Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Har en venninne som vil begynne å ri, men lurer på hvor mange kg en hest tåler på ryggen? Sånn ca. Hun har vurdert å slanke seg før hun belaster en hest.. f.eks islandshester/fjordinger o.l. noen som vet? ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ring f.eks Norsk Hestesportsenter på Lena og spør. Jeg mener å huske at en overvektig bekjent fikk som svar at en godt trent døl kunne bære 110 kg. Jeg kan ikke helt se for meg at den skulle hoppet hinder med den vekten på, men jeg aner ikke.

Er hun stor, kan det også være vanskeligere å finne balansen på hesten, og vil "gjøre større skade" enn om hun var flink til å ri.

Det er fint hun tenker på det, og er villig til å ta hensyn til hesten. Tross alt er de ikke skapt for å bære vekt på ryggen.

Selv om mange kraftige voksne rir islandshest så vil jeg ikke anbefale det. I mange tilfeller er det dyreplageri. Gå for større hest i steden, f.eks døl.

Hvor mye veier hun da?

Skrevet

Jeg har en stor døl, og hvis ikke han skulle kunne bære mer enn 110 kg, tror jeg han hadde vært syk. Fjordinger kan også godt bære store voksne menn, så det finnes helt sikkert en hest hun kan ri på. Det viktigste for å unngå å overbelaste hestens rygg (gjelder igrunn uansett vekt) er å ha en sal som er godt tilpasset til både hest og rytter. Det er også viktig å sitte riktig på hesten, bevege seg med hesten og bruke egen lårmuskulatur. Men alt dette vil hun lære på en rideskole. Ridning er forøvrig god trim!

Skrevet

124 kg...Hun synes det er litt flaut og er redd for å bli ledd av når hun skal begynne, men synes det er tøft av henne å følge drømmene sine jeg :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hester tåler svært tunge bører på ryggen, men det kan lett oppstå belastningsskader hvis den utsettes for det ofte. Som nybegynnere vil de fleste ryttere være tunge, altså belastende for hestens rygg. En person på 65kg som har ridd lite vil være "tyngre" for en hest enn en dreven rytter på 110 kg som sitter riktig og beveger seg i samsvar med hesten.

Så hvis din venninne ikke har ridd før vil hun kunne belaste en islandshest ganske mye. Start med en stoor hest, f. eks. en stødig tungdøl, slik at kroppen hennes lærer seg en hests bevegelser og hvordan følge disse. Når hun blir mer dreven kan hun ri de fleste hesteraser, men det spørs om det uansett vil føles så behagelig med en liten rase...

Få henne opp på ryggen og ønsk henne lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...