Gjest Gjest_Frustrert_* Skrevet 12. juni 2007 #1 Skrevet 12. juni 2007 Vi bare si at denne saken gjelder en offentlig dom som ligger ute til allmen beskuelse. Jeg kan derfor ikke se at det er noe problem å diskutere den her. Jeg ble befølt og penetrert med fingre mens jeg sov etter en fest. Han som gjorde dette tok bilder, og jeg fikk tak i kameraet når jeg våknet. Bildene viser tydelig at jeg sover. Jeg anmeldte saken. I dommen står det: Tiltales for å ha skaffet seg seksuell omgang med en som er bevisvtløs eller ute av vtand til å motsette seg handlingen. Det er objektivt bevist at tiltalte forholdt seg som nevnt i tiltalen, men han sier han oppfattet at fornærmede samtykket fordi hun beveget set i søvne, laget "koselyder" og fordi han ikke hørte snorkelyder eller andre sovelyder. Det er ikke vitner til selve handlingen og ikke andre entydige bevis ( hva med bildene?) derfor baseres vurderingen på indisier. (Altså at jeg samtykket mens jeg sov?) Retten finner ikke grunn til å sette tiltaltes oppfatning til side. Det er da ikke nødvendig å ta stilling til fornærmedes forhold, hvorvidt hun mente å samtykke, eller om hun sov, idet det eventuelt er slik faktisk villfarelse hos ham at han må frikjennes av den grunn. Det er også enighet om at det ikke var noensomhelst flørting mellom oss på forhånd. Han ventet på bussen, og jeg gikk å la meg. Etter dett blir tiltalte å frifinne!!!!! Altså: det finnes bildebevis, retten bestrider ikke at jeg sov. Tiltalte påstår at han trodde jeg var våken, sier INGENTING om kommunikasjon under seansen som iflg bildene har tatt over 20 minutter!! Vil bare nevne at bistandsadvokaten ba meg slappe av for dette var jo en grei gutt som hadde gjort noe dumt, det var ingenting vondt i ham!. Hva mener dere, noen som vet hva jeg kan gjøre? Tviler på at stadsadvokaten vil anke, da saken jo ikke er veldig alvorlig. Jeg våknet mens han hadde fingrene oppi meg, hva om jeg ikke hadde våknet?
wondergirl Skrevet 12. juni 2007 #2 Skrevet 12. juni 2007 Fy, for en drittsekk! Fri meg for "greie gutter" av den typen der! Jeg kan dessverre ikke noe om juss, men jeg hadde vært fristet til å ta en fryktelig hevn...
Drua Skrevet 12. juni 2007 #3 Skrevet 12. juni 2007 For en elendig bistandsadvoktat, tror jeg hadde valgt å sende inn klage. Det burde jo være hans ansvar å sørge for at bevis som kan støtte din sak blir behandlet i retten, og det utspillet om at tiltalte var en "grei gutt som hadde gjort noe dumt" er helt på jordet. Han skal da vel ikke velge side på den måten?
Gjest Ts Skrevet 12. juni 2007 #4 Skrevet 12. juni 2007 Vil bare nevne at det var to menn og en kvinne blant dommerene. Kvinnen mente jeg hadde krav på oppreisning, ikke mennene. Ingen av dem mente tiltalte burde dekke direkte økonomisk tap som følge av jeg måtte avlyse et avtalt oppdrag dagen etter.
Gjest StockDama Skrevet 12. juni 2007 #5 Skrevet 12. juni 2007 du kan vel anke? du har alt av beviser på din side, ikke innfinn deg i at han " er en snill gutt"...for det var han aldeles ikke.
Gjest Ts Skrevet 12. juni 2007 #6 Skrevet 12. juni 2007 Jeg kan ikke anke, det er stadsadvokaten som bestemmer om det skal ankes, og iflg henne er det vanskeligere å få dom i lagmannsretten enn tingretten. Hun var imidlertid helt klar på at hun mente han visste veldig godt hva han gjorde. Jeg synes formuleringene i selve dommen motsier seg selv og vurderer å levere den til pressen. Vet ikke hvor lurt det er da...
Gjest opplevd det samme Skrevet 12. juni 2007 #7 Skrevet 12. juni 2007 Hei! Jeg opplevde å bli voldtatt - ikke helt på samme måte, men likevel.. Jeg var våken, men jeg var livredd og ble paralysert og klarte ikke å gjøre motstand.. Jeg var 15, han 20.. Han ble tiltalt for seksuell omgang med mindreårige, i tingretten ble han frikjent fordi dem mente at jeg var moden for alderen, men i lagmannsretten ble han dømt.. Så min erfaring tilsier at man tror gjerne at de er strengere i lagmannsretten, mens det ikke er tilfelle.. Han fikk 45 dager betinget fengsel og jeg fikk 10000 i oppreisning.. Ikke akkurat noe å feste over, men han ble dømt hvertfall - og det er det viktigste.. Så jeg syns du skal skaffe deg ny bistandsadvokat som tar deg på alvor og anke og klage så langt det er mulig.. Ikke gi deg og la han vinne fordi han angivelig er en "grei gutt"
Gjest TaraTarantell Skrevet 12. juni 2007 #8 Skrevet 12. juni 2007 (endret) Vil bare nevne at bistandsadvokaten ba meg slappe av for dette var jo en grei gutt som hadde gjort noe dumt, det var ingenting vondt i ham!. Hva mener dere, noen som vet hva jeg kan gjøre? Tviler på at stadsadvokaten vil anke, da saken jo ikke er veldig alvorlig. Jeg våknet mens han hadde fingrene oppi meg, hva om jeg ikke hadde våknet? Voldtektssaker blir jo henlagt rett som det er. synd at det ikke gikk din vei i denne saken. jeg ville anket, hvis jeg hadde mulighet. det du skrev om at bistandsadvokaten hadde sagt at han egentlig var en greit gutt og sånn. sånn har jeg opplevd også i en sak. MIN advokat presterte å si: han er egentlig ikke voldelig, han var bare veldig dum den kvelden. og da hadde han altså gått igjennom en hel kveld og slått ned på tre vilt fremmede mennesker. det er Norge, det. Endret 12. juni 2007 av TaraTarantell
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2007 #9 Skrevet 12. juni 2007 Denne saken? http://pub.tv2.no/nettavisen/ibergen/article1110149.ece
Gjest Peachbud Skrevet 12. juni 2007 #10 Skrevet 12. juni 2007 Helt feil av advokaten å omtale tiltalte på den måten han gjorde til deg. Jeg vet ikke hvordan reglene er for å anke så jeg er kanskje ikke til så mye hjelp. Men jeg mener du absolutt bør gå videre med saken.
Gjest Frysepulver Skrevet 12. juni 2007 #11 Skrevet 12. juni 2007 Det er ikke opp til jenta eller hennes bistandsadvokat her å gjøre noe, det er påtalemyndighetene som avgjør om de ønsker å anke - og det ser jo ikke ut til at de ønsker det. Jenta kan derimot gå til sivilt søksmål. Det kan man gjøre uansett utfall i straffesaken.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2007 #12 Skrevet 13. juni 2007 Her er en annen tråd om samme saken http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...p;#entry4617697
Gjest vsn Skrevet 13. juni 2007 #13 Skrevet 13. juni 2007 Jeg kjenner en som feilaktig ble anmeldt og dømt for utuktig omgang med mindreårig. Og med det i minne mener jeg at vi kvinner kan takke oss selv når slike saker som TS sin ikke vinner frem i rettsapparatet. I tilfellet til min venn, nyttet det ikke med anke. Han måtte inn å sone for noe han ikke hadde gjort. Og han slet med det i lang tid. Den løgnaktige lille ***** skjedde det ingenting med. I sånne saker burde det blitt benyttet løgndetektortest.
wondergirl Skrevet 13. juni 2007 #14 Skrevet 13. juni 2007 øøh, så det er bare fritt fram for å voldta kvinner fordi enkelte leverer inn falsk anmeldelse?? Hvor mange voldtektssaker er det forresten som ender med dom? Er det ikke 2% eller noe?
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2007 #15 Skrevet 13. juni 2007 Kanskje staten mener at det er så opplagt at menn ikke er egnet til normal sosial omgang at man omgås dem på eget ansvar? Dette understøttes jo av utsagnet om at han er en "snill gutt", noe han antagelig er siden han ikke tiltvang seg analt samleie før han slo deg halvt ihjel? Man kan jo undres.
Gjest vsn Skrevet 13. juni 2007 #16 Skrevet 13. juni 2007 øøh, så det er bare fritt fram for å voldta kvinner fordi enkelte leverer inn falsk anmeldelse?? Hvor mange voldtektssaker er det forresten som ender med dom? Er det ikke 2% eller noe? Enkelte? Det er ganske mange det dreier seg om. Og i barnefordelingssaker så er det ikke sjelden at kjerringa leverer inn anmeldelser på eksmannen sin om vold, incest og all mulig fanskap KUN for selv å vinne saken.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2007 #17 Skrevet 13. juni 2007 Enkelte? Det er ganske mange det dreier seg om. Og i barnefordelingssaker så er det ikke sjelden at kjerringa leverer inn anmeldelser på eksmannen sin om vold, incest og all mulig fanskap KUN for selv å vinne saken. I Norge leveres hver dag drøssevis med falske anmeldelser desverre. Det mest vanlige er vel de som blir "ranet" på åpen gate og det er ikke måte på hvor dyre klokker, bærbare pc'er og mobiltelefoner de har hatt med seg da...Vitner finnes stort sett aldri. Og biler som blir "stjålet" er også veldig vanlig. Det er folk som har som levebrød å dumpe biler slik at de ikke skal bli funnet igjen. Det er en stor belastning for alle oss andre som skal forsikre våre ting og et ikke ubetydelig samfunnsproblem at politiets ressurser blir brukt på slike ikke-saker.
wondergirl Skrevet 13. juni 2007 #18 Skrevet 13. juni 2007 Til VSN: Javel, hvor stor prosentandel falske voldtektsanmeldelser er det snakk om, du som tydeligvis har så god greie på dette? Påstår du at de resterende 98% av voldtektstilfeller som ikke ender med dom er noe "kjerringene" har funnet på selv? Synes forresten trådstarter fortjener såpass respekt at hun burde slippe å få slengt etter seg at hun bare får takke seg sjøl...
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2007 #19 Skrevet 13. juni 2007 Heretter må man vel ha et skilt både over seng og nattbord og et oppslag på trusekanten om at man ikke under noen omstendigheter ønsker sex mens man sover og at forsøk vil bli politianmeldt. Hvis mannfolk kan lese i det minste? Det må jo være iq det skorter på.
Rosalie Skrevet 13. juni 2007 #20 Skrevet 13. juni 2007 Heretter må man vel ha et skilt både over seng og nattbord og et oppslag på trusekanten om at man ikke under noen omstendigheter ønsker sex mens man sover og at forsøk vil bli politianmeldt. Hvis mannfolk kan lese i det minste? Det må jo være iq det skorter på. Som jeg skrev i den andre tråden om denne saken, står det i det nyeste nummeret av "Det Nye" at opptil 10% av oss har sex når vi sover. Det er kommet fram i en forskningsrapport. Det tatt i betraktning, og at dette skjedde på/etter et nachspiel, og TS lagde noe som kunne ligne på koselyder innimellom, så kan man faktisk skjønne at gutten ikke fattet at TS sov. For øvrig sluttet vel gutten da TS våknet og sa klart fra "nei". Hadde det vært en fullbyrdet voldtekt, ville neppe gutten blitt dømt for noe annet enn uaktsom voldtekt, dersom han hadde blitt dømt, og da ville han sannsynligvis fått betinget fengsel. Jeg skjønner at TS kan føle dette som et overgrep. Men straffbart - neppe. Er forøvrig ikke lett å være gutt lenger, heller - at de tør å ha sex uten å fått partner til å skrive under i 3 eksemplarer på at det er frivillig og i bevisst tilstand, skjønner jeg ikke...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå