Gå til innhold

Historieeksamen

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei!

Jeg skal snart ha en muntlig historieeksamen på vgs. Noen som har tips til meg?

Hvilke emner fikk eventuelt dere?

Takknemmelig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ikke eksamen i historie, men min anbefaling er å lese litt på alt. Det er bedre å kunne de grove trekkene om det meste enn å kunne mye på noen få emner. Ikke spesialiser deg på ett emne, men få en grov oversikt over hele pensum. Da sikrer du deg slik at du kan skrive litt som er relevant, uansett hva oppgaven er om. Spesialiserer du deg, risikerer du at du får oppgaver du ikke kan noe som helst om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hadde ikke eksamen i historie, men min anbefaling er å lese litt på alt. Det er bedre å kunne de grove trekkene om det meste enn å kunne mye på noen få emner. Ikke spesialiser deg på ett emne, men få en grov oversikt over hele pensum. Da sikrer du deg slik at du kan skrive litt som er relevant, uansett hva oppgaven er om. Spesialiserer du deg, risikerer du at du får oppgaver du ikke kan noe som helst om.

Jepp det er det jeg gjør. Men har hørt at det er tre mulige trekk oppgaver. Lurte på i den forbindelse om dei tre oppgavene er like over hele landet..

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom opp i eksamen både i nyere og eldre historie. Da var det mange (6-10?) oppgaver som vi skulle trekke mellom. Oppgavene var laget av min faglærer.

Som Liskat skrev, ville jeg fått oversikten og ha kjennskap til de store linjene. (Dette er veldig viktig!)

- Hvordan var det før? (bakenforliggende årsak og utløsende årsak]

- Hva skjedde?

- Resultat av hendelsen

Jeg vet ikke helt hvor mye du kan, hvor du ligger karaktermessig og hvilke læringsressurser dere har brukt, så det blir litt vanskelig å gi gode råd.

Jeg lærte i tillegg til de store linjene en del detaljer, men det kommer igjen an på hvor mye du kan, om du skal fokusere på dette også.. Små ting kan imponere.

Da jeg kom opp i nyere historie brukte jeg boken Å lykkes med nyere historie for å repetere. (Det finnes en lignende for Eldre histore her (har ikke brukt denne før).) Den hjalp meg mye, og jeg synes den er bygd opp på en veldig grei måte.

Husker ikke helt hvilke emner jeg fikk. Men hva jeg kom opp i tror jeg heller ikke er så relevant for deg. Tenk gjennom hvilke emner læreren har gått igjennom i løpet av skoleåret. Han vil ganske sikkert plukke ut noe av det dere har gjennomgått. Hvis du i tillegg har fått en liste over de viktigste temaene, så anbefaler jeg å lese litt ekstra på det hvis du har tid.

Lykke til!

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: kjøp boken "å lykkes med nyere historie" evt. "å lykkes med eldre historie" (kommer ann på hviken historie du har)

Hvertfall disse bøkene er mye mer konkret enn læreboka vi bruker hvertfall. Det er mye lettere med slike punkter enn en bok med 500 sider!!

Lykke til hvertfall :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg skal også opp i nyere historie, nå på tirsdag. Er det noen som vet hva som skal til for å få 5 og 6?

Mye refleksjon? Kunne trekke inn andre temaer? Sammenligne? Virke sikker?

Tips mottas med takk, skal prøve meg på 6'rn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Refleksjon som viser du har forstått saken nøye, og så er ting som grunnleggende, utløsendeårsaker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøfte, drøfte, drøfte ;)

Du får neppe 6'er om du ikke kan drøfte skikkelig. Et pluss er også å kunne litt om emnet fra andre kilder, gjerne kilder med mer dybde enn det du får på vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får neppe 6'er om du ikke kan drøfte skikkelig. Et pluss er også å kunne litt om emnet fra andre kilder, gjerne kilder med mer dybde enn det du får på vgs.

Dette er et viktig punkt. For å nå helt opp, så må du kunne stoffet til fingerspissene. Du bør kunne veldig mange detaljer, og som Liskat sier, det kan være et stort pluss med informasjon som kommer fra andre kilder enn historieboka. Det er de små tingene/detaljene som kan løfte deg helt opp på toppkarakter. Hvis sensor spør om noe, så bør du kunne gi et bra svar.

Det er i alle fall min erfaring...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare informere om jeg jeg fikk 6 på nyere historieeksamen i dag, som den eneste. Kom opp i fascisme/nazisme.

Hilsen stolt Fisk :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, denne var et mareritt. Jeg fikk om det økonomiske krakket i 30-årene eller når det var.

Om det er noe du er usikker på, ikke prøv å imponere med det lille du vet om emnet. Jeg gjorde det, hvilket resulterte i at jeg ble spurt om ting jeg ikke hadde snøring på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...