Gå til innhold

Hva mener de med kcal?

Anbefalte innlegg

Gjest Dr Bombay
Skrevet

Jeg ser at på noen matvarer står det kcal og andre står det cal... Kcal er vel det samme som kilo kalorier? Men stemmer det da? Jeg har noen fiberrike knekkebrød som det står 20 kcal på. Blir det samme som 2000 kalorier i de da? :O

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

... det er også noen knekkebrød (Wasa Sport) der sår det 50 kcal pr skive. I et glass med saft uten sukker står det 15 kcal. Syns det høres mye ut. hvis jeg skal gange det med 1000.

Skrevet

Kalorier skal ikke ganges med 1000 nei. I et knekkebrød stemmer det at det er rundt 50 kcal. det du snakker om er muligens kilojoule. Det står som regel også på pakken forran kcal. De fleste her i landet som "teller kalorier" teller kcal ikke kjoule.

Skrevet

Det som kan være greit å vite er at 4,2 kilo joule er 1 kcal. 1 kcal er nok energi til å varme opp 1 liter vann 1 grad :)

• 10 måneder senere...
Skrevet

Selv om det er vanlig irriterer det meg at man ofte bruker kalorier (cal) når man mener kilokalorier (kcal). I følge sykkelcomputeren min har jeg brukt ca 165 cal på å sykle over 12 kilometer. Men det må da være kcal. Viss ikke betyr det at jeg ikke trenger mer enn ca. 4 kilokalorier om dagen.

Næringsinnholdet i mat er som regel oppgitt i kilokalorier og i kilojoule (kJ).

1 kalori er like mye som 4,184 Joule, dvs 1000 kalorier = 1 kilokalori = 4184 Joule = 4,184 kJ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...