Furstina Skrevet 13. juni 2007 #2 Skrevet 13. juni 2007 Nej. Det räcker med giltig legitimation, till exempel körkort.
Gjest Miss Cutie Skrevet 13. juni 2007 #3 Skrevet 13. juni 2007 Vi hadde ikke pass til Sverige da vi reiste i fjor. Trengte ingenting.
Gjest Deception Skrevet 13. juni 2007 #4 Skrevet 13. juni 2007 Strengt tatt er pass eneste gyldige legitimasjon for norske statsborgere i utlandet, så jeg ville tatt med passet.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2007 #5 Skrevet 13. juni 2007 Må man ha pass med til Sverige? Du trenger ikke pass for å komme inn i Sverige
aline Skrevet 13. juni 2007 #6 Skrevet 13. juni 2007 Strengt tatt er pass eneste gyldige legitimasjon for norske statsborgere i utlandet, så jeg ville tatt med passet. Ja, jeg har alltid med meg pass uansett hvor jeg drar til utlandet, rett og slett fordi det er bedre å være på den sikre siden en å bli stående å gå glipp av noe man virkelig vil fordi man ikke MÅ ha pass i landet man er i. Noen flyselskaper aksepterer også kun pass som gyldig legitimasjon, uansett hvor man reiser.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2007 #7 Skrevet 13. juni 2007 Strengt tatt er pass eneste gyldige legitimasjon for norske statsborgere i utlandet, så jeg ville tatt med passet. Nope. Norge, Sverige og Dannmark har en "spesialavtale" på dette området.
Gjest polli Skrevet 13. juni 2007 #8 Skrevet 13. juni 2007 Nope. Norge, Sverige og Dannmark har en "spesialavtale" på dette området. Stemmer.
Grønt blad Skrevet 13. juni 2007 #9 Skrevet 13. juni 2007 Nope. Norge, Sverige og Dannmark har en "spesialavtale" på dette området. Jepp. Pass er ikke nødvendig i Norge, Sverige og Danmark!
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2007 #10 Skrevet 13. juni 2007 Jepp. Pass er ikke nødvendig i Norge, Sverige og Danmark! For skandinaviske statsborgere burde du vel kanskje tilføyd...
Grønt blad Skrevet 13. juni 2007 #11 Skrevet 13. juni 2007 (endret) For skandinaviske statsborgere burde du vel kanskje tilføyd... Tok det som en selvfølge at TS er skandinavisk, men burde uansett presisert det. Beklager. Endret 13. juni 2007 av Grønt blad
Gjest Elfrida Skrevet 14. juni 2007 #12 Skrevet 14. juni 2007 Jepp. Pass er ikke nødvendig i Norge, Sverige og Danmark! Eller Finland og Island. Altså for nordiske statsborgere, hvis det skulle være noen tvil. Det kan hende flyselskaper o.l. krever pass, det blir noe annet, men i prinsippet er det passfrihet i Norden, for nordiske statsborgere.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #13 Skrevet 14. juni 2007 Det kan hende flyselskaper o.l. krever pass, det blir noe annet, men i prinsippet er det passfrihet i Norden, for nordiske statsborgere. "I prinsippet" er det passfrihet i hele Schengen-området. Men man må likevel ha med pass fordi det er eneste godkjente legitimasjon. Det er atlså det med legitimasjon de nordiske landene har en "spesialavtale" på at de godkjenner hverandres legitimajson på. At Finnland og Island var med i denne "spesialavtalen" har jeg derimot ikke hørt om.
Gjest Elfrida Skrevet 14. juni 2007 #14 Skrevet 14. juni 2007 Det er atlså det med legitimasjon de nordiske landene har en "spesialavtale" på at de godkjenner hverandres legitimajson på. At Finnland og Island var med i denne "spesialavtalen" har jeg derimot ikke hørt om.Passfrihet i Norden har det vært siden 50-tallet. Man må allikevel kunne legitimere seg.
meta2 Skrevet 20. juni 2007 #15 Skrevet 20. juni 2007 Opplevde at de skulle se passet da vi reiste fra Færøyene i fjor sommer. Men har alltid passene med meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå