Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

jeg tenker altså på å starte for meg selv, åpne et helseforetak av noe slag...

jeg trenger ikke stor plass, max 40 kvm, kanskje mindre. det vil bli et venterom til 3-4 stoler, et kontor ca 15 kvm, og en wc. har sett på finn.no, men ikke sett noe som kunne passe. andre steder jeg kan sjekke? og hva er vanlig pris i leie av et slikt lokale? selvsagt avhengig av hvor i norge det er, hvor sentralt osv det er. det blir enten i en veldig liten by, eller i en stor by...

har forstått det slik at det er vanlig å motta arb.l.trygd de første 6 månedene etter oppstart. gjelder dette når man går rett fra høyskole og ut i egen praksis? skjønner at nav er rette plassen, men alltid kjekt å høre andres erfaringer.

og hva med støtte til etablering, utstyr, husleie osv? har hørt om 'kvinner i distriktene' og noen støtteordninger der. eksisterer dette enda?

jeg er kun i planleggingsfasen, dette er aktuelt om et år eller to. lar tanken modnes... litt skummelt, men samtidig er det få andre muligheter i dette yrket. har skjønt at de første årene er verst. lar det seg forene med å forsørge familien sin(er enslig forsørger)?

regner jo med at det tar tid å bygge opp en kundegruppe.

og hva om det går til h*****? er det ordninger da, eller blir jeg sittende med gjeld og f***skap?

hmm, ja det var det jeg lurte på i første omgang. håper noen tar seg tid til å svare! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Så lenge du ikke har jobbet deg opp rettigheter til arbeidsledighetstrygd, får du ikke utbetalt trygd selv om du står registrert som arbeidsledig.

Utover det vil jeg råde deg til å kontakte NAV, sjekke bedin.no og melde deg på et etablererkurs. Det er veldig viktig å ha en klar forretningsidé, ikke et foretak "av noe slag" (selv om jeg regner med du vet mer enn dette, altså). Undersøk konkurranse og etterspørsel der du vil etablere deg.

Hvis du har enkeltpersonforetak eller ansvarlig selskap er du personlig ansvarlig for gjeld i selskapet. Du unngår dette i større grad om du danner aksjeselskap og enkelte andre selskapsformer, men det krever mer egenkapital, blant annet.

Gjest Gjest
Skrevet

takk for svar!

det blir ganske omstendig det her. :sprettoy:

så det er bra jeg starter prosessen nå, selv om den bare er på tenkestadiet enda.

jeg har ingen egenkapital, så da må det vel bli enkeltpersonforetak.

har sett litt på bedin.no. fin mal der, steg for steg.

hvor kan jeg gå etablererkurs da? fant en side via bedin, hvor det var snakk om det, men man måtte være registrert. har NAV sånne kurs?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
takk for svar!

det blir ganske omstendig det her. :sprettoy:

så det er bra jeg starter prosessen nå, selv om den bare er på tenkestadiet enda.

jeg har ingen egenkapital, så da må det vel bli enkeltpersonforetak.

har sett litt på bedin.no. fin mal der, steg for steg.

hvor kan jeg gå etablererkurs da? fant en side via bedin, hvor det var snakk om det, men man måtte være registrert. har NAV sånne kurs?

sjekk gått rundt det å starte enkeltmannsforetak. noen sier at du da står uten for alt som heter sykepenger, dagpenger og ulike rettigheter du har om du danner aksjeselskap. kjenner noen som fikk problermer grunnet detter, men vet ikke mer inn det så det kan være lurt å sjekke det grundig.

Gjest Gjest
Skrevet
sjekk gått rundt det å starte enkeltmannsforetak. noen sier at du da står uten for alt som heter sykepenger, dagpenger og ulike rettigheter du har om du danner aksjeselskap. kjenner noen som fikk problermer grunnet detter, men vet ikke mer inn det så det kan være lurt å sjekke det grundig.

Du står ikke helt uten rettigheter, men ettersom man kun får 65% av inntekt beregnet utfra de siste tre år, etter noen uker, om man ikke tegner ekstraforsikring, vil man sannsynligvis slite om man blir syk, særlig i startfasen. Om man har aksjeselskap kan man betale arbeidsgiveravgift for seg selv, og ha samme rettigheter som lønnsarbeidere, men dette krever gjerne at man har ganske god omsetning og overskudd før man har råd til det, vil jeg tro.

Hvis det er en type bedrift som krever mye investeringer og ikke kommer til å kaste godt av seg fra starten, ville jeg ikke basert meg på å være hovedforsørger med dette som eneste inntekt. Samtidig finnes det endel ok støtteordninger som du kanskje kan dra nytte av.

Gjest Gjest_q_*
Skrevet
og hva om det går til h*****? er det ordninger da, eller blir jeg sittende med gjeld og f***skap?

Hvem mente du skulle betale for deg dersom det ikke var deg selv da?

Gjest Blondie65
Skrevet

En ting som jeg fikk vite på et kurs i regi av skatteetaten og som jeg alltid har ment selv også:

Hvis du ikke har peiling på regnskap, ja så ikke gjør det heller. Alt for mange går dukken det første året fordi de ikke ante når mva, skatt, avgift etc skal betales, og av hva. La en regnskapsfører ta seg av det, det trenger ikke koste en formue, men er vel verdt hver eneste krone som regel.

Et regnskapsbyrå fører gjerne regnskapet for små bedrifter etter mva perioder - det vil si to måneders perioder. Og da betaler man jo mindre enn om de kommer regelmessig (flere ganger pr mnd).

Gjest Gjest
Skrevet

ok, skal notere meg dette om regnskap. jeg klarer jo å ta hånd om en husholdning, men bedrift er jo noe annet mht mva, skatt osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...