Minmy Skrevet 11. mars 2003 #1 Skrevet 11. mars 2003 Jeg håper noen av dere kanskje kan hjelpe meg for nå er jeg på grensen av hva jeg takler her... I omtrendt en måned nå har jeg hatt vondt i magen, det höres kanskje ut som en bagatell, men magen kjennes som om den er gravid i åttende måned og det er forferdelig plagsomt og vondt. Det kjennes som om den er full av luft hele tiden, selv når jeg våkner om morgenen står den ut som en ballong, og verst er det etter at jeg har spist, da kan jeg få småkramper og det kjennes som om all mat legger seg överst i magen, rett under lungene liksom... Til tider, spesielt etter måltider, er det mye luft som vil ut og den lukter IKKE godt, men samtidig kjennes det ut som på langt när alt kommer ut om dere skjönner... Jeg har tatt piller mot luft i tarmene i ca tre uker, men det virker ikke som de hjelper nevneverdig. Jeg har også prövd å unngå visse matvarer, få mer fysisk aktivitet osv. men ingenting hjelper. Nå skal jeg til lege i morgen, men jeg er redd han ikke kommer til å finne noe så jeg vil gjerne höre deres erfaringer, og om noen har opplevd det samme. Dette kom veldig plutselig etter middag en dag og har bare fortsatt siden, og det gjör meg helt gal, det er ikke akkurat noe moro å gå rundt å kjenne seg tung som en hval, resultatet blir jo at jeg ikke orker gjöre noen som helst... Takknemlig for hjelp!
Tusenfryd Skrevet 11. mars 2003 #2 Skrevet 11. mars 2003 Det er helt umulig for oss å vite hva det kan være. Det kan være cyster i magen - eller colon irritable - og alt imellom. Det du skal vite og tenke på, er at hvis legen ikke finner noe - så må han sende deg videre. Ikke gi deg! Det du har er uansett plagsomt, og da må de finne en løsning på det. Mageting kan være leit finne frem til - og det er dessverre ikke uavnlig at man må gå ganske lenge og til mange undersøkelser. Men tenk gode tanker, dette skal gå bra. Lykke til
Minmy Skrevet 13. mars 2003 Forfatter #3 Skrevet 13. mars 2003 Hei! Takk for oppmuntrende svar! Jeg var hos legen igår, og som forventet var det ikke mye han kunne si. Han tok masse pröver, og jeg fikk noen piller mot nettopp colon irri..., japp, det du sa! Men i dag er det fortsatt like vondt, og jeg forstår at det kan ta litt tid för jeg merker noen bedring, men likevel: Noen andre her inne må da ha hatt uforklarlige problemer med oppblåst mage, som dere forhåningsvis til slutt har fått en forklaring på?? I så fall - tips meg! Takk!
Junebug Skrevet 13. mars 2003 #4 Skrevet 13. mars 2003 Jeg har i perioder magesmerter som høres ut som noe lignende dine smerter, tror mine smerter er mindre enn dine. I forrige uke hadde jeg så forferdelig vondt at jeg bestilte time til lege samme dag. Legen tok en del blodprøver, men kunne ikke finne svar på hva som var feil. Legen (som selv er kvinne) sa at det er veldig vanlig at man ikke finner årsaken til magesmerter hos kvinner. Jeg synes ikke det var et spesielt tilfredsstillende svar, man vil jo gjerne få en ordentlig løsning på problemet. Etter å ha tenkt over når jeg har vondt i magen, har jeg funnet ut at det ofte er når jeg er VELDIG stressa på jobben. Jeg prøver å slappe av og noen ganger hjelper det med et glass rødvin. Men andre ganger er det ikke forårsaket av stress og ingenting hjelper. Frustrerende!
Minmy Skrevet 13. mars 2003 Forfatter #5 Skrevet 13. mars 2003 Uff, jeg vet hva du mener, man vil jo gjerne ha et svar på noe konkret som er feil, og som dermed har en konkret lösning, ikke bare "smerter" liksom... Min lege sa akkurat det samme som din "det kan ikke väre stress da?" Selvsagt kan det jo väre det, jeg har flyttet til et nytt land, slitt med å få jobb her, nå har jeg jobbet noen måneder og mistrives. På toppen av det hele er jeg blitt oppsagt pga arbeidsbrist og skal IGJEN ut å lete jobb... Jeg savner vennene mine hjemme, familien, jeg har ikke hatt en krone til overs siden februar ifjor typ osv osv. Selvsagt kan alt det bidra til min oppblåste mage, men greien er jo at alt dette er resultatene av et valg jeg har tatt: jeg vil bo sammen med han jeg engang skal gifte meg med, og det er absolutt verdt det! Alt bortsett fra den oppblåste magen... En annen ting, som jeg motvillig måtte nevne for legen, er at jeg har bulimi. Jeg visste at med en gang jeg sa det ville han se rart på meg og si: "du er sikker på at dette ikke er psykisk da jenta mi, du SER ikke oppblåst ut" Og selvsagt sa han precis det...arrrgh. Jeg er fullt klar over at jeg kanskje tar dette hardere enn en som ikke har spiseforstyrrelser, mitt kropsbilde er jo allerede vrengt, men virkelig - det er vondt når magen står rett ut som en ballong! Og hva hjelper det om årsaken er stress, det er enda ingenting jeg får gjort noe med, jeg er 100% avhengig av HELE min lönn, jeg kan ikke bli trukket 20% hver dag for at jeg har vondt i magen så jeg må bare fortsett å gå på jobb. Og vitenskapen om det gjör meg enda mer stressa... Hmm, jeg måtte bare få det ut på noen måte...Sorry! Takk for ditt innlegg ihvertfall Junebug, om du finner noen lösning på ditt problem så nöl ikke med å informere meg!
LadyBug Skrevet 13. mars 2003 #6 Skrevet 13. mars 2003 det høres ut som om du er allergisk mot en del matvaner. jeg har candida, og tåler ikke mel, gjær, melk og sukker osv. veldig slitsomt noen ganger, men jeg har funnet ut hva jeg ikke tåler, så jeg holder meg unna det. når jeg spiser brød, eser jeg ut som om jeg var høygravid (jeg er ganske liten, bare 49 kg) og tarmene mine utvider. alt blir bare stort og ømt der inne. så du har sikkert noe matallergi! gå til en lege som kan teste deg for dette! lykke til
Skusla Skrevet 16. mars 2003 #7 Skrevet 16. mars 2003 Akkurat slik hadde venninnen min det også... Det tok lang tid før legene fant ut hva det var som feilte henne. De var innom cøliaki først, før de fant ut at hun, som LadyBug hadde candida-- Nå må hun holde seg unna gjær, mel, sukker, melkeprodukter osv. Magen er helt ok igjen Om hun spiser noe av dette som hun ikke tåler, eser magen opp igjen som en ballong. Så det KAN være at det er dette som plager deg..... :-?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå