Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det usunt med reker? (mye kalorier i?) :overrasket:

Endret av Lola83
Skrevet

Nei. Under 100 pr 100 gram.

Søk på nettet etter matvaretabeller, så får du eksakt kaloriantall.

Skrevet

reker inneholder 1 gr karbohydrat per 100 gram, så alle kaloriene kommer av proteiner. Det betyr at det er brae kalorier. Proteiner har en slankende efekt, om man spiser mye av det.

Skrevet

Reker kan du spise mye av selvom du vil ned i vekt - og godt er det og :)

Skrevet

Som de andre skriver her så kan du spise reker med god samvittighet. Problemet er vel heller loffen og majonesen som ofte følger med.. ;)

Skrevet
Som de andre skriver her så kan du spise reker med god samvittighet. Problemet er vel heller loffen og majonesen som ofte følger med.. ;)

Nei, mente bare reker. Loff og majones er uaktuelt.

Skrevet

Sunt å unne seg litt loff og majones til rekene en sjelden gang ;)

Tror man skal være svært forsiktig med å styre unna fisk pga en frykt for tungmetaller.. Vi har et mattilsyn her i landet... Og det er så mye viktige næringsstoffer i fisk at en burde ikke unngå spise det. da må man også unngå spise grønnsaker som er fulle av sprøytemidel. ......

Gjest Gjest
Skrevet
Er det tungmetaller i fisk? Hvorfor det?

Kort forklart: Jo høyere i næringskjeden (rovdyr), jo mer tungmetall. Jo mer fett, jo mer tungmetall.

Fisk, og spesielt fet fisk havner ofte i begge kategorier. Så fort på mattilsynet og det jeg helt raskt klarer søke frem er “Gravide og ammende bør ikke spise gjedde, og heller ikke abbor over ca. 25 cm. Andre personer bør ikke spise de samme fiskeslagene mer enn i gjennomsnitt en gang i måneden.” og “Gravide og ammende bør ikke spise stor ørret og røye. Rådet gjelder bare stor ferskvannsfisk over 1 kilo. Det er trygt å spise både liten ørret og røye. Rådene gjelder også kun for ørret og røye som lever hele livet i ferskvann. Oppdrettsfisk og sjøørret kan trygt spises.”. Og så er det jo den saken om at Russland stoppet laks fra Norge, men det har jeg ikke satt meg særlig godt inn i.

Men som sagt, reker aner jeg lite om og vil tro det er mindre problemer med de enn andre sjødyr.

Skrevet (endret)
Sunt å unne seg litt loff og majones til rekene en sjelden gang ;)

Tror man skal være svært forsiktig med å styre unna fisk pga en frykt for tungmetaller.. Vi har et mattilsyn her i landet... Og det er så mye viktige næringsstoffer i fisk at en burde ikke unngå spise det. da må man også unngå spise grønnsaker som er fulle av sprøytemidel. ......

Enig. Å uansett om ting er usundt for kroppen, så har man jo faktisk en psykisk helse også, å det at man koser seg litt, er veldig bra sjela!

Kort forklart: Jo høyere i næringskjeden (rovdyr), jo mer tungmetall. Jo mer fett, jo mer tungmetall.

Fisk, og spesielt fet fisk havner ofte i begge kategorier. Så fort på mattilsynet og det jeg helt raskt klarer søke frem er “Gravide og ammende bør ikke spise gjedde, og heller ikke abbor over ca. 25 cm. Andre personer bør ikke spise de samme fiskeslagene mer enn i gjennomsnitt en gang i måneden.†og “Gravide og ammende bør ikke spise stor ørret og røye. Rådet gjelder bare stor ferskvannsfisk over 1 kilo. Det er trygt å spise både liten ørret og røye. Rådene gjelder også kun for ørret og røye som lever hele livet i ferskvann. Oppdrettsfisk og sjøørret kan trygt spises.â€. Og så er det jo den saken om at Russland stoppet laks fra Norge, men det har jeg ikke satt meg særlig godt inn i.

Men som sagt, reker aner jeg lite om og vil tro det er mindre problemer med de enn andre sjødyr.

Huff da. Men det er ikkeno jeg syns man kan tenke på... Sånne ting må man jo spise, for å få i seg næring. Det står, jo så å si, at det er masse tungmetaller i alt kjøtt, å man kan jo ikke akkurat slutte å spise :P

Men jeg forstår ikke hvorfor det er sån. Finner ikkeno om det på google heller. Veit du det, eller har du bare lest det der?

PS. Det der handla jo om ferskvannsfisk, da. Reker kommer ikke fra ferskvann, å de fleste andre fisker man får kjøpt, er heller ikke ferskvannsfisk, så det er vel kansje ikke så nøye.

Endret av Yme
Gjest Gjest
Skrevet

Har ikke noen gode linker her og nå, men søk litt på tungmetaller (heavy metals, mercury) og miljøgifter (toxins, dioxin, PCB osv) på google, eller generelt på mattilsynet med PCB, kvikksølv osv. Andre søk du kan ta som ikke er helt matrelaterte er ang isbjørn, morsmelk i nordlige strøk (Alaska), rovfugl osv. På mattilsynet kan du søke litt på PCB, kvikksølv, torsk, kveite, måkeegg osv. Men på torsk gjelder det i hovedsak leveren, og kveite på eldre fisk.

Ekstremt forenklet er miljøgifter og tungmetaller fettløselige, og skilles i svært lav grad ut av kroppen. Så når en plantealge har litt av det i seg, og en dyreplankton spiser 10 plantealger så får dyreplantonet ca 10 ganger mer i seg enn plantealgen. Dyreplantonet blir så spist av en fisk som samler opp alt det hver enkelt dyreplankton har samlet opp i løpet av livet, og så kommer sel, isbjørn, pingviner, mennesker osv og samler opp det hver enkelt fisk har samlet opp.

Opp til hver og en hva de vil tenke på, og jeg kan ikke si jeg ofrer det mange tankene, spesielt ikke siden jeg ikke har spist fisk på mange år. Men interessant lesestoff er det, og det er nærmest umulig å unngå å komme over artikler i den retningen når jeg leser rundt på andre miljøsaker :)

Skrevet
Har ikke noen gode linker her og nå, men søk litt på tungmetaller (heavy metals, mercury) og miljøgifter (toxins, dioxin, PCB osv) på google, eller generelt på mattilsynet med PCB, kvikksølv osv. Andre søk du kan ta som ikke er helt matrelaterte er ang isbjørn, morsmelk i nordlige strøk (Alaska), rovfugl osv. På mattilsynet kan du søke litt på PCB, kvikksølv, torsk, kveite, måkeegg osv. Men på torsk gjelder det i hovedsak leveren, og kveite på eldre fisk.

Ekstremt forenklet er miljøgifter og tungmetaller fettløselige, og skilles i svært lav grad ut av kroppen. Så når en plantealge har litt av det i seg, og en dyreplankton spiser 10 plantealger så får dyreplantonet ca 10 ganger mer i seg enn plantealgen. Dyreplantonet blir så spist av en fisk som samler opp alt det hver enkelt dyreplankton har samlet opp i løpet av livet, og så kommer sel, isbjørn, pingviner, mennesker osv og samler opp det hver enkelt fisk har samlet opp.

Opp til hver og en hva de vil tenke på, og jeg kan ikke si jeg ofrer det mange tankene, spesielt ikke siden jeg ikke har spist fisk på mange år. Men interessant lesestoff er det, og det er nærmest umulig å unngå å komme over artikler i den retningen når jeg leser rundt på andre miljøsaker :)

Så hva blir konsekvensene av å spise for mye fisk?

Blir vi syke av tungmetallene, kroniske sykdommer etc. ?? Hva blir utfallet?

Skrevet (endret)

Det vi VET er uansett at de mennesker/kulturer med høyest inntak av fisk blir gjennomsnittlig eldst.

Å spise lever forstår jeg ikke er lurt. Leveren er kroppens søppelkvern.

Endret av T.S
Skrevet

Det er kansje en søppelkværn, men det er så godt samme kålstueng! Jeg er utstyrt med min egen levver, så den passer nok på at jeg ikke blir altfor syk hehe

Gjest Gjest
Skrevet
Så hva blir konsekvensene av å spise for mye fisk?

Blir vi syke av tungmetallene, kroniske sykdommer etc. ?? Hva blir utfallet?

Problemene av mye tungmetaller og andre miljøgifter (ikke fisken i seg selv) er om jeg ikke husker feil i hovedsak knuttet til hjerne og nervesystem, men det er mest fokus på problemer med tanke på overføring til foster, og nyfødte under amming. Så du kan stort sett la vær å tenke på det, så sant du ikke pøser på med fiskefett og lever og har planer om å bli gravid med det første :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...