Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Vi begynner å få ganske store summer på ungene sine kontoer, ca. hundre tusen på hver (3 unger under 12 år) Vet at overformynderiet kommer inn i bildet dersom ungene har over 75 tusen kroner. Men hva betyr egentlig dette utover at vi ikke kan bruke ungene sine penger?
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 Hvorfor i alle dager har dere penger på ungene sine kontoer utover det de har spart selv? Det er mye bedre å ha det på kontoer som står i foreldrenes navn. Da står dere fritt til å disponere dem, overformynderiet kommer ikke inn, det er mye enklere prosess om noen penger skal tas ut, og barn får ikke automatisk tilgang til mange penger når de fyller 18.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 Hvorfor i alle dager har dere penger på ungene sine kontoer utover det de har spart selv? Det er mye bedre å ha det på kontoer som står i foreldrenes navn. Da står dere fritt til å disponere dem, overformynderiet kommer ikke inn, det er mye enklere prosess om noen penger skal tas ut, og barn får ikke automatisk tilgang til mange penger når de fyller 18. Grunnen til at ungene har så mye penger på sine kontoer er at de har fått gaver fra besteforeldre osv. I tillegg dreier det seg om arv, hvor vi sparte mange tusen i arveavgift ved å føre dem direkte over på ungene. Synes også det er greit at pengene står på deres konto, da det er deres penger. Har ikke lyst til å falle for fristelsen til å "låne" av dem selv om jeg ikke håper det skulle bli nødvendig noen gang.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #4 Skrevet 14. juni 2007 Glemte forresten å si at mesteparten av pengene er plassert i livrente med utbetaling over flere år, slik at ikke ungene har tilgang til alt med det samme de er fyllt 18 år.
Gjest Gjest_tia_* Skrevet 14. juni 2007 #5 Skrevet 14. juni 2007 Vi sparer på konto i vårt navn, og har anbefalt besteforeldre å gjøre det samme. Så lenge det er nevnt i testamentet at de pengene er øremerket NN, så er det ikke noe problem.
Tule Skrevet 14. juni 2007 #7 Skrevet 14. juni 2007 hei poenget er vel at det er vordan pengene er plasert vis di er plasert i livrente sa far di ike ale med en gang jeg syns og det er greit at di er lit tilbakeholdne siden overformynderiet ike plaserer pengene i banken og avkastningen er darligere en en konto en annen ting er at di blir koblet in dersom barnet arver noe, altsa at di er arvinger til noe, er en arving umyndig sa er det di som samtyker i at noe kan site i uskiftet bo for eksempel men di skal snake med verge forst, for eksempel jeg hade ingen far han gik bort jeg var arving til mine besteforeldre da bestemoren min døde vile bestefaren min site i uskiftet bo da samtyket overformynderiet pa mine vegne di snaket ike med min mor noe jeg senere fant ut var brud pa reglene noe som er bitert i etertid siden dette ble brukt for og undra var del av familien arv min halvsoster ble preset til og undertengne, det var ike mulig og fa gjort noe med det senere siden arveloven ike gir arbvinger mulighet til og omstøte et samtyke eter at di er blit myndige noe som er uretferdig jeg gjorde ike noe med det siden advokaten ike anbefalte det men dete er grunen til at jeg syns det er greit at det er lit tilbakeholdne jeg tror familiene ofte ordner op lit bedre selv hilsen
Tule Skrevet 14. juni 2007 #8 Skrevet 14. juni 2007 Vi sparer på konto i vårt navn, og har anbefalt besteforeldre å gjøre det samme. Så lenge det er nevnt i testamentet at de pengene er øremerket NN, så er det ikke noe problem. hei dete skjoner jeg ike helt vis pengene er overfort til dere sa er de jo deres og ike besteforeldrenes lenger, uanset syns jeg det er greit at gaver og penger som barna vet om star pa deres egne kontoer di er deres penger og jeg mener foreldrene ike har noe med dem og gjore nar di er atten jeg fik og mine penger da og arv og jeg fik veiledning i banken sa det er ike noe problem jeg vile folt det som overstyring at noen andre skule besteme over mine ting da jeg var atten da er det noe anet med penger man sparer for barna for og kune hjelpe dem nar di blir voksne om di trenger dem di vet gjerne ike barna om og da bor foreldrene besteme vordan di skal deles ut hilsen
Gjest Gjest_Maren_* Skrevet 14. juni 2007 #9 Skrevet 14. juni 2007 Jeg ville ihvertfall sjekket om masse penger på konto har noe å si i forhold til Lånekassen hvis de engang skal søke lån/stipend. Selv opplevde jeg å bli nektet fordi jeg hadde for mye penger på konto ..
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #10 Skrevet 14. juni 2007 Jeg ville ihvertfall sjekket om masse penger på konto har noe å si i forhold til Lånekassen hvis de engang skal søke lån/stipend. Selv opplevde jeg å bli nektet fordi jeg hadde for mye penger på konto .. Hvor går grensen for å få stipend da?
Tule Skrevet 14. juni 2007 #11 Skrevet 14. juni 2007 Jeg ville ihvertfall sjekket om masse penger på konto har noe å si i forhold til Lånekassen hvis de engang skal søke lån/stipend. Selv opplevde jeg å bli nektet fordi jeg hadde for mye penger på konto .. hei det har jeg ike tenkt pa det er et poeng av forskjelige gruner har jeg ike hat studielån sa jeg har ingen erfaring fra det hilsen
Gjest Gjest_Maren_* Skrevet 14. juni 2007 #12 Skrevet 14. juni 2007 Det var kanskje ikke helt riktig framstilt - for poenget var at sønnen min hadde rett til stipend på videregående skole. Jeg var separtert og hadde ikke all verdens inntekt. Stipendet hans ble stoppet fordi de fant ut at jeg hadde arvet en del penger .. jeg måtte dokumentere at disse pengene gikk i sin helhet inn i huset jeg bygde - først da fikk han stipendet alliekvel.
Tule Skrevet 14. juni 2007 #13 Skrevet 14. juni 2007 Det var kanskje ikke helt riktig framstilt - for poenget var at sønnen min hadde rett til stipend på videregående skole. Jeg var separtert og hadde ikke all verdens inntekt. Stipendet hans ble stoppet fordi de fant ut at jeg hadde arvet en del penger .. jeg måtte dokumentere at disse pengene gikk i sin helhet inn i huset jeg bygde - først da fikk han stipendet alliekvel. hei det ble ike helt riktig nei, pa videregaende far barna stipend dersom foreldrene tjener darlig elers mener man at di deker det sel hilsen
Gjest Silmarill Skrevet 14. juni 2007 #14 Skrevet 14. juni 2007 (endret) Sønnen min (16) har en sparekonto der jeg og besteforeldrene har satt inn litt penger i ny og ne! Disse pengene kan han ikke røre uten mitt samtykke før han blir 18. Han har ca. 15 tusen kroner der! Han har en brukskonto der han har spart penger selv, hvor det står ca. kr.5000; på! Han er flink med å ikke sløse, og dersom han skal kjøpe noe dyrt, må han snakke med meg eller stefar først! Endret 15. juni 2007 av Furstina
Gjest Gjest_Maren_* Skrevet 14. juni 2007 #16 Skrevet 14. juni 2007 Poenget mitt var at myndighetene følger med på hva folk har/har hatt av penger ... jeg ville sjekket om masse penger på konto kan få følger for evenetuelle stipend senere .. For da er det snakk om bortfall på opptil flere tusen i måneden ...
Gjest Gjest_Maren_* Skrevet 14. juni 2007 #18 Skrevet 14. juni 2007 Ved videregående utdannelse er stipendet behovsprøvd i forhold til foreldrenes inntekt og formue. Det er først ved høyere utdannelse at det kan ha innvirkning i forhold til å beholde maksimalt stipend - "f.eks. i 2007 må du ikke ha nettoformue over kr 231 426,- for enslig søker). Av den delen av formuen som er over fribeløpet, blir stipendet redusert med én eller to prosent per måned, jfr. http://www.lanekassen.no/templates/Page____5562.aspx Da sønnen min ble 18, så gikk det på hans inntekt. Så selvom han hadde jobb ved siden av skolen, fikk han stipent i tillegg. Og om de tar 3 år på videregående, så blir de ofte 18 midt i det andre året ..
Gjest Gjest_Maren_* Skrevet 14. juni 2007 #20 Skrevet 14. juni 2007 Ja, husker at jeg reagerte på det .. men han fikk brev om det. Mulig at det ble gjort en feil - men det var til hans fordel, for jeg tjente ganske bra på den tiden .. Jaja, det er noen år siden nå ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå