Gå til innhold

Jeg vil bli psykolog

Gjest Challabe

Anbefalte innlegg

Gjest Challabe

Hei! Har tenkt litt på å utdanne meg til psykolog. Har akkurat avsluttet mitt første år med studiespesialisering på vgs. Neste år er vi jo nødt til å velge om vi skal gå realfag eller samfunnsfag linja, noen som vet om man trenger kjemi, fysikk OG biologi for å bli psykolog?? Realfagene er mine svakeste fag, selvom jeg greier meg fint, får 4-5. Så er derfor veldig i tvil om jeg burde velge realfag hvis jeg egentlig ikke trenger det! Jeg får jo et mye høyere snitt på samfunnsfag hvis jeg skulle være så uheldig å ende opp med 4 i alle realfaga =S Men, så er det dette med poeng da! Noen som kjenner en med yrket psykolog eller andre som går på psykolog linja?! Tips og råd? Tusen takk for alle svar=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ingen spesielle realfag for å bli psykolog, men det er ikke dumt å ha biologi. Men du trenger det altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Etter en tid på KG er vel dette et naturlig yrkesvalg. Man tjener mye som psykolog, og markedet er enormt. Anbefales! :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Challabe

Okei, har nå funnet ut at jeg kun trenger generell studiekompetanse for å komme inn på psykologstudiet, altså ikke realfag. Men, hvor høyt snitt må jeg ha fra videregående for å komme inn på psykologstudiet? Og, det lønner seg kanskje å gå realfag i og med at jeg får flere poeng?! Hvis jeg dropper fysikk og kjemi (som er de vanskeligste) og isteden velger biologi og informasjonsteknologi + at jeg går videre på teoretisk matte, da må det vel bli bra? Eller? =S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg ikke å ta realfag hvis du VET at du ikke liker det/synes det er vanskelig, for da vil du mest sannsynlig ikke trekke opp snittet ditt mer enn om du tar noe du vil (mest sannsynlig) får bedre karakter i.

På denne siden finner du svar på hvor mange poeng du må ha. Ikke så vanskelig å komme inn på første året, men verre blir det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har gått et år psykologi på univesitetet i oslo. og boka vi brukte det første halvåret baserte seg veldig mye på biologi, det var mye om gener og arv, hjernens oppbygning osv. så man har jo en fordel hvis noe av stoffet er kjent fra videregående!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silmarill
Hei! Har tenkt litt på å utdanne meg til psykolog. Har akkurat avsluttet mitt første år med studiespesialisering på vgs. Neste år er vi jo nødt til å velge om vi skal gå realfag eller samfunnsfag linja, noen som vet om man trenger kjemi, fysikk OG biologi for å bli psykolog?? Realfagene er mine svakeste fag, selvom jeg greier meg fint, får 4-5. Så er derfor veldig i tvil om jeg burde velge realfag hvis jeg egentlig ikke trenger det! Jeg får jo et mye høyere snitt på samfunnsfag hvis jeg skulle være så uheldig å ende opp med 4 i alle realfaga =S Men, så er det dette med poeng da! Noen som kjenner en med yrket psykolog eller andre som går på psykolog linja?! Tips og råd? Tusen takk for alle svar=)

Jeg lurer på hvorfor du har lyst til å bli det?

Jeg er utdannet barnepsykolog og har jobbet med dette i mange år - nå er jeg dyrepleier og det var en grunn til at jeg sluttet som psykolog!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er utdannet barnepsykolog og har jobbet med dette i mange år - nå er jeg dyrepleier og det var en grunn til at jeg sluttet som psykolog!

Jøss, det var to lange utdannelser. Da er du flink!

Du er en av superkvinnene som er såvidt over 30, med barn og mann og to lange utdannelser? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nå åpnet for å søke seg direkte fra VGS til profesjonsutdanningen på psykologi, første opptak i år tror jeg. Regner med at snittet blir forholdsvis høyt, så realfag er ikke dumt å ta. Huske at du får realfagspoeng OG fordypningspoeng, i motsetning til samf. der du bare får fordypningspoengene.

(Du kan jo regne litt på det, om det lønner seg med 0,5poeng per realfag ekstra i forhold til at du kanskje får 1 karakter lavere enn samf.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er jo nå åpnet for å søke seg direkte fra VGS til profesjonsutdanningen på psykologi

Ja vel?

Dersom folk kan søke seg rett inn på en profesjonsutdannelse fra videregående, hva da med alt de ikke har studert før selve profesjonsdelen?

Må man ikke ha psykologi grunnfag før man tar hovedfaget, liksom? :forvirret::overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nå åpnet for å søke seg direkte fra VGS til profesjonsutdanningen på psykologi, første opptak i år tror jeg. Regner med at snittet blir forholdsvis høyt, så realfag er ikke dumt å ta. Huske at du får realfagspoeng OG fordypningspoeng, i motsetning til samf. der du bare får fordypningspoengene.

(Du kan jo regne litt på det, om det lønner seg med 0,5poeng per realfag ekstra i forhold til at du kanskje får 1 karakter lavere enn samf.)

Det stemmer det, men så vidt jeg vet, gjelder dette bare for Oslo. I år i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Jøss, det var to lange utdannelser. Da er du flink!

