Gå til innhold

Ibsen - Gengangere.

Anbefalte innlegg

Gjest i.i akkurat nå.
Skrevet

Jeg leser nå Gengangere av Ibsen.

Har lest den før, men skal prøve å finne ut av hvem som lyver om hva i stykket.

Så, hvis noen her har peiling på norsk litteratur!

spørsmål 1:Stemmer det at Fru Alving har et barn med pastor Manders (Helene), som han igjen har følelser for?

spørsmål 2: Stemmer det at fru alving har stukket i fra mannen sin tidligere for så å komme tilbake til han?

Noen ting her i boka så går litt i surr for meg. Hadde satt pris på litt veiledning her? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest i.i akkurat nå
Skrevet

En ting til: Jeg ser på ibsen.net at incest blir nevnt.

Mener det da Pastor Manders følelser ovenfor Helene? Er det incesten?

Eller er det at Osvald gifter seg med halvsøsteren sin?

Gjest Niels.
Skrevet

er ikke regine egentlig fru alvinds og pastorens datter da?

det er jo et psykologisk skuespill. skal ikke være lett å forstå hvem som lyver men alle lyver i stykket. alle lyver til slutt.

men jeg tror hun var utro med manders og at dattern er regine.

Skrevet
spørsmål 2: Stemmer det at fru alving har stukket i fra mannen sin tidligere for så å komme tilbake til han?

Hun la seg i allefall langflat for han å ba han "ta henne". Hun prøvde seg også på han før mannen døde av syflis. Altså, når han levde.

Husker ikke helt, men Fruen har i allefall et "uekte" barn som het Helene, ja.

Skuespillet er ment til å få deg forvirret.

Gjest *Magica*
Skrevet

Da setter vi herved en strek for all videre Ibsen-forskning. Ringer du dem, Snasen?

Skrevet
Da setter vi herved en strek for all videre Ibsen-forskning. Ringer du dem, Snasen?

Hva preiker du om nå?

Jeg sa at jeg ikke husket helt, det var ment som i alt jeg skrev. Den misforsto du, og det burde jeg skjønt. På KG burde man understreke sånt gjerne 2-3 ganger før det går inn.

Igjen..hva preiker du om?

Har du svar på TS spørsmål, da? Du burde jo vite det. Jeg er ikke lærer i norsk, så for min del er det ikke så farlig sånn sett. Jeg må ikke kunne det. Hadde dog vært interessant å høre ditt svar til TS i stedet for en verdiløs mumling til meg?

Gjest *Magica*
Skrevet

Næmmen det var bare en spøk, Snasen. S-P-Ø-K. :)

Har ikke Gengangere så friskt i minne, og har ikke noe særlig mer å bidra med enn det som allerede er skrevet. Husker bare Regine, som er Alvings uekte datter og Osvalds halvsøster. Det vel der incesten kommer inn. Og de giftet seg vel ikke...?

Gjest Circa
Skrevet (endret)

spørsmål 1:Stemmer det at Fru Alving har et barn med pastor Manders (Helene), som han igjen har følelser for?

Noen ting her i boka så går litt i surr for meg. Hadde satt pris på litt veiledning her? :)

Helene er Alvings datter, ikke fru Alvings. Hun har bare ett barn, nemlig Osvald.

Fru Alving reiste fra mannen sin en gang, jeg tror det var fordi hun oppdaget hans utroskap og at Regine var hans datter. I tillegg hadde han syfilis, noe som gir visse symptomer som kanskje ikke er så lette å leve med.

En ting til: Jeg ser på ibsen.net at incest blir nevnt.

Mener det da Pastor Manders følelser ovenfor Helene? Er det incesten?

Eller er det at Osvald gifter seg med halvsøsteren sin?

Incesten er mellom Osvald og Regine, men de vet ikke på det tidspunktet at de er søsken.

det er jo et psykologisk skuespill. skal ikke være lett å forstå hvem som lyver men alle lyver i stykket. alle lyver til slutt.

Jeg tror fru Alvings løgner i forhold til ekteskapet sitt, forholdet til mannen, at hun har hatt et godt øye til Pastor Manders, og at hun har hatt Regine i huset som tjenestepike, og hele tiden visst at hun var Alvings datter er hovedpoengene i stykket. Hun ønsker å i et inntrykk av oppriktighet, men har basert hele livet sitt på en løgn.

Dør ikke Osvald i siste akt? Tror ikke han rakk å gifte seg med Regine, hun reiste dessuten derfra i sinne.

Endret av Circa
Gjest Frøken Titt
Skrevet
Hun la seg i allefall langflat for han å ba han "ta henne". Hun prøvde seg også på han før mannen døde av syflis. Altså, når han levde.

Husker ikke helt, men Fruen har i allefall et "uekte" barn som het Helene, ja.

det var meg som er Trådstarter.

Ja det husker jeg men hadde hun et "uekte" barn mener du? Trodde Helene var eks mannen hennes sin datter? Noen andre her sier annet. :vetikke:

Jeg ble forvirret i hvertfall så det er mulig du har rett. :ler:

Gjest Frøken Titt
Skrevet

Mm. Det er et psykologisk skuespill ja.

her er det forksjellige svar. Blir litt forvirret her nå.

Men takk. :)

Gjest Frøken Titt
Skrevet (endret)
Helene er Alvings datter, ikke fru Alvings. Hun har bare ett barn, nemlig Osvald.

Fru Alving reiste fra mannen sin en gang, jeg tror det var fordi hun oppdaget hans utroskap og at Regine var hans datter. I tillegg hadde han syfilis, noe som gir visse symptomer som kanskje ikke er så lette å leve med.

Incesten er mellom Osvald og Regine, men de vet ikke på det tidspunktet at de er søsken.

Jeg tror fru Alvings løgner i forhold til ekteskapet sitt, forholdet til mannen, at hun har hatt et godt øye til Pastor Manders, og at hun har hatt Regine i huset som tjenestepike, og hele tiden visst at hun var Alvings datter er hovedpoengene i stykket. Hun ønsker å i et inntrykk av oppriktighet, men har basert hele livet sitt på en løgn.

Dør ikke Osvald i siste akt? Tror ikke han rakk å gifte seg med Regine, hun reiste dessuten derfra i sinne.

Jaha, okey. Herr Alvings datter, ikke Fru. Alvings nei. :)

Ja, etter symptomene å dømme hadde da Psvald og faren syflis ja.

Det står ikke direkte at han dør i teksten, men moren, Fru Alving skal visst ta livet av han hvis det blir for ille med morfintablettene.

Det slutter med at Osvald sier: solen, solen, da han gjennom hele stykket har snakket om gråværet han ikke liker.

Kanskje solen er et symbol på at han ser "lyset"? :vetikke:

Ellers tar vel kanskje moren livet av ham, som hun lovte... Det står ikke at hun gjør det. Det slutter med hun han sier solen solen mens hun står og ser på og river seg i håret.

Ja, Regine stakk i sinne. Til pastor Manders. Hun sa at der fikk hun et sted å bo. Det var det jeg fikk inntrykk av i allefall, hehe :)

Så Fru. Alving er egentlig den som ikke har noe uekte barn da. Hmm..

Og Alving selv er altså far til Regine.

Men da er det rart at Fru Alving kastet tjenestepike Helene, eller var det Johanne, på dør da? Og ikke Regine. Men hun løy kanskje om at hun kastet den forrige tjenestepiken på dør?

Jeg vet i allefall at presten skal visst nok være korrupt, men skjønner ikke hvordan. Kanskje denne brannen hadde noe med saken? At han og engstrand planla den eller noe?

Og Helene, hun var en tjenestepike ikke sant? Pastoren har et godt øye til henne virker det som men jeg forstår ikke hvorfor her heller.

