Gå til innhold

Oi, jeg valser feil!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå øvd litt vi, slik jeg følte at jeg husket vals var, og kommet greit inn i en rytme, synes vi selv.

Det er jo bare 1-2-3, tenkte jeg...

Men, så oppdager jeg at jeg har gjort det feil, og lært bort feil!

Jeg har alltid (?) flyttet ene foten til siden, tatt den andre inntil og tatt den første som et lite småskritt der igjen, før jeg flyttet den andre til siden, den første inntil, og småskritt igjen.

(ok, umulig å se for seg?)

Men så oppdager vi at det er en fot frem (eller bak, avhengig av hvem man er) og den andre til siden, og den første inntil, den andre bak, den første til siden, og den andre inntil...

Klarer jeg å lære om valserytmen min på ti dager, eller kommer jeg til å snuble i egne ben på bryllupsdagen? Og min kjære forlovede, som jeg har lært opp så godt jeg kunne... FEIL! Han tørrtrener på gulvet alene nå...

Jaja, enda bra at han fant ut han skulle slå opp på nettet om hvordfan man gjør det (egentlig for å se om menn også skal bøye knærne, slik jeg gjør (feil det også kanskje?)

Hmm.. valget mellom å valse FEIL, eller å valse RETT, men risikere å komme ut av det, slik jeg for tiden gjør etter to eller tre runder....

Videoannonse
Annonse
Gjest Mirina
Skrevet

Nå er det ingen dansekonkurranse, så er det så viktig at dere ikke bruker de riktige stegene? Tror jeg bare hadde gjort det slik som dere har øvd på jeg. :)

Skrevet

Ja... jeg heller litt mot det, men min kjære vil gjerne øve inn rett. (JEG har jo den fordelen at ingen ser bena mine, ettersom jeg har sid kjole, men den har ikke han...)

Vi har ikke egentlig øvd så mye, vi har ikke vært flinke å øve som vi burde, så vi klarer vel kanskje å øve inn rett om vi øver hver dag...

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har nettopp vært på dansekurs og du kan godt danse på den måten du beskriver først også. Det fins mange ulike steg i vals ikke bare den din kjære har funnet på nettet

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde aaaldri lagt merke til om noen hadde danset vals feil - om det er feil, ser forrige gjest sier det finnes flere måter å gjøre det på. Dans som dere føler dere komfortable med :tommel:

Og lykke til med den store dagen :hoppe:

Skrevet

Det viktigste er jo kjemien dere imellom, at det syns at dere koser dere sammen og ikke stresser med trinnene.

Så lenge dere danser i rett takt hadde jeg kjørt på. 1-2-3... ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Om dere danser feil og har noen dansefantomer blant gjestene vil de sikkert legge merke til det, men de vil sikkert ikke synes det gjør noe - og de andre 95% vil se på kjolen din, håret ditt, dressen hans og hvor lykkelige dere ser ut :sol:

Skrevet

Hmm, så jeg HAR ikke husket feil, man kan gjøre det slik også altså? Vi har nå funnet valsesteg og valsevideo tre-fire ulike plasser, og alle har hatt denne som jeg nå også hører inni hoder mitt: "frem, til siden, inntil, bak, til siden, inntil"

Vel, vi har øvd i en god halvtime i kveld, og begynner å få litt taket på den "nye måten" også. Dessverre reiser jeg på seminar i morgen, vi får KANSKJE litt tid til å øve på fredag, dersom vi er kjappe med å pakke til turen, og deretter blir det øving på atuegulet hjemme hos mamma og pappa. De får se på oss, og vurdere hva som ser best ut....

Jeg tror nok vi skal klare denne måten her også, det handler jo bare om øvelse. Men hva som ser best/met elegant ut vet jeg ikke helt (altså, best ut når VI gjør det) Noen danseeksperter er vi jo slett ikke, men det skal nok bli brukbart.

Jeg hr jo gjort et poeng av at jeg vil danse VALS, ikke "vanlig saktedans", så da bør vi vel kanskje gjøre det rett... (men om begge er rett kan vi kanskje velge...)

Skrevet

Tror det er lettere og komme "rundt" på gulvet med den bak-tilsiden-sammen valsen. Hvis du skjønner hva jeg mener :sjenert: Jeg lærte også bort den valsen som du lærte bort først.... :legrine: Trodde det var riktig jeg, men så på God morgen Norge hvor de lærte brudepar og danse vals. Vi skal på kurs nå til søndagen så da lærer vi sikkert og valse "rett" :tommel: Lykke til :klem:

Gjest Elfrida
Skrevet

Den valsen kalles gjerne 'firkantvals' fordi bena beveger seg i en firkant, og det kan være en grei huskeregel når man øver.

Som Ray sier blir det litt lettere å kommer rundt på gulvet med firkantvalsen, og lettere å sveve avgårde på et vis?

Men det er ingen som ser på trinnene når dere danser brudevalsen, folk er opptatt av å se på ansiktene deres og hvor glade dere ser ut. Slapp av og kos dere sammen på dansegulvet.

Skrevet (endret)

Det høres ut som om det første er nybegynnerversjonen av Wiener vals, og det andre er engelsk vals?

Det viktigste er uansett ikke skrittene, men at dere danser harmonisk sammen. Hvis den beste versjonen er lettere for dere, ser det også best ut.

Endret av Kaffekoppen
Skrevet

Tanten min kalte den første valsen du kunne for rundvals. Den andre valsen er engelsk vals :)

Ta den versjonen dere føler dere trygg på :)

Skrevet

Takk for svar, alle sammen.

Jeg har vært bortreist et par dager, og min kjære arbeider visst leeeeenge i dag. Vi får se hva vi ender opp mer tilslutt. Han syntes visst den siste valsen var mer fysisk behagelig, men vi synes den er vanskeligere, mest fordi det er den andre vi har danset hittil da, og vi begynte å få taket på den "nye" utover kvelden, så kanskje vi klarer det innen neste lørdag, vi får ta en vurdering etterhvert...

Skrevet

Vi skal danse engelsk vals. Det ble mye enklere for mannen å ha noen faste steg å forholde seg til.

Om du får øvd nok så sitter det nok snart!

Gjest Gjest
Skrevet

Høres ut som det er det jeg kaller sankthansvals/ rundvals dere danset først og engelsk vals dere øver på nå. synes dere skal danse det dere føler dere mest komfortabelt med jeg. spurte min "tilkommende"som er danselærer hva han syntes og han sier at begge to er like riktige som brudevals... dessuten er det jo gjerne sankthansvals de fleste gjestene kan best, hvis dere har tenkt at de skal bli med etter en stnd. Det kan jo være greit å prøve med den musikken dere skal bruke også da siden den gjerne er litt forskjellig. Også et lite tips: prøv å danse med underskjørtet du skal bruke, hvis du danser engelsk vals/ firkantvals må du bege deg mer og lenger og hans ben skal jo helst mellom dine, er ikke alltid det passer så godt med brudekjolen.

Skrevet

Underskjørtet henter jeg i morgen, sammen med kjolen, så ja, da skal vi øve med underskjørtet på, og se hva vi får til.

Gjest Gjest
Skrevet
Underskjørtet henter jeg i morgen, sammen med kjolen, så ja, da skal vi øve med underskjørtet på, og se hva vi får til.

TRor det er lurt ja hørte en brud som fortalte at hver gang hun gikk bakover i engelsk vals satte hun fast skoen i underskjørtet, siden det var i et slags nettingstoff. er heldig sånn sett, skal ikke ha underskjørt, men har prøvd noen valsetrinn med kjolen for å se hvordan det gikk. Tros det går greit bare ikke sambo tar alt for lange skritt, he he....

Skrevet

Flott tips det med underskjørtet! Jeg har vært bekymret for det at jeg ikke har fått øvd med kjolen i og med at min kjære ikke vil se kjolen før bryllupet, men underskjørtet er det da ikke noe fare ved :-D

Vi har hatt to privattimer hos dansepedagog og øvd noen kvelder her hjemme. Begynner vel å få noenlunde taket på det, men er langt fra noen eksperter.

Vi skal danse til Tre nøtter til Askepott-valsen da :-D

Gjest Pesto
Skrevet (endret)
Flott tips det med underskjørtet! Jeg har vært bekymret for det at jeg ikke har fått øvd med kjolen i og med at min kjære ikke vil se kjolen før bryllupet, men underskjørtet er det da ikke noe fare ved :-D

Vi har hatt to privattimer hos dansepedagog og øvd noen kvelder her hjemme. Begynner vel å få noenlunde taket på det, men er langt fra noen eksperter.

Vi skal danse til Tre nøtter til Askepott-valsen da :-D

Hei du, hvilken vals er det du snakker om da, altså i hvilken del av filmen er det den er med i. Hadde vært kult å hørt siden jeg har dilla på den filmen der mener jeg :ler: Så en gang en cd som hadde bildet fra filmen på fremsiden, men vet ikke om det hadde noe med musikken inni å gjøre.

Endret av Pesto
Skrevet

Vi har øvd en del til innledningsmeldodien i tre nøtter til askepott, men jeg har bare filmen, ikke noen cd, og på filmen er det prating etterhvert, så... vi ender opp med å danse til "from this moment on" i stedet.

Jeg hadde hatt veldig lyst på tre nøtter til askepottsangen også, men fant den ikke noen plass, la bort tanken, og kom på det igjen for sent til å ha sjangs i tide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...