Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Kim_*
Skrevet

Har ikke hørt om denne saken og det ser ikke ut til at ingen her eller andre steder i verden er det mange andre som har gjort det heller :tristbla:

Stakkars gutt og stakkars foreldre/familie!

Gutten var kanskje ikke søt nok og foreldrene ikke rike nok!POKKER så urettferdig alt er :frustrert:

Gjest Eugene Onegin
Skrevet (endret)

Jeg hadde hørt om den. Men det er bare fordi jeg har en\ei kusine i Spania som fortalte meg om det. ¨

Men sån er det dritt i de fattige barn vel det kan virke sånn

Endret av Eugene Onegin
Gjest Silmarill
Skrevet
http://www.nettavisen.no/verden/article1111997.ece

man kan spør seg hvorfor man først hører om denne kidnappingen når den settes opp med Madelene

Godt spørsmål! Denne saken skulle vel egentlig alle ha hørt om, men jeg er en av mange som desverre ikke har hørt om den saken der :tristbla:

:forvirret:

Skrevet
Saken får kanskje ikke like mye medieoppmerksomhet som Madeleine-forsvinningen, men forsvinningen til Yeremi har satt i gang den største leteaksjonen i Spania noensinne.

7-åringen har utstående ører, runde briller og spisse tenner. Han forsvant fra en lekeplass i byen Santa Lucia på Gran Canaria 10. mars, nesten foran nesa til sin far. I dag er Yeremi kjent for de fleste som «Spanias sønn».

Ikke helt ukjent sak i Spania selv om den ikke er like kjent her hjemme.

Gjest tomat Mina
Skrevet

Kan du skjønne hvorfor det bare er kjent i Spania?

Gjest Gjest
Skrevet

Ja men hvorfor ble den først kjent her i Norge når den ble knyttet opp til madalene ?

Gjest tomatMina
Skrevet
Ja men hvorfor ble den først kjent her i Norge når den ble knyttet opp til madalene ?

Vi hadde nok ALDRI hørt om den saken hadde det ikke vært for Madeleine!Det er ganske tragisk men sant!

Skrevet

Hallo!!! Den er rimelig kjent i Spania, da... Man kan ikke akkurat si den har fått lite mediaomtale.

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke så kritiske nå!!! Alle velger å gjøre ting forskjellig og denne familien til Yeremi har valgt å gjøre ting pen helt annen måte en Madeleines foreldre. De ville ikke i media på samme måte som Mccann. Det er foreldrenes valg og ingen annens.

Når det gjelder madeleine så er det familien som sørger for media dekning og ikke media i seg selv.

Syntes det er bra at noen velger å gå den veien for da får vi jo vite om flere barn også i samme situasjon.

Tenkte dere før på hvor mange dette gjelder kanskje? Etter denne saken gjør i allefall alee det!!!

Skrevet

Det forundrer meg at ikke alle saker får større oppmerksomhet. M- saken får så stor oppmerksomhet som alle saker burde fått. Det er helt horibelt at noen kan mene noe annet.

Gjest Eugene Onegin
Skrevet
Hallo!!! Den er rimelig kjent i Spania, da... Man kan ikke akkurat si den har fått lite mediaomtale.

Vel slike saker får alltid oppmerksomhet i sitt hjemland.

Spørmsålet er hvorfor har vi i Norge ikke hørt om den før den ble satt opp til madaleine saken ?. Det er jo det som er poenget

Gjest prestekrage
Skrevet

Jeg hadde faktisk hørt om saken tidligere. Etter at den lå som toppsak på dagblad/vg blogg for en tid tilbake. Ser både det triste og det positive med at Madeleine saken. At andre barn ikke har fått samme fokus er trist- men hva om vi ikke hadde hatt Madeleine-saken- da hadde vi jo i allefall ikke fått høre om andre tilsvarende saker.

Hvorfor Madeleinesaken har fått så stor fokus i forhold til andre saker aner jeg ikke

Skrevet
Det forundrer meg at ikke alle saker får større oppmerksomhet. M- saken får så stor oppmerksomhet som alle saker burde fått. Det er helt horibelt at noen kan mene noe annet.

Ja, i teorien burde alle slike saker få like stor oppmerksomhet. Har du noen ideer om hvordan det skulle gjøres?

Hvor mange lignende saker det finnes hver dag, måned, år?

Ville "verden" klart å engasjere seg like sterkt om vi leste om ørten slike saker hver eneste dag året igjennom? År etter år, med hundrevis, tusenvis av nye barn som forsvant?

Gjest Gjest_Kim_*
Skrevet
Ja, i teorien burde alle slike saker få like stor oppmerksomhet. Har du noen ideer om hvordan det skulle gjøres?

Ville "verden" klart å engasjere seg like sterkt om vi leste om ørten slike saker hver eneste dag året igjennom? År etter år, med hundrevis, tusenvis av nye barn som forsvant?

Det er blitt beskrevet før, du har kritisert det og du har fått svar. DU har ikke svart tilbake på det Mysan

Skrevet
Det er blitt beskrevet før, du har kritisert det og du har fått svar. DU har ikke svart tilbake på det Mysan

I den andre tråden da? Jeg kan ikke se noe svar her inne.

Ja, jeg har lest at det ikke er 70 000 årlig som er bortført eller har forsvunnet på samme måte som Madeleine, og det er vel ikke det som er poenget mitt heller.

Vi mennesker er gjerne sånn skrudd sammen at vi blir "lei" av ting som gjentas ofte.

