Gå til innhold

Mulig forbud mot kanarifugler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror faktisk jeg synes et eventuelt forbud er bra, jeg. Fugl i bur er ikke akkurat optimalt, og selv om det er noe de fleste ser på som "helt normalt" fordi vi har brukt fugler i bur som kjæledyr så lenge, så er ikke det ensbetydende med at det burde være sånn.

Hvorfor skal vi ha eksotiske fugler i bur egentlig? Det er vel heller få av oss som kunne tenke seg å ha en kjøttmeis eller en bokfink sittende i bur i stuen, og det burde jo egentlig være like rart å putte kanarifugler i bur, selv om de har fine farger?

Det beste for en hver fugl er jo å få leve i det åpne landskapet, i verdensdelen de egentlig hører hjemme i.

Skrevet

Slik jeg forsto artikkelen var det ikke snakk om totalforbud mot burfugler, men forbud av visse fuglearter.

Personlig så synes jeg at konseptet fugl i bur er noe av det tristeste jeg vet om. Jeg vet det finnes fugler som får nok mosjon og er lykkelige, men dette tror jeg ikke gjelder majoriteten. Særlig papegøyer burde blitt forbudt synes jeg. De er vanskelig å ta av seg og lever leeeenge.

Et annet aspekt ved denne saken er den omfattende smuglingen som foregår av utrydningstruede fuglearter.

Skrevet

Kjempebra tiltak! Håper alle burfugler blir forbudt - konseptet i seg selv er jo hårreisende.

Skrevet

Helt enig! :Nikke:

Fugler i bur er kjempetrist, og det er et skritt i riktig retning å forby i alle fall noen av dem. Synes ikke noen dyr burde være i bur, vi får heller komme oss ut i naturen hvis vi vil nyte synet av dem.

Skrevet

Har ventet lenge på dette! Fugler og knagere i bur KAN ikke være annet enn dyreplageri!

Gjest Gjest
Skrevet

Tanken bak er god, men jeg tviler på at det går når man ser på hvordan det fungerer med forbudet mot reptiler i dag.

Sannsynligvis får vi nok en gruppe dyr som ikke får veterinærhjelp, og et “undergrunnsmiljø” av fugleeiere. Fordelen med det er at om det blir vanskeligere å skaffe seg fugl vil det sannsynligvis sile ut en del uegnede eiere, men jeg er ikke sikker på om det veier opp mot de som da ikke kan oppsøke veterinær.

En ting mattilsynet kunne tatt tak i er fisk i fangenskap. Slik det er i dag er det utrolig mange fisk som lever hele sitt liv i ørsmå beholdere, med mer eller mindre egnede eiere. Tragisk å se fisk som i utgangspunktet streifer over store områder i flokker, som blir holdt i små grupper i akvarium som tilsvarer promiller av det området de er genetisk konstruert for å leve i. Der er det heller ikke noe reell veterinærhjelp å snakke om, så en innskjerping vil trolig gjøre liten skade.

Men i første omgang vil det bli interessant å se hvordan dette går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...