Endret av Frøken Titt
Skrevet (endret)
det er jo et psykologisk skuespill.

Det er ikke et psykologisk skuespill. Minns at det er et tema for sedlighetsdebatten

Næmmen det var bare en spøk, Snasen. S-P-Ø-K. :)

Har ikke Gengangere så friskt i minne, og har ikke noe særlig mer å bidra med enn det som allerede er skrevet. Husker bare Regine, som er Alvings uekte datter og Osvalds halvsøster. Det vel der incesten kommer inn. Og de giftet seg vel ikke...?

Ok. :) Skal du slette deg nå som vi har blitt bestisser? :tristbla:

nei de giftet seg ikke. regine stakk når hun fikk vite sannheten?

det var meg som er Trådstarter.

Ja det husker jeg men hadde hun et "uekte" barn mener du? Trodde Helene var eks mannen hennes sin datter? Noen andre her sier annet. :vetikke:

Jeg ble forvirret i hvertfall så det er mulig du har rett. :ler:

Helene = fru alving.

Endret av Snasen
Skrevet
Jaha, okey. Herr Alvings datter, ikke Fru. Alvings nei. :)

Ja, etter symptomene å dømme hadde da Psvald og faren syflis ja.

Det står ikke direkte at han dør i teksten, men moren, Fru Alving skal visst ta livet av han hvis det blir for ille med morfintablettene.

Det slutter med at Osvald sier: solen, solen, da han gjennom hele stykket har snakket om gråværet han ikke liker.

Kanskje solen er et symbol på at han ser "lyset"? :vetikke:

Ellers tar vel kanskje moren livet av ham, som hun lovte... Det står ikke at hun gjør det. Det slutter med hun han sier solen solen mens hun står og ser på og river seg i håret.

Ja, Regine stakk i sinne. Til pastor Manders. Hun sa at der fikk hun et sted å bo. Det var det jeg fikk inntrykk av i allefall, hehe :)

Så Fru. Alving er egentlig den som ikke har noe uekte barn da. Hmm..

Og Alving selv er altså far til Regine.

Men da er det rart at Fru Alving kastet tjenestepike Helene, eller var det Johanne, på dør da? Og ikke Regine. Men hun løy kanskje om at hun kastet den forrige tjenestepiken på dør?

Jeg vet i allefall at presten skal visst nok være korrupt, men skjønner ikke hvordan. Kanskje denne brannen hadde noe med saken? At han og engstrand planla den eller noe?

Og Helene, hun var en tjenestepike ikke sant? Pastoren har et godt øye til henne virker det som men jeg forstår ikke hvorfor her heller.

Det med været ja. det kan være en subjektiv mening i fra din side om at han kanskje dør og ser guds lys eller no, men etter sykdommen hans å dømme så virker det ikke som han har kommet så langt i stadiet heller, så det kan være at det rett og slett bare er en ny dag med sol som begynner. man får aldri vite det helt tror jeg.

som nevnt. Helene er Fru Alving. Navnet hennes.

om presten er korrupt ja. Ibsen var i allefall opptatt av kirken dens dobbelt moral. Pastoren var i hvertfall nede i asylet når det brant. kanskje det er han som tente det på? fru alving hadde jo ikke forsikring. det er i allefall noen snusk med han men noe konkret tror jeg ikke kommer frem i stykket.

Skrevet

Helene Alving fikk en sønn, Osvald, med sin mann- kammerherre Alving.

Men kammerherre Alving, var utro med tjenerpiken Johanne, og sammen fikk de piken Regine - som "idag" er tjener for Fru Helene Alving, og også Osvalds halvsøster.

Pastor Manders og Helene Alving har nok hatt følelser for hverandre, men siden hun var gift, og han prest, ble nok ikke det aktuelt. Da Helene Alving oppdaget at kammerherre Alving var utro og hadde gjort Johanne gravid, ville hun forlate hjemmet sitt - hun dro da til Pastor Manders - Pastoren derimot rådet henne til å være i ekteskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...