Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2007 #1 Skrevet 13. juni 2007 Jeg og mannen min har gått fra hverande og jeg skal flytte ut. Jeg lurer veldig på om jeg skal kjøpe bolig eller leie..er usikker fordi "alle" sier at renta vil gå opp osv... Jeg må ut med omtrent det samme om jeg leier som og jeg kjøper (ca. 1000 kr mer om jeg kjøper) Men, det er veldig lite selveiere i det området jeg kan bo og jeg må derfor kjøpe en type leilighet med litt mindre innskudd og litt støre husleie (snakker da ikke om 8000,- i husleie). Hva er lurt å gjøre? Er det lurt å kjøpe med en gang og evt. få fastrenteavtaler osv. eller er det lurt å leie og avvente og se om renta gør veldig mye opp? Og hvor mye tror dere renta vil gå opp? Lurer veldig så setter pris på folks meninger.
Hobgoblin Skrevet 13. juni 2007 #2 Skrevet 13. juni 2007 Alle sier jo at renta skal opp, og "alle" sier at det lønner seg å kjøpe. Jeg tror også at det lønner seg å kjøpe. Med stigende rente vil sannsynligvis også leieprisene stige, i og med at utleier ofte har egne lån...
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2007 #3 Skrevet 13. juni 2007 Alle sier jo at renta skal opp, og "alle" sier at det lønner seg å kjøpe. Jeg tror også at det lønner seg å kjøpe. Med stigende rente vil sannsynligvis også leieprisene stige, i og med at utleier ofte har egne lån... Huff ja, det har du rett i. Det er dyrt nok som det er å leie i dag..
Titti72 Skrevet 13. juni 2007 #4 Skrevet 13. juni 2007 Renta skal opp, og da blir det nok mange som ikke har råd til å sitte på leilighetene sine. Ergo, prisene faller. Jeg ville aldri ha kjøpt mens prisene er på topp, selv om folk sier prisene fortsatt øker. Jeg regner med at markedet vil stagnere, og så faller prisene til et mer "normale" nivå.
Bhrsrk Skrevet 13. juni 2007 #5 Skrevet 13. juni 2007 Jeg ville aldri ha kjøpt mens prisene er på topp, selv om folk sier prisene fortsatt øker. Jeg regner med at markedet vil stagnere, og så faller prisene til et mer "normale" nivå.Mange sa det samme for 3 år siden da vi kjøpte, og siden har verdien på leiligheten økt med 60%. Man vet aldri hvor toppen er. Jeg skal imidlertid innrømme at det er grunn til litt mer høydeskrekk nå enn det har vært på ganske lang tid. I Norge er det pga skatteregler gunstig å eie egen bolig sammenlignet med mange andre land, noe som også vises i antall folk som leier vs antall folk som eier. Om man kjøper for å bo, og har en viss tidshorisont på kjøpet lønner det seg stort sett alltid å kjøpe, mens det begynner å bli lavere marginer for de som spekulerer i eiendom nå.
Hobgoblin Skrevet 13. juni 2007 #6 Skrevet 13. juni 2007 Man kan jo aldri vite hva som er toppnivå, og når prisene faller. Uansett må man bo et sted! Prisfall vil jo komme litt an på hvor i landet en er bosatt også. For eksempel er det beregninger på at det vil bo rundt 100 000 flere mennesker i Oslo innen 2020 enn det gjør i dag. De menneskene må også bo et sted, og da går neppe Osloprisene i kjelleren heller...
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2007 #7 Skrevet 13. juni 2007 Vi har nettopp kjøpt. For oss vil det ikke være et problem om prisene faller. Da vil jo også evt ny bolig også ha falt i pris om vi selger og kjøper noe nytt. Hovedproblemet er om man må selge (pga ikke klarer renta) og ikke har råd til å kjøpe ny samtidig. DA kan du ha tapt mye penger. Men så lenge du vet at du klarer en høy rentet er det ikke noe problem..
Rosalie Skrevet 13. juni 2007 #8 Skrevet 13. juni 2007 Hele poenget er vel om man har råd til å betjene lånet dersom renta stiger med 5-6%. Har man det, spiller det ingen rolle om prisene nå er på topp og evt faller om 6 mnd - da man ikke er ute på markedet, og ikke skal selge.
Titti72 Skrevet 14. juni 2007 #9 Skrevet 14. juni 2007 Mange sa det samme for 3 år siden da vi kjøpte, og siden har verdien på leiligheten økt med 60%. Man vet aldri hvor toppen er. Jeg skal imidlertid innrømme at det er grunn til litt mer høydeskrekk nå enn det har vært på ganske lang tid. I Norge er det pga skatteregler gunstig å eie egen bolig sammenlignet med mange andre land, noe som også vises i antall folk som leier vs antall folk som eier. Om man kjøper for å bo, og har en viss tidshorisont på kjøpet lønner det seg stort sett alltid å kjøpe, mens det begynner å bli lavere marginer for de som spekulerer i eiendom nå. For 4 år siden var min leilighet verdt 1.250 (fikk takst). I forrige uke gikk naboens for 2.070.... Jeg anså ikke prisene for 3 år siden som på toppen. Men nå gjør jeg det. At det fortsatt kan stige, ja det tror jeg, men ikke så til de grader som det har gjort de siste 5-8 årene. Jeg mener og tror at prisene vil stagnere og synke, for nivået de er på nå er unormalt høyt. Og historien viser at når renta stigen synker leilighetsprisene. Først selger folk biler/båte og motorsykler, så går leiligheten. Jeg personlig ville aldri ha kjøpt noe nå, men heller ventet 2-3 år og spart opp større egenkapital.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #10 Skrevet 14. juni 2007 At det fortsatt kan stige, ja det tror jeg, men ikke så til de grader som det har gjort de siste 5-8 årene. Jeg personlig ville aldri ha kjøpt noe nå, men heller ventet 2-3 år og spart opp større egenkapital. Du tror altså at prisene kan komme til å fortsette å stige, men ville likevel heller ventet med å kjøpe? Merkelig. Grunner til å kjøpe nå: - man må ha et sted å bo også de første årene - prisene kan godt fortsette å gå oppover, så det blir ennå vanskeligere å komme inn i markedet - selv om prisene går noe ned er det slett ikke sikkert man tjener penger på å vente - man kan få gjort mye oppussing osv i løpet av disse 2-3 årene
Bhrsrk Skrevet 14. juni 2007 #11 Skrevet 14. juni 2007 For 4 år siden var min leilighet verdt 1.250 (fikk takst). I forrige uke gikk naboens for 2.070.... Jeg anså ikke prisene for 3 år siden som på toppen. Men nå gjør jeg det. At det fortsatt kan stige, ja det tror jeg, men ikke så til de grader som det har gjort de siste 5-8 årene. Jeg mener og tror at prisene vil stagnere og synke, for nivået de er på nå er unormalt høyt. Og historien viser at når renta stigen synker leilighetsprisene. Først selger folk biler/båte og motorsykler, så går leiligheten. Jeg personlig ville aldri ha kjøpt noe nå, men heller ventet 2-3 år og spart opp større egenkapital. Siden du har større evne til å forutsi fremtiden enn de fleste antar jeg at du nå prøver å selge leiligheten for så å leie 2-3 år? Eller velger du å gå mot dine egne råd og se at egenkapitalen din skrumper med hundretusenvis av kroner? Men jeg lurer mest på hvorfor du ikke giret hardere og kjøpte mer dersom du visste at markedet skulle gå så mye opp for 3 år siden.
Titti72 Skrevet 14. juni 2007 #12 Skrevet 14. juni 2007 Siden du har større evne til å forutsi fremtiden enn de fleste antar jeg at du nå prøver å selge leiligheten for så å leie 2-3 år? Eller velger du å gå mot dine egne råd og se at egenkapitalen din skrumper med hundretusenvis av kroner? Men jeg lurer mest på hvorfor du ikke giret hardere og kjøpte mer dersom du visste at markedet skulle gå så mye opp for 3 år siden. Jøje meg... Jeg er uenig i hva du skriver og mener, og da har jeg evnen til å forutsi framtiden? Jeg har bundet renten på bunnen 2 ganger. Jeg vet at det kan lønne seg å gjøre det, hvis du bruker huet. Mange påstår at det ikke er lønnsomt, og at det kun er banken som tjener på det, men jeg vet det ikke er riktig. Been there done that. Trenger ikke å være en økonom for å besvare spørsmålet til TS
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2007 #13 Skrevet 15. juni 2007 Trenger ikke å være en økonom for å besvare spørsmålet til TS Nei, men det er dumt av deg å gi henne det rådet om at det er bedre å leie enn å eie de neste 2-3 årene om du ikke tror på det selv. Og om du tror på det selv, så burde du jo selge din egen bolig nå, leie i 2-3 år og så kjøpe da (om du mener det er det lureste å gjøre). Å si at jeg eier og vil fortsette å eie, men DU derimot bør leie.. Hva slags råd er det?
Titti72 Skrevet 15. juni 2007 #14 Skrevet 15. juni 2007 Nei, men det er dumt av deg å gi henne det rådet om at det er bedre å leie enn å eie de neste 2-3 årene om du ikke tror på det selv. Og om du tror på det selv, så burde du jo selge din egen bolig nå, leie i 2-3 år og så kjøpe da (om du mener det er det lureste å gjøre). Å si at jeg eier og vil fortsette å eie, men DU derimot bør leie.. Hva slags råd er det? Ok, så å be TS kjøpe leilighet nå som prisene er på topp er et godt råd. Selv ekspertene mener at prisene kommer til å gå ned. At leilighetene stiger bitte litte grann før de synker er derfor jeg mener hun bør vente, og heller bygge opp egenkapitalen sin raskere. Syns ikke det er ulogisk i det hele tatt. Hvorfor jeg ikke selger? Fordi jeg bor på det stedet jeg absolutt trives best. I nabolaget der jeg er oppvokst, og min type leilighet blir ikke ofte lagt ut for salg.
Rosalie Skrevet 15. juni 2007 #15 Skrevet 15. juni 2007 Skal man finne et sted å bo hvor man har tenkt å bo lenge, og har råd til det, spiller det ingen rolle om man kjøper på topp eller ikke.
Titti72 Skrevet 15. juni 2007 #16 Skrevet 15. juni 2007 Skal man finne et sted å bo hvor man har tenkt å bo lenge, og har råd til det, spiller det ingen rolle om man kjøper på topp eller ikke. Så lenge man har råd til det er alt ok. Har man en "vanlig" økonomi som ikke tåler et rentehopp på 2-3%, på fullfinansiert leilighet bør man tenke seg om både 1 og 20 ganger. Problemet i dag er at mange kjøper leilighet uten egenkapital, fordi det er mulig. Bankene gir ikke bare lån på 2 1/2 ganger årslønninger, de låner bort mye mer. At det er mange som kommer til å gå på en smell er garantert. Mange unge har strekt seg maksimalt av det de kan tåle nå, og skjønner ikke at renten er på vei opp. Ikke bare låner de avdragsfritt, men de tar opp dyre forbrukslån for å kjøpe alt "nytt og fett" av innbo. Ikke smart, ikke smart. Klart bobla vil sprekke til slutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå