la Flaca Skrevet 13. juni 2007 #21 Skrevet 13. juni 2007 1. Vet du om jeg har hund før? 3. Hva vet du om at hunden ikke har egenskaper som passer meg/jeg ikke har sjekket? Du spør om rasen passer for nybegynnere, og det forstår jeg ikke hvorfor du er interessert i dersom du ikke er det selv? De færreste har behov for en vakthund, dermed er det en egenskap man må bruke tid på å trene bort. Ikke noe som som "passer" i et normalt hundehold.
T.S Skrevet 13. juni 2007 #22 Skrevet 13. juni 2007 Du spør om rasen passer for nybegynnere, og det forstår jeg ikke hvorfor du er interessert i dersom du ikke er det selv? Da har du lest noe jeg ikke har skrevet gitt..... Les igjen kanskje? Ang vakthund så er ikke det noe problem her.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2007 #23 Skrevet 13. juni 2007 Oppdretteren jeg har snakket med, er Norges ledende innen denne hunderasen, og avler MEGET godt.. Alle hundene har mellom 85-90 % STABT. Så jeg føler meg veldig sikker på hva han sier. Og på hans erfaringer, og ord. Snakker du om Norboerboel? Det er ingenting som heter "førstegangshund", men jeg synes at man bør vite hva man går til, gjerne ved å snakke med andre eiere og deres erfaringer med BB. Alle hunder og folk er forskjellige. BB er en hund med mye vokt i seg, og er ingen spesiell god byhund etter min mening. Folk jeg vet om som har hatt og har BB, synes det ikke var noe godt valg å bosette seg i byen i det hele tatt, for det blir så utrolig slitsomt i lengden når bikkja skal passe på absolutt alt hele tiden. Tro meg, det er utrolig slitsomt med en hund som hele tiden skal passe på, og da er det bedre å bo et sted der den kan få noe å passe på... Kaniner i hagen eller noe sånt.
Gjest Deception Skrevet 13. juni 2007 #24 Skrevet 13. juni 2007 Da har du lest noe jeg ikke har skrevet gitt..... Les igjen kanskje? Problemet her er vel heller at det er snakk om to ulike brukere som stiller spörsmål i samme tråd? Når begge i tillegg heter noe med T.S. er det ikke rart det går i surr når vi forsöker å svare.
Frey Skrevet 13. juni 2007 #25 Skrevet 13. juni 2007 Og? Merkelig som folk flyr i taket med synet av mastiffer vs dobbermann,schæfer etc. Det sier seg selv at man må ha kontroll på en stor hund. Nå må du lugna lite, jeg flyr da så absolutt ikke i taket. Jeg bare sier i fra at det er mer jobb og konsekvensene er langt større dersom jobben ikke blir gjort eller gjort feil slik det har lettere for å bli hos førstegangseiere enn folk som veldig godt vet hva de går til. For det er faktisk en kjensgjerning som ikke er til å komme bort ifra
T.S Skrevet 13. juni 2007 #26 Skrevet 13. juni 2007 Nå må du lugna lite, jeg flyr da så absolutt ikke i taket. Jeg bare sier i fra at det er mer jobb og konsekvensene er langt større dersom jobben ikke blir gjort eller gjort feil slik det har lettere for å bli hos førstegangseiere enn folk som veldig godt vet hva de går til. For det er faktisk en kjensgjerning som ikke er til å komme bort ifra Jeg ser ikke poenget med å næge om det. Å gå ut ifra at andre ikke gjør hjemmeleksen sin før de skaffer seg hund er merkelig.
T.S Skrevet 13. juni 2007 #27 Skrevet 13. juni 2007 Problemet her er vel heller at det er snakk om to ulike brukere som stiller spörsmål i samme tråd? Når begge i tillegg heter noe med T.S. er det ikke rart det går i surr når vi forsöker å svare. Når en har bilde, en ikke, og nickene er svært forskjellige er det rat ja. Jeg for min del spurte kun en bruker også da..
Frey Skrevet 13. juni 2007 #28 Skrevet 13. juni 2007 (endret) Jeg ser ikke poenget med å næge om det. Å gå ut ifra at andre ikke gjør hjemmeleksen sin før de skaffer seg hund er merkelig. Når man ser alle omplasseringsannonsene er det tydelig at ikke alle gjør hjemmeleksen sin før de skaffer seg hund. I tillegg til alle de som blir omplassert har man alle de som blir avlivet, så jo, jeg synes det er helt på sin plass å gjøre førstegangs hundeeiere oppmerksomme på slikt. At du ikke liker det bryr meg midt der solen ikke skinner edit skrivefeil Endret 13. juni 2007 av Frey
T.S Skrevet 13. juni 2007 #29 Skrevet 13. juni 2007 Når man ser alle omplasseringsannonsene er det tydelig at ikke alle gjør hjemmeleksen sin før de skaffer seg hund. I tillegg til alle de som blir omplassert har man alle de som blir avlivet, så jo, jeg synes det er helt på sin plass å gjøre førstegangs hundeeiere oppmerksomme på slikt. At du ikke liker det bryr meg midt der solen ikke skinner edit skrivefeil Negativ i utgangspunktet du ja. Ok, deg om det. Jeg for min del er vokst opp med hunder. Alle hunder har sin særegenhet, og alle er krevende på hver sin måte. Men det virker som hunder med et snev av vokterinstinkt sloss mot en god del fordommer.
Frey Skrevet 13. juni 2007 #30 Skrevet 13. juni 2007 Det har ingenting med å være negativ og gjøre, men å se litt realistisk på hundehold. Greit at du er oppvokst med hunder, men trådstarter er tydeligvis ikke det. Alle hunder har sine særegenheter ja, og noen raser er mer krevende enn andre. Det vet de aller fleste som har drevet litt med hund. Det kan gå kjempebra med nybegynner med krevende rase - men ikke dersom denne tror at denne hunden er bare en stor sofakoseklump. Man å være forberedt på hva man anskaffer seg, og er man nybegyner er det viktig å innse sine egne begrensninger og gå valpekurs, grunnkurs osv.
T__|:)|__S Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #31 Skrevet 14. juni 2007 makan! Vel, jeg er oppvokst med hunder.. Golden retrievere, mens min samboer har en vorster. En BB er mye mindre krevende enn disse hundene f.eks. BB har heller ikke jaktinnstinkt, men derimot vaktinnstinkt. Dette kan den læres opp ved å sosialisere den med andre mennesker, og hunder. Masse,masse,masse... Jeg føler at jeg har lest ganske mye om rasen og føler at vi hadde 110% klart det supert. Det hadde blitt kurs med en gang, og gjerne "tett" kontakt med oppdrettere, når man har spørsmål. De fleste er meget behjelpelige med det. Det høres ut som når dere snakker om rasen at det er en pitbull e.l vi har med å gjøre. Men vet ikke hvor mye dere kan om rasen? Hvis dere evt har BB, så synes jeg dere er meget negative til hundene deres.. Tar gjerne imot tips fra positive erfarne eiere!
T__|:)|__S Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #32 Skrevet 14. juni 2007 Kanskje du burde finne annen informasjon enn hos en oppdretter? På en måte er jo h*n partisk og elsker sannsynligvis rasen over alt i verden. Og for alle foreldre er deres egne barn helt utrolige, og feilfri i sammenlikning. Har du sjekket ut canis.no? men ingen ville solgt en av sine "unger" uten å gi ut nødvendig informasjon, og samtaler med en evt kjøper. Det ønsker ingen eiere sine hunder, tror jeg. Å selge til mennesker uten peiling.. Men dessverre blir det gjort litt for mye av det, ja.
Frey Skrevet 14. juni 2007 #33 Skrevet 14. juni 2007 Når du i trådstart snakker om nybegynner så er det vel rimelig for oss andre her å anta at du ikke er oppvokst med eller har hund fra før Men jo, det finnes oppdrettere som driver oppdrett for pengenes skyld og som driter (pardon my french) i om valpekjøper passer til å ha en hund av den rasen de har. Derfor er det lurt å snakke med andre som f eks har rasen som ikke driver oppdrett og sjekke på diverse forumer hva folk har og si.
T__|:)|__S Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #34 Skrevet 14. juni 2007 Når du i trådstart snakker om nybegynner så er det vel rimelig for oss andre her å anta at du ikke er oppvokst med eller har hund fra før Men jo, det finnes oppdrettere som driver oppdrett for pengenes skyld og som driter (pardon my french) i om valpekjøper passer til å ha en hund av den rasen de har. Derfor er det lurt å snakke med andre som f eks har rasen som ikke driver oppdrett og sjekke på diverse forumer hva folk har og si. ja, det gjør det nok. Men h*n jeg snakker med er landets fremste innen dette. Så for å være helt ærlig... Så syns jeg han har mer fornuftig å si om denne rasen enn hva som har blitt sagt her;) Det var jo kanskje litt dumt formulert av meg å skrive nybegynner.. Men tanken var jo at detet blir VÅR første hund. En VI skal oppdra.. Nå har jeg fptt ennå en mail fra opdretter, og jeg er sikker i min sak at det er en boerboel jeg skal ha... Etter x antall sider om historikk ,helse, oppdragelse,m et hundeliv osv så føler jeg aty jeg vet hva jeg går til , og sånn ca hva vi venter oss.. Nå kan jeg mer om denne rasen enn den jeg er oppvokst med
Frey Skrevet 14. juni 2007 #35 Skrevet 14. juni 2007 Bare for å kverulere litt så har det ikke blitt sagt så mye om rasen her annet enn at den har vokterinstinkt og at det sammenheng med hundens størrelse ikke nødvendigvis egner seg for førstegangs hundeeiere sånn helt uten videre..
T__|:)|__S Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #36 Skrevet 14. juni 2007 Bare for å kverulere litt så har det ikke blitt sagt så mye om rasen her annet enn at den har vokterinstinkt og at det sammenheng med hundens størrelse ikke nødvendigvis egner seg for førstegangs hundeeiere sånn helt uten videre.. Nei, men for å kverulere litt tilbake fordi jeg bare er så barnslig, så har det jo faktisk ikke kommet et eneste positivt ord om rasen.. Men de svarene jeg får, så virker det som om ikke jeg kan noe om rasen, at jeg ikke har lest før jeg går på KG og spør.. Men jeg vil bare vite om hvordan andre/eiere opplever den som en hund.. Men det virker ikke som om det er noen her med den rasen, så da får jeg være så heldig og kanskje gi svar til noen som spør neste gang annet enn "pass deg, det er en vaktbikkje, h*n kan sette DEG under seg selv på rangstigen, den sikler".... Lykke til TS!
Frey Skrevet 14. juni 2007 #37 Skrevet 14. juni 2007 Du kunne jo sjekket på andre dyreforum som f eks dyresonen eller canis.no. Der er det stort sett bare hundefolk og mange raser er representert, og mye kunnskap om hund spredt imellom mer eller mindre erfarne hundeeiere. En ganske aktiv bruker på dyresonen har vel også relativt nyelig fått en BBvalp. Liker rasen godt jeg men jeg blir automatisk på vakt når ordet nybegynner nevnes i samenheng med rasen
T__|:)|__S Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #38 Skrevet 14. juni 2007 ok.. jeg har meldt meg inn et par forum, men jeg har ennå ikek fått bruker info.. :slåss: så for å slå av litt tid, så vendte jeg snuten -mot Kg...
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2007 #39 Skrevet 17. juni 2007 Tror nesten heller folk bare får skaffe seg det de vil når de er så vrange og har "rett" og blåser i hva andre sier. Da nytter det ikke å komme tilbake å banne dyret opp ned fordi de har gjort alt de kan for å sosialisere, men hunden blir voksen og gitt, så var det vaktinstinktet der allikevel. Da er det bare å vente å se hva årene fremover med en voksen BB gir. Får bare ønske lykke til
T.S Skrevet 17. juni 2007 #40 Skrevet 17. juni 2007 Tror nesten heller folk bare får skaffe seg det de vil når de er så vrange og har "rett" og blåser i hva andre sier. Da nytter det ikke å komme tilbake å banne dyret opp ned fordi de har gjort alt de kan for å sosialisere, men hunden blir voksen og gitt, så var det vaktinstinktet der allikevel. Da er det bare å vente å se hva årene fremover med en voksen BB gir. Får bare ønske lykke til hehe. Ja, du kjenner nok mange med BB
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå