Gå til innhold

Nytt pass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal skifte navn før bryllupet vårt den 29. september, og trenger da også nytt pass fordi vi skal på bryllupsreise mandagen etter bryllupet. Er det noen som har gjort dette før og kan si meg noe om hvor lang tid det tar å få nytt pass? Og nytt navn også, for den saks skyld?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at det og få nytt pass tar ca 4-7 dager. Nytt navn aner jeg ikke...

Vi skal forresten gifte oss samme dato!

Skrevet

Da jeg fikk nytt pass forto uker siden sa de at det MAX tok 10 virkedager....jeg tror det tok 5. Navneendringen min tokogså rundt 1 ukes tid :)

Gjest StoreSky
Skrevet

Her fikk jeg det etter 2 dager -bor i Oslo.

Gjest _Leela_
Skrevet

En venninne av meg som giftet seg og skiftet navn fikk det skrevet inn i passet. Dvs hun var på politistasjonen og de satt en "lapp" inn i det gamle passet hennes med bekreftelse på navneskiftet. Ble ordnet der og da. Men vet ikke om dette går med de elektroniske passene da.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg vet at det og få nytt pass tar ca 4-7 dager. Nytt navn aner jeg ikke...

Vi skal forresten gifte oss samme dato!

Kult! Håper det blir en knall dag for oss begge!

En venninne av meg som giftet seg og skiftet navn fikk det skrevet inn i passet. Dvs hun var på politistasjonen og de satt en "lapp" inn i det gamle passet hennes med bekreftelse på navneskiftet. Ble ordnet der og da. Men vet ikke om dette går med de elektroniske passene da.

Jeg må ha helt nytt pass uansett, for mitt gamle har gått ut for lenge siden, så jeg må nok ha nytt bilde og greier.

Da er jeg blitt litt klokere. Trenger i hvert fall ikke bekymre meg for å ha dårlig tid med navneskifte og nytt pass, da. Skulle holde om jeg skiftet i august, tenker jeg. :)

Skrevet

ENDRING av navn går bare i de gamle passene, med de nye elektronsike må man uansett ha nytt (og i alle fall når du ikke har gyldig pass ja)

Det tar MAX 10 virkedager å få nytt pass, dette er garantien fra politiet. Har du ikke fått det på 10 dager, får du gratis nødpass (det får man på dagen, ved oppmøte) av politiet.

Navnebytte er der vel ingen tidsgaranti på, men det tar ikke så lang tid.

Jeg har nettopp gjennomført dette, i Bergen. Nytt navn fikk jeg på ca en uke. Nytt pass gikk kjempefort, jeg trodde at siden det nærmet seg ferien ville det ta evigheter. Vel, vi måtte tilbringe halvannen time på politistasjonen, for de hadde litt datatrøbbel (liiiiiite kø, men datasystemet var tidvis nede) Vi var der tirsdag, og torsdag lå passet i postkassa! Men beregn litt mer tid enn det, just in case.... Utenfor ferietiden tar det dom altså normalt sett ikke de 10 dagene de har som grense.

Gjest Gjest
Skrevet

må man ha nytt pass med en gang da? jeg gifter meg 25 auguast, og reiser på bryllupsreise 29 auguast, da har jeg jo ikke fått nytt navn dersom det tar en uke...men når jeg skal hjem igjen heter jo da noe annet...

Gjest Gjest
Skrevet
Er det noen som har gjort dette før og kan si meg noe om hvor lang tid det tar å få nytt pass?

3 uker tok det når jeg ordnet nytt pass i januar... Ville beregnet god tid hvis du skal bytte navn, ingen forsikring som dekker problemer med pass, visum osv.

Skrevet

Ok, takk for svar alle sammen!

Tenker jeg bytter navn i begynnelsen/midten av august, da, og bytter pass etter det. Skal rekke det på nesten to måneder...

Skrevet
må man ha nytt pass med en gang da? jeg gifter meg 25 auguast, og reiser på bryllupsreise 29 auguast, da har jeg jo ikke fått nytt navn dersom det tar en uke...men når jeg skal hjem igjen heter jo da noe annet...

Dersom du bestiller flybiletter i ditt gamle navn, så trenger du ikke nytt pass. Det som er 100% nødvendig, er at det er samme navn i pass og flybilett.

Dersom du leverer navneskjema sammen med prøvingspapirene bytter du navn fra du går ut av kirka, men det tar noen dager å få oppdatert folkeregisteret. (navneendringen vil synes i folkeregisteret fra den dagen vigselen er registrert der. Det tar noen dager, men dere ER jo gift fra dere går ut av kirka, så det er sånnsett da du bytter navn) Det er ikke noe problem å reise med gammelt pass, så lenge flybilettene er i gammelt navn også.

Men jeg ville fly avsted med nytt navn, derfor byttet jeg navn FØR jeg giftet meg. (For oss som gifter oss med menn som ikke har beskyttede navn, er ikke dette noe problem) Når man bytter navn før, så leverer man bare navneendringsskjema når det passer en å endre navn, også blir det lagt i en bunke og behandlet når saksbehandleren kommer så langt i bunken sin, og da får du nytt navn, og et brev i posten som bekrefer det.