Du er en av superkvinnene som er såvidt over 30, med barn og mann og to lange utdannelser? ;)

Jepps, jeg er så flink atte :sjenert: Jeg er 36 år med barn og mann+3 katter, leilighet og bil :ler:

Har alltid jobbet med dyr fra jeg var tennåring(frivillig hjelp på FOD gården o.l.) Så kompetanse hadde jeg i massevis da jeg startet på dyrepleiestudie (kommer lettere inn da, samt at jeg så klart kjente mange innen veterinæryrke da)

Tenkte lenge at det var dyr jeg ville jobbe fast med, så da tok jeg en drastisk venning fra å jobbe med mennesker til å kun jobbe med dyr!

Følelsesmenneske som jeg er så ble barnepsykolog en jobb jeg "dro med meg hjem" så altfor ofte, så det ble så altfor mye til slutt...

Men du skal ha takk :klem:

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Challabe

Jeg synes det er veldig interessant akkurat det med hvordan mennesket tenker og er. Har bestemt meg for at det er mennesker jeg har lyst til å jobbe med, og jeg vil heller jobbe med det psykiske enn det fysiske, så da tenkte jeg at psykolog kunne passet meg fint. Itilegg blir jeg ansett som en person det er veldig godt å prate med i forskjellige situasjoner :) Kan du fortelle litt hvordan det var å jobbe som barnepsykolog? Hvor jobbet du? Privat/offentlig? Hvorfor sluttet du? :)

Endret av Challabe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Challabe

MEN, hvis jeg tar biologi og IT isteden for fysikk og kjemi (som jeg egentlig hadde tenkt), så tror jeg at jeg vil klare å oppnå 5 i begge fag. Og de ser jo på snittet, ikke hvilke fag jeg har tatt. Eller? I og med at man egentlig ikke trenger realfag til psykologstudiet.

Også lurer jeg på en ting til, har undersøkt litt nå, og alle sier at man må ha en A i alle fag for å søke seg videre fra årsenheten til profesjonsstudiet. Hvilke fag er det dette dreier seg om?? Det er jo ytterst få som går ut med 6 i alle fag fra vgs, så jeg regner med det vil være lettere å få A i alle fag på årsenheten i psykologi enn det er på vgs?! Man interesserer seg jo for de fleste fag man holder på med også.

Endret av Challabe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
MEN, hvis jeg tar biologi og IT isteden for fysikk og kjemi (som jeg egentlig hadde tenkt), så tror jeg at jeg vil klare å oppnå 5 i begge fag. Og de ser jo på snittet, ikke hvilke fag jeg har tatt. Eller? I og med at man egentlig ikke trenger realfag til psykologstudiet.

Også lurer jeg på en ting til, har undersøkt litt nå, og alle sier at man må ha en A i alle fag for å søke seg videre fra årsenheten til profesjonsstudiet. Hvilke fag er det dette dreier seg om?? Det er jo ytterst få som går ut med 6 i alle fag fra vgs, så jeg regner med det vil være lettere å få A i alle fag på årsenheten i psykologi enn det er på vgs?! Man interesserer seg jo for de fleste fag man holder på med også.

Det er gjerne motsatt. Vanskeligere ¨å få A på psykologi enn å få 6 på videregående. Det er min mening, fordi det krever mye mer perfeksjonisme og disiplin, samt at omfanget er betraktelig mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel?

Dersom folk kan søke seg rett inn på en profesjonsutdannelse fra videregående, hva da med alt de ikke har studert før selve profesjonsdelen?

Må man ikke ha psykologi grunnfag før man tar hovedfaget, liksom? :forvirret::overrasket:

De som søker seg rett inn går seks år, altså grunnfag+hovedfag, men er sikret å være med hele løpet.

Det er slik i Oslo nå at eneste måte å komme inn på profesjon å søke på karakterene fra videregående. Det er første året i år. Det er over 1500 søkere som har profesjon høst som førsteprioritet, og jeg tror det er omtrent 30 plasser hvert semester. Snittet kommer med andre ord til å bli skyhøyt...

På Universitetet i Bergen og Tromsø og på NTNU så må man fortsatt ta årsenhet først. Det er her man må ha A (noen steder kan man ha én B også, snittet varierer litt) i alle fag. Det varierer hvor mange fag årsenheten er delt opp i. Snittet for å komme inn på årsenheten her har pleid å ligge litt over 4,5.

Håper ting blir litt klarere for deg nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Challabe

Hvilke fag inneholder årsenheten? Siden man få A i alle fag, så lurer jeg på hvilke fag det er og hva de inneholder?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Hvilke fag inneholder årsenheten? Siden man få A i alle fag, så lurer jeg på hvilke fag det er og hva de inneholder?!

Her er informasjonen fra NTNU og UiB.

Informasjon fra UiO finnes her og her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ii nå

Jeg er snart ferdigutdannet psykolog ved UiO.

Jeg ville helt klart anbefalt biologi på videregående. Ellers så må du finne ut om hvor du vil studere. Psykologistudiet i Oslo blir jo som kjent forandret nå til høsten.

(Og jeg stusser på hvorfor noen sier at de er utdannet barnepsykolog. Utdannet? Hvordan ellers skulle man bli psykolog.. Er det snakk om spesialisering..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...