Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lanyah
Skrevet

Etter å ha lest tråden om mat i Hellas, der det ble nevnt at man skal være forsiktig med mat i Tyrkia, så lurte jeg på HVA mat det menes...?

Skal der om 2 uker, så er litt greitt å vite! ;)

Skrevet

Man bør vel generelt litt forsiktig når det gjelder mat i utlandet, spesielt sydlige strøk.

Ikke alle har like gode hygienekrav som vi ha i Norge, og i varme land, er det heller ikke alltid maten oppbevares kjølig nok.

Det som er lurest er å ta en såkalt drikkevaksine, det er det beste mot turistdiare. Det rekker du fint nå om det er et par uker til du skal dra.

Når det gjelder selve maten, så har jeg vært i tyrkia flere ganger, og aldri blitt syk. Jeg kjøper ofte fra "gatekjøkken", spiser alt mulig, er ikke mer forsiktig enn hjemme.

Kanskje jeg har vært heldig:)

I sommer skal jeg til Hellas, og etter det jeg vet, har nordmenn blitt dårlige der også, så jeg håper at jeg fortsatt er heldig.

Skrevet (endret)

Man trenger ikke å være mer forsiktig med maten i tyrkia enn i andre syden land (eller land med anderledes bakteriekultur enn oss)

Kjøttet bør være gjennomstekt/kokt og frukt og grønnsaker skal være kokt, stekt, skrelt (eller kast det)... og vann på flaske er også lurt.

jeg har spist på mange forskjellige steder i tyrkia og kjøttet har ikke alltid vært gjennomstekt (og om salaten er skylt godt nok vet jeg ikke) men jeg har aldri hatt mageproblemer.. godt mulig at jeg har en sterk mage, men ingen av de jeg har reist med har heller fått problemer med magen pga av maten

Endret av Pasha

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...