Gjest Gjest_maria_* Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Blir i sommer nødt til å ta med min lille hund på flyreise. En times innlandsreise med den lille, på 3 kg, med inn i kabinen. Fått det innvilget av flyselskap. Hunden er 7mnd. Godt sosialisert og vant til det meste. Trives i bur, så tror heller ikke det skal bli noe stort problem. Eneste. Jeg ønsker å ha alt i orden for hunden - slik at reisen blir så grei som mulig. Burde han få noe beroligende før reisen? - Han har jo aldri vært i fly før, så vet ikke hvordan han reagerer. Vant til lange bilturer, uten problem, men dette blir jo noe ganske så annet. Tenkte egentlig ta med et passe stort bur til han , 49,5 cm x34,5 cm x 35 cm , men nå forstått at dette kanskje blir litt stort.. at det er enklere med en mindre bag/veske.... Noen med erfaringer?
onyx Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 Jeg ville ikke gitt beroligende, ihvertfall ikke så lenge hunden er rolig og reisevant. Buret ditt er derimot for stort. Sjekk målene på flyselskapets hjemmesider. Velger du å bruke et for stort bur risikerer du å ikke få ta hunden med av sikkerhetsårsaker. Buret skal nemlig passe under setet foran deg, der skal det være ihvertfall under takeoff/landing. Ellers er det lov å ha buret i fanget, men du får ikke ta hunden ut.
Gjest gjest_gribo Skrevet 15. juni 2007 #3 Skrevet 15. juni 2007 Hunden min stortrives med å kjøre bil, og stortrives i fly, ikke nervøs i det hele tatt når vi fløy innenland noe som jeg var positivt overasket over, ettersom jeg har sendt han med fly fra Australia og hit før og tenkte at han kan ikke ha bare positive følelser rundt det hele. Men som sagt gikk så fint så. Men ja, buret ditt er for stort.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #4 Skrevet 21. juni 2007 Jeg har vokst opp med hunder og har selv to settere som er med på flyreiser både titt og ofte. Det fungerer kjempefint og er ikke spesielt belastende for hundene. Det du må tenke på, er at hunden din bør være vant med å ligge i bur før flyreisen og forbinder det med noe positivt. Introduser buret god tid i forveien, og få hunden din til å føle seg trygg i buret sitt. Bruk aldri buret som straff. Når det gjelder bruk av beroligende medisiner, så kan det slå ut både positivt og negativt. Dersom hunden din er urolig og nervøs kan det hjelpe den til å slappe av, men det kan også gjøre situasjonen vondt verre. Hunden kan føle at den mister kontroll og det kan skape en større indre uro enn dersom den ikke er medisinert. Min erfaring er at det er unødvendig med beroligende medisiner. Dessuten; Hunden din er jo såpass liten at du får ha den med inn i kabinen. Da kan du snakke med den og trøste dersom den er redd. Større hunder må ligge alene i lasterommet. De fleste hunder takler det fint også. Min erfaring er at det er verst for hundeeieren. Lykke til!
rangi Skrevet 22. juni 2007 #5 Skrevet 22. juni 2007 Det kan være en ide å sjekke hvilke maksmål som buret kan være for å få det med i kabinen. Hør med flyselskapet om dette. Ellers er jeg helt enig med de andre svarene, venn hunden din til buret sitt en god stund før dere skal reise. Legg noen godbiter i buret før du ber den om å gå inn dit, la den ligge med åpen dør de første gangene osv. Gjør det til en positiv ting, så skal du se at hunden din blir veldig trygg i buret sitt. Min hund tusler inn i buret og legger seg når hun blir trøtt, hun tar med beinet sitt inn i buret og koser seg fælt. Ikke la noen forstyrre hunden i buret, men la det være hundens fristed:) Beroligende er som regel helt unødvendig, som noen skrev før i tråden, så er slike turer ofte værre for eieren en for hunden:) God tur
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå