Gå til innhold

Når har man krav på pengene tilbake?

Anbefalte innlegg

Gjest overrasket kunde
Skrevet

Kjøpte verktøy for ca kr 200,-.

Da jeg kom hjem oppdaget jeg at jeg hadde det fra før, så jeg dro tilbake til butikken og returnerte varen ubrukt og uåpnet.

Trodde jeg skulle få pengene tilbake.

Fikk kun tilgodelapp tilbake med en svevende forklaring om at opp til kr 50,- var man fleksibel, men over dette beløpet var det kun tilgodelapp som gjaldt.

Lurer på om jeg har krav på pengene tilbake ? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Talula
Skrevet

I utgangspunktet har du ikke krav på pengene tilbake når varen ikke er mangelfull. En annen sak er at en del butikker praktiserer at man tar tilbake uåpnet vare og betaler tilbake kjøpesummen, men det er ikke noe man har krav på.

Skrevet

Det stemmer at man ikke har krav på pengene tilbake, men en tilgodelapp.

Du burde ha deponert på varen for da hadde du fått igjen pengene.

Men mange butikker har en såpass fri retur-ordning at mange tror man har krav på pengene tilbake nesten uansett.

Man kan se på retur-pengene tilbake som en ekstraservice butikkene tilbyr. Dessverre kan det være det vanskelig for små butikker å følge opp denne ift f.eks Ikea og H&M.

Skrevet

Man har ikke krav på tilgodelapp en gang så du skal være glad du fikk noe i det hele tatt.

Skrevet (endret)
Man har ikke krav på tilgodelapp en gang så du skal være glad du fikk noe i det hele tatt.

Nemlig :) Men det er utrooolig mange som tror at man i flg. loven har rett til å kreve kjøpet hevet.

Edit:

Og for å svare på trådstarters spørsmål i overskriften: Du kan kreve pengene tilbake når du har kjøpt noe f.eks. via internett, dørsalg eller telefonsalg.

Endret av Meaty
Skrevet

Det er mange som tror de har krav på pengene selv om de leverer tilbake noe ett år etter at de kjøpte det, og som det ikke var en spesiell mangel på (f.eks. flere mislykkede reparasjoner av en feil).

Det er faktisk en del som finner ut etter flere måneder, og opp til et år, at de ikke trenger noe likevel og kommer tilbake med produktet og så vil de ha penger tilbake...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...