Gjest Plonk ikke innlogget Skrevet 12. juni 2007 #1 Skrevet 12. juni 2007 Vi er på husjakt og ser etter enebolig i prisklasse 4 mill ++ (veldig vanskelig å finne noe rimeligere i området vi bor). Vi eier en delt bolig i dag og regner med å sitte igjen med en egenkapital på rundt 2 mill etter salg. Det betyr at vi må låne rundt to mill eller trolig enda mer. Vi har samlet årsinntekt rundt 800 000. Likevel synes jeg det virker sprøtt å skulle låne så mye. Sist vi kjøpte, lånte vi 1 mill på deling... Hvor mye har dere andre i boliglån, og sover dere godt om natten om dere har lånt mye...?
LilleLy Skrevet 12. juni 2007 #2 Skrevet 12. juni 2007 2 mill. er jo mye, men dere får det jo til bankens beste rente med 50 % egenkapital.. Må jo ta en vurdering på hvor stor renteøkning dere tåler.. har dere barn etc. er jo 2 mill. mer i lån enn uten barn osv. Hva regner dere med å tjene i fremtiden?
Gjest TS Skrevet 12. juni 2007 #3 Skrevet 12. juni 2007 Vi har snart to barn. Regner ikke med å tjene mindre enn nå, har utsikter til mer, men vi prøver å se nøkternt på det hele og ikke være altfor optimistiske verken når det gjelder rente eller lønnsutvikling. Vi bruker generelt lite penger på fjas, har veldig god kontroll på økonomien (vi har betalt ned en halv mill på fem år pluss pusset opp for over 200 000 som vi hadde spart opp underveis). Men det kan jo skje uforutsette ting her i verden, og vi liker å være litt forsiktige, da. Men vi har veldig lyst på nytt hus!!
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2007 #5 Skrevet 12. juni 2007 Vi har 1,260 i lån. Passer oss utmerket og har puset opp for 400,000. Huset har steget i verdi med 800,000 så vi får bra igjen hvis vi selger om et par år. Og vi sover deilig om natten
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2007 #6 Skrevet 12. juni 2007 Synes 2mill er mye med inntekt på 800 000. Husk at dere skal leve litt utenom huslån også. Vet at når vi var på husjakt satt vi grensen på 1 600000. Vi hadde i overkant av 900 000 i årslønn og 500 000 som vi hadde i reserve i tilfelle nød. Egenkapital på halvparten av husprisen.
Titta Skrevet 12. juni 2007 #7 Skrevet 12. juni 2007 Jeg synes i utgangspunktet ikke 2mill er så voldsomt ut fra inntekten deres (det tilsvarer 2,5 x inntekten). En effektiv rente på 5% er vel omtrent hva en må regne med idag, og det gir et terminbeløp på drøyt 11.500,- hvis en regner 25 års nedbetalingstid. Øker renten med 1% kan du plusse på ca 1200,-, med 2% ca 2400,- osv. Renten er nok på vei oppover, så jeg ville nok ha tatt utgangspunkt i at en må tåle en rente som ligger et par prosent over dagens nivå. Er dette noe du tror dere klarer? Ut fra hva du skriver høres det ut som at dere har en veldig ryddig økonomi. Å nedbetale 100.000,- i året på lånet sitt og samtidig klare å spare 200.000,- i løpet av en 5-års peride sier meg at dere har et edruelig forhold til penger og burde være et bra utgangspunkt for et større lån. Garantier for fremtiden vil en aldri ha, men en kan jo heller ikke leve livet sitt med utgangspunkt i at ting skal gå galt. Hvis det ikke skjer noe drastisk med forbruket deres høres det hvertfall ut for meg at dere ikke skulle ha noen problemer med å betjene et lån på 2mill. Men jeg ville likevel sørget for at en har gode forsikringer i tilfelle noe skulle skje (livs-/uføreforsikring osv) Hilsen Titta - som sitter på boliglån på 900.000,- som nedbetales uten problemer av to studenter med studielån og deltidsjobb.
Lula Skrevet 13. juni 2007 #8 Skrevet 13. juni 2007 Etter at vi er ferdige med å bygge ut kjelleren kommer vi til å ha 3 000 000.- i lån. Sover som en stein om natten jeg Boligen vår vil vel etter utbyggingen være verdt ca. 6 mill, og vi har en samlet inntekt på over 1 mill, så det burde ikke være grunn til å miste nattesøvnen. Det viktigste er at man ikke tar på seg for store økonomiske forpliktelser, og tar høyde for økt rente og "rainy days". Lykke til med huskjøp
Gjest Mayamor Skrevet 13. juni 2007 #9 Skrevet 13. juni 2007 Med den informasjonen du gir her, ville ikke jeg mistet nattesøvnen om jeg hadde lån på 2 millioner. Lykke til.
lillesky Skrevet 13. juni 2007 #11 Skrevet 13. juni 2007 Veldig mange av våre venner har lån på 2 millioner eller mer. Uten at det virker som om de er bekymret for det.
Gjest Singel, 35 Skrevet 13. juni 2007 #12 Skrevet 13. juni 2007 Jeg har et fullt boliglån (leilighet i byen) på kr 1 800 000. Jeg har fullt studielån i Statens Lånekasswe for utdanning for 6 års utdanning og min lønn er på 500 000. Jeg har det ikke veldig fett, men det går akkurat greit. Satser på å tjene mer med det første.
Gjest TS Skrevet 13. juni 2007 #13 Skrevet 13. juni 2007 Jeg har et fullt boliglån (leilighet i byen) på kr 1 800 000. Jeg har fullt studielån i Statens Lånekasswe for utdanning for 6 års utdanning og min lønn er på 500 000. Jeg har det ikke veldig fett, men det går akkurat greit. Satser på å tjene mer med det første. Hvordan har du greid å få låne så mye, egentlig? Vi var i banken (Nordea) i dag og ble saumfart, og etter mye om og men fikk vi innvilget et lån på 3,33 ganger inntekten vår (og alt ble veldig nøkternt vurdert av damen). Da fikk vi to til sammen mulighet til å låne 2,4 mill. (Liten hjelp i, for huset vi ville ha ble solgt for mer enn vi kunne by ) Etter min hoderegning skulle du ikke fått låne mer enn maks 1,5 mill. Eller har du kausjonist?
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2007 #14 Skrevet 13. juni 2007 Så lenge dere klarer mnd utgifter, og det burde dere jo med en samlet inntekt på 800.000 klare fint så er ikke 2 mill for mye. Umjder 2,5 Spesielt ikke når verdien på boligen er rundt 4 mill. Sov godt om natten og lykke til med boligkjøp
Gjest Jytte Skrevet 13. juni 2007 #15 Skrevet 13. juni 2007 Dette klarer dere fint som ingenting .. Dere har jo massevis av egenkapital og vil få bankenes beste rente .. Vi har samlet inntekt på 1.2 mill og har 2.7 i boliglån .. har billån utenom dette og vi klarer oss kjempefint. Grunnen til at vi klarer oss så fint er at vi har en enebolig som er verd mer enn dobbelt så mye som vi har i lån - derfor oppnår vi en god rente.
Gjest Singel, 35 Skrevet 14. juni 2007 #16 Skrevet 14. juni 2007 Hvordan har du greid å få låne så mye, egentlig? Vi var i banken (Nordea) i dag og ble saumfart, og etter mye om og men fikk vi innvilget et lån på 3,33 ganger inntekten vår (og alt ble veldig nøkternt vurdert av damen). Da fikk vi to til sammen mulighet til å låne 2,4 mill. (Liten hjelp i, for huset vi ville ha ble solgt for mer enn vi kunne by ) Etter min hoderegning skulle du ikke fått låne mer enn maks 1,5 mill. Eller har du kausjonist? INgen kausjonist, ingen BSU, ingen oppsaprte midler, no nothing. Jeg ville låne hele kjøpesummen og kunne vise at med min inntekt på 500 000 klarer jeg å betjene et lån på 1,8. Det er ikke noe poeng å være firkantet og si "nei, vi gir bare lån som tilsvarer 3,3 ganger din inntekt". Hvis min inntekt kan bære et lån på 1,8, hvorfor ikke? Det er lov for bankansatte å vise skjønn. Noen er mer snerpet og firkantet enn andre.
Scheherazade Skrevet 14. juni 2007 #17 Skrevet 14. juni 2007 Tror også dette går bra! Vi tok opp lån på 1,7 mill, vi bruker ikke alt nå, men skal kjøpe bil osv om en stund. Er begge nyutdannet, inntekt på i overkant av 800 000. Vår leilighet er forøvrig verdt 1,9. Tror dette skal gå veldig fint, men er vant til å leve som student da.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #18 Skrevet 14. juni 2007 Tror også dette går bra! Vi tok opp lån på 1,7 mill, vi bruker ikke alt nå, men skal kjøpe bil osv om en stund. Er begge nyutdannet, inntekt på i overkant av 800 000. Vår leilighet er forøvrig verdt 1,9. Tror dette skal gå veldig fint, men er vant til å leve som student da. Dere kunne minst ha fått et lån på kr 2,4 til bolig, gjerne også en god del mer. Men dere behøvde kanskje ikke mer
lulle Skrevet 14. juni 2007 #19 Skrevet 14. juni 2007 [ Vi har samlet inntekt på 1.2 mill og har 2.7 i boliglån .. har billån utenom dette og vi klarer oss kjempefint. Grunnen til at vi klarer oss så fint er at vi har en enebolig som er verd mer enn dobbelt så mye som vi har i lån - derfor oppnår vi en god rente.
Scheherazade Skrevet 14. juni 2007 #20 Skrevet 14. juni 2007 (endret) Dere kunne minst ha fått et lån på kr 2,4 til bolig, gjerne også en god del mer. Men dere behøvde kanskje ikke mer Jepp, det stemmer, det meste vi fikk tilbud om var 2,5 mill. Hadde først tenkt på rekkehus, men så ble det leilighet, som var vesentlig billigere. Har tatt opp 250 000 mer enn vi trenger, så tror det er (mer enn) nok. Endret 14. juni 2007 av Scheherazade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå