Gå til innhold

Har vi råd til denne boligen

Anbefalte innlegg

Gjest usikkergjest
Skrevet

Hei. Skal endelig bli samboer med kjæresten min, og vi driver å ser på leiligheter å kjøpe. Han har mye sterkere preferanser på hvor og hvordan han vil bo en meg. vi har kommet frem til at vi trenger rundt en 100 kvm og vil bo i leilighet. Nå har han funnet den "perfekte" leilighet, men den koster rundt 5 mill. Jeg synes det er vanvittig mye penger, og klarer ikke å skjønne hvordan vi skal greie det, eller hvordan økonomien vår kommer til å bli. Vi har hatt ganske romslig økonomi og lagt til oss litt gode vaner, er redd det kommer til å bli veldig anderledes nå.

Vi skal begge selge våre leiligheter, jeg får nok rundt 1.800.000,- for min og har bare 200.000 igjen på lånet på den. Han får nok rundt 2.400.000,- for sin, men har 1,5 i gjeld. Jeg tjener ca 600.000,- i året, han 800.000,- + utbytte. Vi skal eie 50/50. Vi har begge noe penger i banken, men vi må vel regne med ca 2,5 milli lån. Er ikke det utrolig mye penger? Hvordan kommer det til å bli??? Vil vi få så mye lån.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei. Skal endelig bli samboer med kjæresten min, og vi driver å ser på leiligheter å kjøpe. Han har mye sterkere preferanser på hvor og hvordan han vil bo en meg. vi har kommet frem til at vi trenger rundt en 100 kvm og vil bo i leilighet. Nå har han funnet den "perfekte" leilighet, men den koster rundt 5 mill. Jeg synes det er vanvittig mye penger, og klarer ikke å skjønne hvordan vi skal greie det, eller hvordan økonomien vår kommer til å bli. Vi har hatt ganske romslig økonomi og lagt til oss litt gode vaner, er redd det kommer til å bli veldig anderledes nå.

Vi skal begge selge våre leiligheter, jeg får nok rundt 1.800.000,- for min og har bare 200.000 igjen på lånet på den. Han får nok rundt 2.400.000,- for sin, men har 1,5 i gjeld. Jeg tjener ca 600.000,- i året, han 800.000,- + utbytte. Vi skal eie 50/50. Vi har begge noe penger i banken, men vi må vel regne med ca 2,5 milli lån. Er ikke det utrolig mye penger? Hvordan kommer det til å bli??? Vil vi få så mye lån.

Om dere skal eie en leilighet til 5 mill 50/50 , vil det bety at hver av dere er ansvarlig for 2,5 mill. Du forteller at du har leilighet til 1,8 minus 200 . Da vil det si at du har 1,6 mill i egenkapital og trenger 900 000 i lån. Med din inntekt svarer det til 1,5 x intnekt noe som gir god margin. Regnestykket i seg selv høres ikke dårlig ut synes jeg. En annen ting er at jeg synes det høres svært ut å kjøpe en leilighet til 5mill. Må dere ha like flott livsstil når det gjelder bil, ferier , reiser osv? Litt avehengig av alder synes jeg dere legger listen litt vell høyt. Men økonomsik tror jeg dere får det til.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Jeg er 28 og han er 34. Jeg synes også på en måte det er litt voldsomt, men han er fra Bærum og litt mer opptatt av sånt en meg. Vi har begge firmabiler, og kommer til å fortsette med det. Jeg vil heller oprettholde den livsstilen vi har i dag, men mye reising, spise ut ol da, men tror vi må endre på det når vi kjøper leiligheten.

Vi skal ikke ha barn da, så vi kjøper denne for å bo i den i mange mange år.

Skrevet

Det som kan være greit å gjøre på forhånd er å sette opp et budsjett hvor dere først setter opp hvor mye dere vil ha tilgjengelig til reiser, fornøyelser, gaver, mat, klær osv. Da ser dere hvor mye som gjenstår å betale lån, forsikring, strøm osv tilknyttet bovære så finner dere ut om dere har råd til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...