Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om jeg skal le eller grine av dette. Fryktelig irriterende er det!

Har de siste dagene hatt en sterk røyklukt i nesen. Jeg røyker ikke selv, har aldri gjort det og ikke er jeg mye sammen med andre som røyker heller. Men de siste dagene har jeg altså hatt en røyklukt i nesen som ingen andre merker. Den kom helt plutselig. Jeg trodde det var lufteanlegget på jobb, men lukta viser seg å være overalt- altså må den være i nesa mi.

Jeg kan lukte alt annet som vanlig, men denne røyklukten er såpass fremtredende at den overskygger.

Av alle merkelige ting..Er klar over hvor ufattelig dumt dette høres ut, men jeg blir litt gal av denne lukten.

Sprutet parfyme i nesen i går for å se om det hjalp. Det gjorde det, men bare i noen minutter.

(Må flire litt når jeg ser det svart på hvitt. Høres ganske latterlig ut.)

Noen andre som har hatt en lignende opplevelse???

Gjest Gjest
Skrevet

Har aldri hørt om dette før nei :ler: men det må være veldig irriterende. Spray med nesespray istedenfor parfyme ;)

Skrevet
Har aldri hørt om dette før nei :ler: men det må være veldig irriterende. Spray med nesespray istedenfor parfyme ;)

Det er også en annen ting. Jeg har brukt nesespray (selv om jeg ikke er tett i nesa) men lukta er der like forbannet... :sur:

Hvordan i huleste kan man lukte ting som ikke er der da????

:klø:

*frustrert*

Gjest Gjest
Skrevet

Det er en eller annen sykdom, ( ikke alvorlig) som kan medføre at man kjente en spesiell lukt. men tror det var urin eller salmiakk. Husker ikke helt. men røyklukt? Det var da rart...

Gjest Gjest
Skrevet

Enkelte får uvanlige lukt (eller andre sanser) fornemmelse som forvarsel på et epileptisk anfall eller migrene.

Skrevet

http://en.wikipedia.org/wiki/Phantosmia

:overrasket:

Nå ble jeg kvalm. Søren ta internett med alle sine forklaringer på alt. Jeg håper da inderlig at jeg ikke har fått et utslag av noe sånt.

Kan da ikke skjønne hvordan det skulle ha gått for seg. Med mindre det er en brain tumor da... Nå ble jeg engstelig her.

:redd:

Gjest Gjest
Skrevet
http://en.wikipedia.org/wiki/Phantosmia

:overrasket:

Nå ble jeg kvalm. Søren ta internett med alle sine forklaringer på alt. Jeg håper da inderlig at jeg ikke har fått et utslag av noe sånt.

Kan da ikke skjønne hvordan det skulle ha gått for seg. Med mindre det er en brain tumor da... Nå ble jeg engstelig her.

:redd:

Hva står det? Kan du oversette? :sjenert:

Skrevet

:overrasket::overrasket::overrasket: wikipedia er ikke bestandig like arti...

men jeg har opplevd det å lukte ting som ikke var der... det gikk over etter en stund.... så håpe det går over

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Hva står det? Kan du oversette? :sjenert:

Det står at det er en tilstand der man plutselig opplever ekkle lukter som råttent kjøtt, spy, røyk o.l. uten at du er i nærheten av noe som lukter slik Dette kan skyldes traume, dopbruk, epilepsianfall som nærmer seg, hjernetumør osv....

-----------

Hvordan fant du ut av at det kanskje var dette? Har du hørt eller lest om noe lignende og innbiller deg at du er rammet?

Jeg bare vet at om man hører om noe eller leser om noe så kan man få symptomer uten at det nødvendigvis er noe i det hele tatt!

Innbilling rett og slett...får håpe det da :)

Endret av Silmarill
Skrevet (endret)
Det står at det er en tilstand der man plutselig opplever ekkle lukter som råttent kjøtt, spy, røyk o.l. uten at du er i nærheten av noe som lukter slik Dette kan skyldes traume, dopbruk, epilepsianfall som nærmer seg, hjernetumør osv....

-----------

Hvordan fant du ut av at det kanskje var dette? Har du hørt eller lest om noe lignende og innbiller deg at du er rammet?

Jeg bare vet at om man hører om noe eller leser om noe så kan man få symptomer uten at det nødvendigvis er noe i det hele tatt!

Innbilling rett og slett...får håpe det da :)

Jeg søkte på smell i wikipedia og der poppet denne morsomme artikkelen opp hvor det sto om fantomlukter.

Lettpåvirkelig som jeg er, så slo det meg at tenk om det er noe sånt.

Ikke har jeg epilepsi, ei heller har jeg tatt dop eller fått noe traume, så da måtte det være hjernesvulst konkluderte jeg med...

:forvirret:

Lukten er der fortsatt. Den blir borte når jeg kommer i nye omgivelser, men straks jeg får akklimatisert meg, er den der like forbannet. Og når man først har begynt å tenke på den rosa elefanten så...

Har en rutinesjekk til uka hos legen, så da skal jeg lufte denne problemstillingen. Forhåpentligvis har kanskje legen en mulig forklaring og ikke ler av meg slik min mann og svigerinne gjorde.

(jeg kan godt forstå at de lo, det høres jo helt idiotisk ut.)

Endret av Nicole Bitchie
Skrevet

Ikke for å være slem, men jeg har hatt det sånn i 6 år...

Legen finner ikke ut hva det er.

Har prøvd kortison nesespray mange ganger, CT, allergi tester osv osv... Til og med fjernet mandlene og trekt en tann, sånn for å prøve..

Jeg kan skylle det bort med saltvann, det hjelper i alt fra 10 min til 4 timer...

Og ja, jeg blir snart gal...

• 3 år senere...
Skrevet

Jeg har også slike opplevelser med lukten og det er kjempe merkelig.

Jeg har en lukt som kommer og går i nesen min akkuratt nå og jeg klarer ikke å plassere lukten, men den er ganske stram. Nesten litt som eddik. Min partner lukter den ikke.

I en periode i våres luktet jeg noe som luktet akkuratt som tissebleie. Vi hadde kjøpt ny sofa, og jeg trodde det var sofaen som luktet slik, men det var det ikke. Ingen kunne lukte den utenom meg. Det gjorde meg nesten gal :) Har ikke luktet tissebleier på lenge nå, plutselig er det denne nye lukten som kom i kveld, også måtte jeg slå opp for å se hva som skjer og hva det betyr. Skulle vel ha sjekket dette hos doktoren jeg også :)

Skrevet

Leste en gang at man kan lukte svovel hvis man har svulst....

Hadde sjekka det hos legen jeg!

Skrevet

Har opplevd det flere ganger i mitt liv, en lukt som setter seg i nesen som bare jeg kan lukte. Alt fra spy lukt (var gjerne etter jeg hadde hatt spysjuka og nylig hadde kjent lukta) til godteri lukt. Men hos meg forsvinner det like fort som det kommer. Varer noen dager eller en uke, så er det borte uten at jeg oppdager det :P

Skrevet

Har opplevd det flere ganger i mitt liv, en lukt som setter seg i nesen som bare jeg kan lukte. Alt fra spy lukt (var gjerne etter jeg hadde hatt spysjuka og nylig hadde kjent lukta) til godteri lukt. Men hos meg forsvinner det like fort som det kommer. Varer noen dager eller en uke, så er det borte uten at jeg oppdager det :P

Meg igjen :P Har forresten opplevd røyklukt og. Særlig om hun som bor nede står ute å røyker, og det siver litt røyk inn vinduet hos meg. Da har jeg kjent det i flere dager, selv om jeg har vært borte :P

• 1 år senere...
Annonse
Gjest Liv K.Olsen
Skrevet

Kan det være tøymykner (skyllemiddel) i klærne du har på? Mannen min har kjent røyklukt i nesen,i perioder,og vi trur det kan være pga. en tøymykner,som jeg en gang i blandt har brukt i skyllevannet til klærne.

Skrevet

:ler: Ser ut til å være noe som går. Jeg slet med røyklukt i nesa før jul og kunne ikke fatte og begripe hvor den kom fra. Ikke har jeg vedovn og røyke gjør jeg heller ikke. Dessuten la jeg oftest merke til det når jeg satt i bilen, bare at det var ikke "svidde ledninger", men "bålrøyk" som jeg kjente lukten av.

Så fikk jeg en kraftig forkjølelse og dermed forsvant hele greia. (Er bra av forkjølelsen nå og lukter normalt igjen, men røyklukta er heldigvis vekk.)

• 4 år senere...
Skrevet

Hei jeg  har  dette    kom etter en forkjølelse  har vel hatt det i 1 .1/2 år ca  forsvinner av og til   lukter tobaksrøyk . ingen røyker her . har selv røykt men slutta for ca 11år siden.

skikkelig irriterende     merker  mindre utendørs .

• 3 år senere...
Skrevet

Hei😊 Fant denne gamle tråden når jeg googlet «fantomlukt», og måtte bare høre om du fortsett er her på forumet, Ts? Jeg har hatt problemer med fantomlukt i et år nå, og legene finner ikke ut hva det skyldes.. det kommer og går, og når den kjennes, så veksler det mellom en råtten lukt og en slags kjemisk «giftig» lukt. Holder på å bli gal! Har nesten ikke turt å være steder der det er mye folk pga dette, da jeg har vært så redd for at andre skal lukte det. Men ingen av mine nærmeste har merket noe til lukten, så jeg tror dette må være en fantomlukt. Tok MR bare en mnd etter dette oppstod, og den var fin. Har vært til øre/nese/hals, og alt er fint der også. Legene vet ikke mer, så ballen er lagt dø.. jeg mistenker at noe kanskje er galt i sentralnervesystemet, utfra det jeg leser, eller så leser jeg om både parkinson og hjernesvulst, og har lenge være ganske redd av hele greia. Har lyst å ta ny MR om en stund for å se om noe har utviklet seg siden sist..

Fant du ut noe mer om årsaken til ditt problem, TS? Eller du som skrev at du hadde opplevd fantomlukt i 6 år (uff stakkars!), fant du ut noe mer? 

Anonymkode: d4752...895

Skrevet

Har hatt samme greiene, men hos meg lukter det brent treverk/bål. Har dukket opp noen få ggr. 

Anonymkode: 08279...8c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...