolog skulle være det samme som å si man er studerende student er jeg ikke enig i. Min tolkning er at dersom man er utdannet psykolog har man fullført profesjonsstudiet i psykologi, men det er ikke dermed sagt at man idag arbeider som psykolog. Vedkommende kan være utdannet psykolog, men f.eks. arbeide som noe helt annet. Hører da stadig folk si at de f.eks. er utdannet biolog, men jobber som lærer. Selv om man har en utdannelse går man ikke i alle tilfeller rundt og praktiserer hva man har lært ila. denne utdannelsen. Godt mulig man driver med helt andre ting.

Så, for å differensiere mellom hva man er utdannet som og hva man jobber som/holder på med, kan det være gunstig å si at man f.eks. er utdannet psykolog, men arbeider som f.eks. lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...