Gå til innhold

Lang vei til jobb

Mischa

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp vært på et intervju til en spennende jobb.. men den store haken var at det ligger utenfor byen. Det viser seg at jeg kommer til å bruke omtrent 1 time og 5 minutter til jobb + at det er ca 15-20 minutter å gå. Det virker som en topp jobb i forhold til arbeidsoppgaver, men jeg vet faktisk ikke om jeg orker å ha så lang reisevei (jobben ligger utenfor byen)..

Noen som har erfaringer? Har du sluttet i en jobb pga reisevei? Jeg har ikke lappen, så er nødt til å bruke kollektiv trafikk og ser ikke ut til at det kollektive tilbudet er så fantastisk der jobben ligger. :sjenert:

Endret av Mischa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer til å bli slitsomt. Du vil tross alt bruke ca 1.5 time hver vei, dvs tre timer reising hver dag. Kan det være et alternativ å flytte nærmere?

For min egen del må jeg si at jeg tror nok ikke jeg hadde orket på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Halvannen time (tre totalt) er ganske lang vei, men det er mange som bruker ca det på reising og klarer det fint. I hvert fall en time hver vei er vanlig selv om man bor i eller rundt Oslo, f eks. Dersom jobben er spennende og relevant, og du ikke kan regne med å få tilbud om andre tilsvarende jobber, ville jeg sagt ja, og sett hvordan det gikk. Om du derimot er så heldig at du kan velge mellom flere jobber som virker bra, ville jeg nok latt reiseveien telle inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Det er første jobbintervjuet jeg er på (i forhold til å være ferdig med studiene og leter etter heltidsjobb) så jeg vet faktisk ikke hvordan jeg ligger an ellers i forhold til andre jobber. Ettersom det var gjennom rekrutteringsselskap vet jeg ikke helt hva slags arbeidsoppgaver jeg får i praksis, men av det han kunne fortelle virket det som en jobb med mange utfordringer og muligheter. Så hadde det ikke vært for at den ligger i gokk så hadde jeg krysset alt jeg har for at jeg kommer videre..

Det er uaktuelt å flytte nærmere ettersom vi nettopp har signert kontrakt om leie av leilighet midt i byen.. og dessuten orker jeg ikke tanken på å flytte ut av byen - vekk fra alle jeg kjenner. Hmm.. jeg tror jeg må gruble litt på det. Kan ikke akkurat si opp etter noen uker bare fordi jeg er lei av å sitte på bussen heller :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde like lang pendlervei tidligere, og derfor kjøpte vi bil. Jeg brukte bortimot 3 timer daglig på reising da jeg tok bane og tog, mens når bruker jeg rundt én. Bare starte og slutte på litt andre tider enn rushen, så går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Redd jeg ikke har noe støttende å si, jeg ble sliten av å lese om hvor slitsomt det er å komme seg frem og tilbake!

:overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest _Leela_

Hadde tilsvarende reisevei i min forrige jobb, ble vel omtrent åtte mnd tilsammen (bodde i en periode i nærheten av arbeidsplassen også). Der og da gikk det greit, tilbrakte tiden på toget med å lese og sove. Problemet var vel at mye av dagen gikk, følte hverdagen var mest jobbing og hadde lite energi til å finne på ting på kveldene. Og nå i ettertid nyter jeg virkelig å være hjemme fra jobb klokka fire. Men sluttet ikke i jobben pga reisetiden, men pga arbeidsoppgavene og trivsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt opp til deg, egentlig. Sliter du med kollektivt, eller synes du det er greit? Kan du bruke tiden på å sove, lese eller høre på musikk? Jeg tror nok jeg hadde tatt jobben for min del, bruker 50 minutter når jeg skal på jobb/skole + 15-20 minutter gåing. Det gjør meg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle være VELDIG spennende arbeidsoppgaver før jeg var villig til å bruke 3 reisetimer hver dag. I en tidligere jobb hadde jeg ca 1,5 til 2 timer timer reise, og jeg synes det var altfor mye. :sjenert: Særlig på de dagene hvor det var kaldt, bussen var forsinket og kollektivtrafikken ikke korresponderte. Og slike ting hender ofte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lappen, men det kan jeg jo forsåvidt skaffe rimelig kjapt om jeg virkelig står på og begynner med et intensivt opplegg med kjøretimer.. problemet er vel heller at jeg ikke har bil (og har frem til nå vært student/uten penger) og jeg kommer ikke til å ha parkeringsplass (bor midt i Oslo sentrum)..

Hadde det vært tog hele veien så hadde det gått greit, liker godt å lese på toget og syns det er behagelig, men det blir trikk og buss, og bytte underveis. Og kollektivtransporten er jo sjeldent i rute, så en forsinkelse underveis kan jo føre til at det tar enda lenger tid (om jeg mister buss/trikk). I tillegg er det svært dyrt å reise kollektivt om du skal utenfor Oslos bygrenser, så det må også tas i betraktning. Jeg tror nok jeg avslår om de ikke har en eller annen løsning som at det kan være andre som bor i nærheten og som kjører, og at jeg evt. skulle kunne sitte på mot betaling :)

Det er jo ikke sikkert at jeg får jobben en gang da.. så jeg tar vel strengt tatt "sorgene" på forskudd

men

tusen takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pendlet ca 1 time og 15 minutter hver veg i nesten et år for noen år siden. Da kjørte jeg bil. Det var midlertidig, så da ble det ikke så ille. Hvis jeg skulle brukt kollektivtrafikk hadde jeg nok brukt nesten 2 timer, så jeg valgte bilen.

Hvis du ikke har flust av jobber å velge mellom, så ville jeg tatt denne jobben, og i tillegg skaffet en billig sykkel som du kan bruke mellom jobbstedet og der bussen eller toget stopper. Hvis det blir for slitsomt kan du jo søke på nye jobber, men ville heller hatt lang reiseveg og jobb enn ingen jobb. (Det var forsåvidt grunnen til at jeg pendlet selv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Skaff en billig sykkel som du kan bruke mellom jobbstedet og der bussen eller toget stopper. Hvis det blir for slitsomt kan du jo søke på nye jobber, men ville heller hatt lang reiseveg og jobb enn ingen jobb. (Det var forsåvidt grunnen til at jeg pendlet selv.)

Bra tips! En billig sykkel vil løse en del problem. :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kunne vært skrevet av meg, jeg er i nøyaktig samme situasjon.. Fått tilbud om en jobb med ca 3 timers reisevei til sammen hver dag (men med store muligheter for å flexe osv)

Det er reiseveien, samt at det virker kjedelig-men-greit-og-få-et-ben-innenfor,som taler i mot for meg og.

Holder meg oppdatert på denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 1,5 time reisevei hver vei i min første jobb. Det var skikkelig pyton. Fikk ikke mye fritid. Måtte stå opp grytidlig og legge meg tidlig. Kom sent hjem fra jobb ca kl 17-18. Hadde da en fire fem timer for meg selv før jeg måtte legge meg. Neste morgen var det samme rutine.. Jeg følte ikke at det var et liv. Jobben var topp da. Kjempebra miljø og grei lønn.

Fikk etterhvert et annet jobbtilbud 5 minutter fra der jeg bor og det sjansen lot jeg ikke gå fra meg. Gikk ned litt i lønn, men det er innspart i form av mindre utgifter til pendling.

I mitt tilfelle spilte det ingen rolle om jeg kjørte bil eller tok kollektivt. Tog, bane, buss tok 1,5 time. Kjørte jeg bil stod jeg jo i kø like lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en time i reisevei til jobben. Om du bruker 20 min i gåtid, får du jo litt trim i tillegg. Om det er en bra jobb som gir deg relevant erfaring, ville jeg holdt ut minimun et halvt år, så tatt det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Silver_*

Med tanke på at min arb.giver oxo skal flytte, langt unna, og jeg heller ik har lappen...Vel, etter nøye vurdering viljeg ikke bli med på flyttelasset.

SÅ gode jobbmuligheter som markedet tilbyr i dag har ikke eksistert siden slutten av 90- tallet, så jeg hadde rådet deg til å ikke ta den.

Jeg slutter i min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Har vært i samme situasjon, og må si det var en pine og et ork innimellom. Går greit en stund, men jeg ble lei i lengden. Ville likevel ha takket ja til jobben, og testet det ut. Om man liker å lese på bussen o.l., og det faktisk er en ordentlig spennende jobb, tror jeg det vil funke. Det var bare det at jeg begynte så ekstremt tidlig om morgenen at jeg ble helt utslitt av pendlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...