Hadde mediene vært fulle av saker som dette hver eneste dag, eller flere ganger per uke, så ville ikke interessen vært den samme.

Ellers er det vel også sånn i akkurat saken om Madeleine at det er foreldrene hennes som holder interessen oppe ved å gjøre de tingene de gjør. DE kan umulig lastes for at ikke alle andre fortvilte foreldre gjør det samme.

Denne saken er også litt spesiell fordi de var på ferie i et annet land, et land hvor mange andre nasjonaliteter også ferierer, derfor kan vi relatere til den saken på et mer personlig plan enn om vi hører at et barn i Kina er bortført. Vi har ikke noe forhold til Kina.

Og om vi hører om barn som bortføres i statene, så er reaksjonen kanskje et skuldertrekk og kommentaren: Ja, sånt skjer hver eneste dag i USA, det er helt forferdelig der borte.. og så blar vi videre.

Når det gjelder denne spanske lille gutten har han fått masse mediaomtale i hjemlandet sitt. At vi ikke har hørt like mye om ham er vel at han ikke er "en av oss", altså vi som ferierer der nede. Og at vi overhodet ikke ville hørt om ham om det ikke hadde vært for Madeleinesaken, kommer vel rett og slett av at norske medier ikke naturlig fanger opp alt som skjer overalt i verden til en hver tid. For at norske medier skal få tak i en sak, må enten noen gjøre dem oppmerksom på det, eller de må ha folk på stedet som får med seg hendelser. Og ingen avis eller tv-kanal har vel folk i alle verdens kriker og kroker hele tiden?

NÅ blir det fokusert på alle lignende hendelser som en direkte følge av Madeleines forsvinning, og jeg kan ikke se at det er annet enn positivt.

Alternativet er jo at vi ikke ville tenkt på det i det hele tatt.

Skrevet

At så mange barn kidnappes rettferdiggjør vel ikke at vi ikke skal ha oppmerksomheten rettet mot dette!!

Kanskje et større fokus hadde vært med å forebygge mye av dette. F.eks, aldri la barnet ditt sove alene på et hotellrom i syden. Aldri forlat barnet ditt i en offenlig park. OSV:

Hadde dette skjedd med mitt barn, så hadde jeg snudd verden på hodet.

Ideer? Vel, her må det det være et samarbeid mellom media, politi og organisasjoner som arbeider for dette. I Usa har de denne: http://www.missingkids.com/ men så skjer det jo mye mer der da.

Gjest Gjest
Skrevet
I den andre tråden da? Jeg kan ikke se noe svar her inne.Ja, jeg har lest at det ikke er 70 000 årlig som er bortført eller har forsvunnet på samme måte som Madeleine, og det er vel ikke det som er poenget mitt heller.

Vi mennesker er gjerne sånn skrudd sammen at vi blir "lei" av ting som gjentas ofte.

Hadde mediene vært fulle av saker som dette hver eneste dag, eller flere ganger per uke, så ville ikke interessen vært den samme.

I sen andre tråden ble det nevnt at det skulle vært en egen kanal for forsvunnede barn.

Du mente det var en dum ide, men her er svaret du fikk tilbake.

Denne tanken har slått flere. Kanskje de har drept henne ved et uhell, eller at hun døde av en ulykke på hotellrommet mens foreldrene koste seg på restaurant.

Du Mysan, det er bedre at hver sak får litt oppmerksomhet enn at 1 sak av hundretusener får mye.

Det er klart det ville vært noen mennesker av alle mennesker på kloden som ville ha merket seg noen av disse forsvunnede menneskene selvom de ikke sitter pal å ser på kanalen

Gjest Gjest
Skrevet
At så mange barn kidnappes rettferdiggjør vel ikke at vi ikke skal ha oppmerksomheten rettet mot dette!!

Kanskje et større fokus hadde vært med å forebygge mye av dette. F.eks, aldri la barnet ditt sove alene på et hotellrom i syden. Aldri forlat barnet ditt i en offenlig park. OSV:

Hadde dette skjedd med mitt barn, så hadde jeg snudd verden på hodet.

Ideer? Vel, her må det det være et samarbeid mellom media, politi og organisasjoner som arbeider for dette. I Usa har de denne: http://www.missingkids.com/ men så skjer det jo mye mer der da.

:klappe:

Gjest Blondie65
Skrevet

Nå var vel poenget at denne gutten forsvant mens han var på ferie på Gran Canaria, et sted med stor internasjonal oppmerksomhet. Det er derfor den nå kobles til Madeleine saken fordi det er likheter.

Nå er det vel også slik at politi og media samarbeider om slike saker og at man går ut med etterlysning der de føler det kan nytte. Det som er spesielt med Madeleine saken er at er det er svært ressursterke forelder som står på dag og natt. Dette blir som Tsunami-saken - det var stor internasjonal interesse og pårørende organisasjonen sørget for stadige drypp i pressen samt satte UDI ganske så kraftig på plass. Siden har det vært både jordskjelv og tsunami som har rammet fattige Sri Lanka - men akk da var det jo ingen vestlige som gikk med så da fikk det knapt en liten notis. Lite mer enn et oppslag nå og da har det blitt av all nødhjelpen som står på kai i samme møkkalandet og venter på bestikkelser for å bli fraktet innover i landet.

Så ... internasjonal oppmerksomhet, hjelper det? Har det virkelig så fantastisk effekt? Madeleine er ikke funnet enda. Spørsmålet er om den oppmerksomheten denne saken har fått har vært verdt det? Det kommer en hverdag for Madeleines foreldre også - enten den er med eller uten en død eller levende Madeleine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...