Pass får man bare endret/utstedt basert på hva som er registrert i folkeregisteret, det hjelper ikke at du har vigselattesten fra presten (det er en midlertidig vigselsattest, den endelige får du av folkeregisteret, når altså vigselen er registrert der, og da er navnet oppdatert, om du bytter navn ved vigsel)

Skrevet
3 uker tok det når jeg ordnet nytt pass i januar... Ville beregnet god tid hvis du skal bytte navn, ingen forsikring som dekker problemer med pass, visum osv.

Politiet GARANTERER at det ikke tar med enn ti virkedager å få nytt pass, har du ikke fått passet på 10 dager har du krav på gratis nødpass, bare å møte opp på politistasjonen. (men om det er en del fridager inni de tre ukene, så kan ti virkedager nærme seg 3 uker, det er dog ikke slike dager i januar, så du hadde hatt krav på nødpass ti virkedager etter levert søknad, om du trengte det)

Gjest Gjest
Skrevet
Politiet GARANTERER at det ikke tar med enn ti virkedager å få nytt pass, har du ikke fått passet på 10 dager har du krav på gratis nødpass, bare å møte opp på politistasjonen. (men om det er en del fridager inni de tre ukene, så kan ti virkedager nærme seg 3 uker, det er dog ikke slike dager i januar, så du hadde hatt krav på nødpass ti virkedager etter levert søknad, om du trengte det)

Hjalp meg fint lite, hadde jo allerede gyldig pass. Mitt ble ettersendt i posten til utlandet, noe som tok enda lengre tid... Men jeg har ikke behov for det før neste fredag, altså ikke noe problem.

Skrevet

Om du hadde gyldig pass, og likevel skulle ha nytt, og ikke trengte det før nå.. så hjalp det kanskje ikke nei, og ettersending til utlandet tar nok noe lenger tid. (Tipper det du hadde kanskje ikke er gyldig nå lenger da, siden du trengte et nytt)

Men for en som trenger nytt pass (det er jo somregel fordi man ikke har gyldig pass man ønsker et nytt...Jeg hadde "gyldig pass" som er gyldig til desember, men det utgår jo pga navnebytte) og bestiller det, slik Branna skal, tar det altså max ti virkedager. Å bytte navn pleier ta ca en uke, så en måned er god tid for dette. For meg til det, i månedsskiftet mai/juni altså totalt sett ganke nøyaktig en uke. Tror navneskjema ble levert onsdag eller torsdag (jeg husker ikke eksakt, fordi det var min forlovede som gjorde det, da han jobber på ligningskontret, og folkeregisteret sånnsett tilhører der) og navnet var endret mandag (jeg fikk derved dette brevet allerede mandag, fordi min forlovede fikk det levert på sitt kontor, for å spare meg en dag i postgangen, fordi vi hadde tatt oss fri tirsdag ettermiddag for å gå på passkontoret) Tirsdag, en dag etter navneendring, var jeg på passkontoret, hadde med brevet just in case, men hun fant det i registeret basert på personnummer selvsagt, og torsdag hadde jeg altså nytt pass i postkassa. Akkurat det synes jeg var kjemperaskt, de må jo ha sendt det onsdag da, og altså produsert det på ca 24 timer! Imponerende.

Med navnebytte nesten 2 måneder før, har du altså god tid, Branna. Det ordner seg helt sikkert.

Gjest Gjest
Skrevet
Om du hadde gyldig pass, og likevel skulle ha nytt, og ikke trengte det før nå.. så hjalp det kanskje ikke nei, og ettersending til utlandet tar nok noe lenger tid. (Tipper det du hadde kanskje ikke er gyldig nå lenger da, siden du trengte et nytt)

Ettersendiga tok tid ja... jeg fikk ikke passet før i slutten av april! Politikontoret brukte 3 uker i Norge, dermed måtte jeg dra fra landet, deretter sendte de passet til en ikke gyldig adresse (skulle tro at politet hadde oversikt over konsultaene i utlandet).

Ville jo ikke bare ha nytt pass, det er kun gyldig frem til 2.juli så nytt pass måtte jeg jo ha.

Moralen er ha GOD tid for sikkerhets skyld!

Gjest Boyant
Skrevet
Det tar MAX 10 virkedager å få nytt pass, dette er garantien fra politiet. Har du ikke fått det på 10 dager, får du gratis nødpass (det får man på dagen, ved oppmøte) av politiet.

Men husk at dersom du skal til USA så hjelper dette fint lite. Nødpassene er ikke elektroniske, og dermed er du plutselig avhengig av visum for å komme inn i USA.

Skrevet

Hvor mye koster det å få nytt pass egentlig? Både jeg og min kjære må ha, for hans ble stjålet for mange år siden. Han har liksom ikke hatt bruk for noe pass før nå.

Skrevet

Det koster rett under en tusenlapp, pluss at du må ha passbilde, max 6 måneder gammelt, som oppfyller bestemte krav.

Se gjerne på www.politi.no

Der finner du krav til bilde, pris (husker ikke om det var 970 eller 990) etc.

Skrevet

Mitt nye passkostet 990,- og der jeg var kostet det 50kr å ta passbilderi tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...